Preview: Pokémon Moon en Pokémon Sun

Geplaatst: 17 juli 2016 10:00

Pokémon is een serie met een historie waar je U tegen zegt. Het is nu bijna twintig jaar geleden sinds Pokémon Red en Green uitkwamen in Japan en zeventien jaar geleden sinds ze in Nederland verschenen. Als fan van het eerste uur, is het een waar genoegen om de interesse in de serie weer te zien opbloeien met Pokémon GO. Ik kijk dan ook enorm uit naar de volgende delen van de Pokémon mainserie-games: Pokémon Moon en Pokémon Sun. Afgelopen E3 heeft Nintendo veel informatie omtrent de nieuwe games vrijgegeven. Ik ben al helemaal enthousiast geworden en ga nu uitleggen waarom.

Welkom in de Alola-regio

In 2014 hadden we net de remakes Alpha Sapphire en Omega Ruby gehad. Zoals we gewend zijn van Nintendo komt dan meestal het derde spel van een nieuwe generatie uit. Dit was namelijk eerder het geval met de laatste paar generaties, dus er werd al druk gespeculeerd over Pokémon Z. Dat is echter niet wat Nintendo voor ons in petto heeft. Oh nee, Pokémon Moon en Sun werden in plaats daarvan aangekondigd. De eerste trailer heeft heel wat teweeggebracht toen hij uitkwam. Hoewel de trailer uit slechts wat concept-art en plaatjes bestond, was heel de wereld in één klap van slag. Een nieuwe regio gebaseerd op Hawaï, compleet voorzien van eilanden, de tropische zon, zee, de prachtige architectuur en tropische Pokémon.

Vier natuurlijke eilanden, een kunstmatig aangelegd eiland en veel water. Ieder eiland heeft zijn eigen Pokémon beschermer. Zo is Tapu Koka, een Electric/Fairy-type, de beschermer van het starteiland Meremere. Pokémon Moon en Pokémon Sun hebben al een aantal interessante Dual-types uit de doeken gedaan. Zo heb je de legendarische Pokémon Solgaleo en Lunala. Solgaleo is een Psychic/Steel, wat je in het eerste opzicht niet verwacht, en Lunala is een Psychic/Ghost. Salandit is een Poison/Fire met de gemene ability om alle Pokémon te vergiftigen. Komala kan geen andere status condities hebben dan Slaap en we hebben er alweer een aantal nieuwe Fairy-type Pokémon bij. Met alle nieuwe zetten, abilities en type combinaties gaan we weer een verschuiving zien in de meta van de competitieve scene.

Leuk voor beginners, wellicht vervelend voor veteranen

Tijdens de E3 is er beeldmateriaal getoond waar ik mij een beetje stoorde. Tijdens gevechten is het nu makkelijker om te zien wat je aanvallen doen en hoe je stats zijn aangetast door zowel jezelf als je tegenstander. Na zes generaties van Pokémon, kan je verwachten dat de spelers die zich al eerder aan Pokémon gewaagd hebben, weten hoe de typekaart in elkaar zit. Vaak is na tien gevechten duidelijk wat wel werkt en wat niet werkt. Met een beetje gezond verstand kom je al een flink eind. Nu krijg je dus iedere keer te zien of een aanval wel of niet effectief is. Dit is toch iets om gek van te worden, we hebben niet voor niets vijftien jaar aan informatie in ons hoofd gestampt. Enfin, Pokémon is een spel voor iedereen en misschien kunnen we deze mechanic wel uitzetten. Nintendo toont een nieuwe battlestijl voor Moon en Sun in de vorm van Battle Royal met vier spelers. De ene keer val je je linkerbuurman aan en de volgende beurt de rechter. Waarschijnlijk is deze vermakelijke nieuwe stijl alleen voor multiplayer, maar het is wel ontzettend grappig om met drie man de vierde in te maken.

Ook in de wereld waar je doorheen loopt is het een en ander veranderd. Twijfelen of een andere trainer met je wil vechten is niet langer nodig. Als je goed oplet, zie je dat de boven- en onderkant van het scherm donkerder worden wanneer je in de buurt komt van een trainer. Jouw eigen trainer beweegt anders dan voorheen, als je omhoog klimt, buigt je trainer voorover, net alsof hij zijn balans probeert te bewaren. Als je naar beneden loopt leunt je trainer iets meer naar achter. Ook zijn de proporties van de trainer beter in balans. Dus geen mini-beetjes meer! Over balans gesproken, in de trailer die gisteren is uitgebracht kan je zien dat er weer volop keuze is om op Pokémon te rijden. Stoutland, Lapras, Sharpedo en Tauros staan namelijk allen voor je klaar in dit avontuur. In Pokémon X en Pokémon Y is dit één van de gaafste dingen in het spel. Er is niets lekkerder dan met de wind in je haren op Skiddo te racen door het groene gras.

Pokémon Moon en Pokémon Sun beloven een standaard Pokémon avontuur te worden in een zonnige, tropische setting. Ondanks de nieuwe mechanieken, die overduidelijk voor beginners gemaakt zijn, is er genoeg dat aan de horizon lonkt voor de veteranen. Nieuwe Pokémon, nieuwe vaardigheden en natuurlijk nieuwe plekken om te ontdekken. Wel zijn er nog altijd een aantal vragen die voorlopig onbeantwoord blijven. Zijn er bijvoorbeeld gyms? Hoe heet het slechte team en wat is hun doel? Komen er nog meer Pokémon zoals Salandit, die echt vernieuwend zijn? Waar zijn de Elite Vier en de Kampioen dit keer als je bezig bent om de regio veilig te stellen? Wat is er met die armbanden en welke starter is dit keer het populairst? Veel antwoorden gaan we nog ongetwijfeld beantwoord krijgen naarmate de releasedatum nadert. We gaan nog veel nieuwe plekken en Pokémon zien, en waarschijnlijk afkraken, voordat we in november aangekomen zijn. Eén ding is echter zeker, ik wil ze allemaal vangen.

Pokémon Moon en Pokémon Sun verschijnen op 23 november 2016 exclusief voor de 3DS.