Preview: Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

Geplaatst: 11 januari 2020 10:00
Aangepast: 11 januari 2020 10:22

Iedereen had allemaal vermoedens over wat er tijdens de Pokémon Direct van 9 januari onthuld ging worden. Zo dacht ik aan een aankondiging van DLC voor Pokémon Sword and Shield en meer nieuws over de Detective Pikachu game en Pokémon Home. Twee dingen zijn uitgekomen, de DLC werd aangekondigd en Pokémon Home schoot heel snel voorbij aan het einde van de presentatie. Iedereen die keek werd echter meteen verrast. Aan het begin van de Pokémon Direct werd er een game aangekondigd die niemand zag aankomen, Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX. Daarnaast heeft Nintendo ook een demo voor de game vrij gegeven, maar hoe ziet deze verassing van Nintendo en The Pokémon Company eruit?

Pokémon Mystery wat?

Voor de mensen die niet bekend zijn met deze serie. De Pokémon Mystery Dungeon franchise is een spin-off serie van Pokémon. Het verhaal volgt een mens (jij) die om mysterieuze redenen wordt veranderd in een Pokémon en naar een andere wereld wordt geteleporteerd, waar alleen Pokémon leven. Je wordt gevonden door een andere Pokémon en met hem (of haar) moet je het land van de Pokémon redden en de weg terug naar je eigen wereld vinden.

De eerste games waren Pokémon Mystery: Dungeon: Red Rescue Team voor de Gameboy Advance en Pokémon Mystery: Dungeon: Blue Rescue Team voor de Nintendo DS in 2006. De game werd een redelijk succes en meerdere games verschenen door de jaren heen, waarvan de laatste Pokémon Super Mystery Dungeon op de 3DS in 2016 uitkwam. Hierna bleef het angstvallig stil rond de franchise en fans vreesden dat de franchise was doodgebloed, tot de Pokémon Direct iedereen verraste.

Terug naar het origineel

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX is een remake van de eerste twee games (Blue and Red Rescue Team). Nu worden beide is in een compleet nieuw jasje gestoken, met verbeterde art en graphics en de toevoeging van de Mega Evolution die nog lang niet was bedacht in 2006. Het verhaal en de Pokémon waarin je kunt veranderen en de rest van de cast lijken onveranderd. De game begint met een quiz met een paar vragen die je moet beantwoorden als “Wat doe je als niemand met je wilt afspreken in het weekend” naar “Zou je een afgrond inspringen wetende dat het koord kan afbreken.” Uiteindelijk komt daar een persoonlijkheidstype uit voort en raadt de game je een Pokémon aan die bij je persoonlijkheid past. Mocht je het daar niet mee-eens zijn, kun je van Pokémon veranderen. Je kiest dan je Pokémon-partner en geeft hem of haar een naam en je avontuur in de Pokémon wereld begint!

Toen de game opstartte, werd ik veranderd in een Squirtle die wakker werd gemaakt door Bonsai de Treecko en werd ik overspoeld door een golf van nostalgie. Dat komt, omdat ik deze game vroeger helemaal kapot heb gespeeld op mijn DS Lite, op een kaartje dat ik had gekregen van een mysterieuze piraat (sorry Nintendo). Je Pokémon-partner vraagt wie je bent en als je vertelt dat je een mens bent, gelooft hij je natuurlijk niet. Voordat je iets verder kunt verklaren, komt een Butterfree angstig naar jullie toe. Er was een aardbeving en haar baby Caterpie is in een scheur onder de grond gevallen. De Butterfree smeekt om hulp en ondanks de verwarring dat je in een Pokémon bent veranderd, besluit je te helpen. Hierin maak je kennis met de Mystery Dungeons, levels die elke keer als je ze betreedt van lay-out veranderen. Ik en Bonsai sloegen ons langs de agressieve Pokémon in de Tiny Woods Dungeon heen en brachten de arme Caterpie terug bij zijn moeder. Na een beloning te hebben ontvangen, stelt je Pokémon-partner voor om met jou een Rescue team te vormen. Een team dat andere Pokémon helpt in de Mystery Dungeons. Sinds je toch nergens anders heen kunt, besluit je het aanbod te accepteren.

Voorlopig oordeel: Jolien Mauritsz

Na het accepteren van het aanbod krijg je een basis en maak je kennis met nog één andere Mystery Dungeon, Thunder Wave cave, waar je een paar verstrengelde Magnemites uit moet redden. Helaas is hierna de demo bijna afgelopen op een paar kleine missies na. Ik schoot door deze demo heen en baalde echt dat ik niet meteen verder kon gaan, vooral omdat ik wist dat de eerste boss battle in de volgende missie zat. Van wat ik in de demo heb kunnen zien, volgt Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX hetzelfde verhaal als de originele games met een paar moderne toevoegingen en grafische updates, die de wereld een stuk levendiger maakt. Ik werd meteen weer in deze aparte wereld gezogen en kwam door de demo in de verleiding om mijn DS Lite, die letterlijk bijna uit elkaar valt weer op te pakken en het origineel weer te gaan spelen. Ik kan niet wachten tot het maart is, zodat ik weer verder kan gaan met mijn avontuur, want de game ziet er zeker veelbelovend uit!

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX verschijnt 6 maart op de Nintendo Switch

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Pokémon Mystery Dungeon Rescue Team DX

Pokémon

Nintendo Switch