Preview: Postal 4: No Regerts – Letterlijk een belachelijk grappige game!

Geplaatst: 27 augustus 2020 14:00

Als je nog nooit van Postal hebt gehoord dan snap ik dat heel goed. Zelf had ik al enige ervaring met Postal 2, maar ook ik was vergeten hoe belachelijk deze game is. Dit bedoel ik echter niet per se in de negatieve zin! De Postal games staan namelijk bekend om hun extreem satirische kijk op games als GTA en Saints Row. Zelfs met mijn voorkennis over de game werd ik alsnog omver geblazen door deze hilarische, maar vooral grove vierde game van de serie.

Welcome to Edensin

Postal 4 wordt omschreven als de directe sequel op Postal 2. Je speelt als The POSTAL Dude, een zielige werkloze man die altijd bereid is om mensen te helpen met “dirty jobs”. En vies zijn deze zaakjes zeker! Als werkloze man in Edensin, Arizona, liggen leuke baantjes niet bepaald voor het oprapen. Natuurlijk maakt dat voor the POSTAL Dude niets uit en hij is daarom absoluut bereid om de vieze klusjes op te knappen.

Of dit nou betekent dat je door het riool moet gaan zwemmen om verstoppingen op te lossen waar een hoop poep bij komt kijken, of dat je een idiote gevangenisbewaarder moet helpen bij het stoppen van een gevangenisrel, the POSTAL Dude doet het allemaal. Gelukkig krijgt hij er dan ook goed voor betaald. Buiten dit is er niet echt iets van een verhaal, waardoor ik al snel een beetje zonder doel rondliep.

Flauwe humor in het kwadraat

Waar Postal het meest om bekend staat, is de extreem flauwe en grove humor. De game neemt zichzelf totaal niet serieus en dit is op z’n tijd wel een gniffeltje waard. De over-de-top foute personages maken het alleen maar grappiger. Zo is eigenlijk iedereen uit het stadje dusdanig incapabel dat zelfs jij, als nietsnut, alles voor ze moet opknappen. Zo breekt er brand uit bij de brandweerkazerne, tikt de gevangenisbewaarder de verkeerde code in waardoor alle gevangenen ontsnappen en laat jouw collega in het riool je aan je lot over, omdat de beste man stiekem gewoon pauze wil houden.

De game is eigenlijk in één woord belachelijk. Niet alleen de personages en de humor, ook de wapens en items dragen bij aan de belachelijke speelervaring van Postal 4. Zo kun je letterlijk mensen onderplassen en kun je dode katten gebruiken als demper voor je wapen. Ja, je leest het goed, dode katten. Persoonlijk vind ik de humor wat te ver gaan. Ik ben niet iemand die snel beledigd is, maar het niveau van de grappen maakt het voor mij een beetje simpel. Zo krijg ik namelijk totaal geen connectie met mijn personage en de wereld, iets wat ik zelf altijd erg belangrijk vind. Maar misschien is dat ook helemaal niet de bedoeling van Postal.

Slordig zooitje

De game voelt enorm slordig aan. Natuurlijk moeten we in acht nemen dat de game in Early Acces is en dat bugs en dergelijke nou eenmaal aanwezig zijn. Dat neemt echter niet weg dat ik de game zowel op grafisch vlak als op prestatie vlak erg ondermaats vind. Zo kom je soms textures tegen die lijken te komen uit games die in 2003 gereleased waren en stoor ik me soms vreselijk aan de gameplay in het algemeen. Zo kwam ik vast te zitten in het riool, omdat ik met geen mogelijkheid meer terug kon springen naar de plek waar ik vandaan kwam. Dit is natuurlijk niet heel leuk.

Verder zie je veel clipping issues, verdwijnen sommige assets uit het niets en beginnen NPC’s uit het niets op elkaar te schieten, of op mij. Qua wereld ben ik ook niet echt tevreden. Van de gebouwen die je kunt betreden zijn de meeste helemaal leeg. Dit is heel jammer, want dit geeft Edensin een heel saaie uitstraling.

Voorlopig oordeel van Huub Hooijdonk

Postal 4 is precies wat de fans willen: hilarische gameplay en grof geweld. Ik kan mij hier ook volledig in vinden en vind de game daarom ook zeer vermakelijk. Wel zijn er een aantal punten waar de developers tijdens de Early Acces fase nog hard aan moeten werken. Zo oogt de wereld bijvoorbeeld super leeg en zou ik graag wat meer levendigheid zien in de omgeving. De missies zijn leuk, maar worden snel saai. Ook wat meer variatie in de taken die je moet doen zou een verbetering zijn. Tot slot valt de game grafisch erg tegen. De textures die je voorbij ziet komen, zijn enorm gedateerd en mogen daarom ook zeker worden aangepast. Natuurlijk begrijp ik dat de game in Early Acces zit, maar anno 2020 verwacht ik wel meer van een game, ook al is het geen grote Triple A titel.

Packshot POSTAL 4: No Regerts

-

Running With Scissors