Preview: PlayStation 4

In van nacht op woensdag op donderdag werd de PlayStation 4 bevestigd door Sony tijdens een persconferentie. Er is een grote kans dat je de persconferentie ook hebt gezien, want deze kon je namelijk op bijna elke website, waaronder die van ons, bekijken. Zeven miljoen gamers hebben de persconferentie via de livestream bekeken.

Er is een handje vol journalisten over de hele wereld naar Amerika heen en weer gevlogen om daar live de presentatie, die ze eigenlijk ook vanaf de pc thuis hadden kunnen volgen, bij te wonen.

Sony had op een daverend applaus gehoopt, maar dat kregen ze niet. Het is ook best logisch, want iedereen wist toch al bijna zeker dat de PlayStation 4 zou worden aangekondigd. Toen het hoge woord eruit was kwamen ze met enkele details van de console, terwijl de console zelf nog niet uit de doeken is gedaan.
ontbrekende afbeelding
Allereerst hebben we het natuurlijk over de PlayStation 4 zelf. De console werd zelf niet getoond dus. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dit natuurlijk ook geen drol uitmaakt. Het gaat om de inhoud en het boeit mij persoonlijk erg weinig hoe de console eruit komt te zien. We kunnen er vanuit gaan dat Sony nog werkt aan het uiteindelijke ontwerp van de console en dat we deze binnenkort wel krijgen te zien.

Main Processor
Single-chip custom processor
CPU: x86-64 AMD "Jaguar", 8 cores
GPU: 1.84 TFLOPS, AMD next-generation Radeon based graphics engine

Memory
GDDR5 8GB
Hard Disk Drive
Built-in
Optical Drive (read only)
Blu-ray Disc 6xCAV
DVD 8xCAV

I/O
Super-Speed USB (USB 3.0), AUX

Communication
Ethernet (10BASE-T, 100BASE-TX, 1000BASE-T)
IEEE 802.11 b/g/n
Bluetooth 2.1 (EDR)

AV output
HDMI
Analog-AV out
Digital Output (optical)

Downloaden & Gaikai
Het is nu mogelijk om games tijdens het downloaden meteen te spelen, voordat ze überhaupt klaar zijn met downloaden. Dit is mogelijk door de meerdere chips die de PlayStation 4 heeft. Met de PlaySation 3 moest je best lang wachten voordat je kon beginnen. Dat is met deze optie verleden tijd.

De Gaikai-technologie wordt toegepast op het downloaden van demo's. Je hoeft ze niet per se meer te downloaden op je console, maar kunt ze direct spelen.

De PlayStation 4 zal backwards compatible zijn, alleen is het niet mogelijk om een PlayStation 3-game in het apparaat te stoppen. De Gaikai-techniek maakt het mogelijk om al jouw PlayStation-, PlayStation 2- en PlayStation 3-games op de PlayStation 4 te spelen.

Slaapstand
De PlayStation 4 hoeft zichzelf niet eerst helemaal op te starten, omdat het een slaapstand gaat krijgen. Je kunt de console op de slaapstand zetten en wanneer je hem uit de slaapstand kun je meteen verder met de game waar je geëindigd was.
ontbrekende afbeelding
Een week geleden waren er al foto's van het prototype van de definitieve controller op het internet opgedoken. Hier hebben we dus ook niet echt iets nieuws over te vertellen, behalve welke functies de knoppen op de controller hebben gekregen.

We hebben gezien dat bovenop de controller een touchpad zit. Dit is geen touchscreen zoals eerder werd gesuggereerd (een wezenlijk verschil). Het is alleen nog onduidelijk waar deze voor gaat dienen. De controller heeft een koptelefoon-aansluiting gekregen aan de onderkant van de controller, zodat je niet meer met een Bluetooth-koptelefoon hoeft te lopen klooien.

Naast het touchpad zit ook de zogenoemde share-knop. Deze share-knop maakt het mogelijk om tijdens het gamen je gameplay footage online te knallen, terwijl je rustig kunt doorspelen. Je kunt met de share-knop je vrienden uitnodigen om mee te kijken, of de game door iemand over te laten nemen wanneer je in een bepaald stuk van een game er bijvoorbeeld niet uit komt.

Het is je misschien meteen opgevallen: de controller heeft aan de bovenkant een gekleurde lightbar, zoals Sony die zelf noemt, om spelers beter te identificeren. Naast de controller zit ook de PlayStation Eye bijgeleverd. Deze communiceert met de controller, waardoor nu ook diepte tijdens het gamen beter zal worden geregistreerd. Wat voor een effect dit dan zal hebben is nog niet bekendgemaakt.

ontbrekende afbeelding

External Dimensions
-

Over auteur Alex Zweers

Alex ZweersWat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?