Preview: Plants vs. Zombies Garden Warfare

Plants vs. Zombies Garden Warfare werd tijdens de E3 van vorig jaar op een geweldige manier aangekondigd. De aankondigingstrailer begon met het Frostbite 3-logo en het bekende Battlefield-deuntje, waardoor iedereen in de zaal dacht dat we Battlefield 4 te zien zouden krijgen. Tot ieders verrassing bleek het echter om Plants vs. Zombies Garden Warfare te gaan. Inmiddels zijn we bijna driekwart jaar verder en zal de game binnenkort verschijnen. In deze preview zal ik jullie zo veel mogelijk over de game vertellen.

Anders
Vergeet Plants vs. Zombies zoals je het kent, want Garden Warfare is compleet anders. Het is namelijk een spin-off van de serie. Waar je in de normale serie top-down planten moet planten om het zo op te nemen tegen hordes zombies, zal je deze game third-person spelen en kruip je in de huid van een plant of zombie. Dit is de eerste third-person shooter van PopCap, maar als je de gameplaybeelden bekijkt, zou je dat niet zeggen.

Oorlog tussen planten en zombies
Je kunt dus in de game als zombie of als plant spelen. Uiteraard zijn er verschillende klassen waar je uit kunt kiezen. De zombies kunnen bijvoorbeeld de Soldier kiezen, welke uitgerust is met een soort assault rifle en een raketwerper op zijn rug die hij ook kan gebruiken om zichzelf de lucht in te lanceren. De All-Star-zombie is de Football-speler uit eerdere Plants vs. Zombies-game en heeft een grote gun waarmee hij footballs schiet en kan dummy's plaatsen. De Engineer-zombie kan met een drilboor zichzelf sneller verplaatsen en kan turrets neerzetten. En als laatste is er de Scientist-zombie, die de mogelijkheid heeft om te teleporteren en teamgenoten te healen.

Voor de planten zijn er ook verschillende klassen te vinden. De Peashooter heeft veel weg van de Soldier en kan transformeren in een soort turret. De Sunflower kan teamgenoten healen en reviven en kan daarnaast ook vijanden aanvallen met een soort laseraanval. De Chomper heeft geen wapens en moet het volledig doen met melee-aanvallen. Hij kan onder de grond gaan om vervolgens uit de grond te springen en de vijand in één keer op te eten. De laatste plantklasse is de Cactus. Dit is een soort sniperklasse die mijnen kan leggen en een Garlic Drone kan oproepen om vijanden vanuit de lucht te spotten en aan te vallen.

Elke klasse zal een hoop customization-opties bevatten. Deze speel je vrij door challenges te voltooien. Ook kan je speciale versies van een klasse vrijspelen, zoals de Ice Cactus. Deze kan op de zombies schieten om ze te bevriezen, waardoor ze een stuk langzamer lopen.

Vecht met of tegen elkaar
Plants vs. Zombies Garden Warfare zal zich volledig focussen op de multiplayer en dus geen singleplayer bevatten. Er zijn een aantal verschillende modi aanwezig. Je kunt bijvoorbeeld aan de slag met de co-opmodus Garden Ops, welke met vier man te spelen is. Deze modus heeft wat weg van de Horde-modus uit Gears of War. Je speelt als de planten, die aan het begin van de game een tuin als basis moeten opzetten. Deze tuin moet je verdedigen van de waves aan zombies die je tuin willen vernietigen. Af en toe zal je te maken hebben met boss waves. Zomboss Slots zal willekeurig bepalen welke vijanden er in deze wave verschijnen. Na tien waves zal de laatste wave plaatsvinden. In deze wave moeten de planten vluchten naar de landing zone, waar ze worden opgepikt door Crazy Dave.

Naast deze co-opmodus is er ook een tweetal modi waarin je het met 24 man tegen elkaar kan opnemen. Als eerste is er de Team Vanquish-modus. Dit is gewoon een Team Deathmatch-modus waarbij het eerste team met vijftig kills wint. De andere multiplayermodus is Gardens & Graveyards. Dit is een soort combinatie tussen Rush en Conquest uit Battlefield. De zombies moeten de tuin van de planten veroveren door er een tijdje in de buurt te blijven. Wanneer de tuin is veroverd, trekken de planten zich terug en moeten de zombies de volgende tuin veroveren. De zombies winnen wanneer ze alle tuinen hebben veroverd. De planten winnen juist door ervoor te zorgen dat de zombies niet alle tuinen kunnen veroveren voordat de tijd om is.

De Xbox One-versie van de game zal nog eens twee exclusieve modi bevatten. Aangezien de Xbox One krachtiger is dan de Xbox 360, zal het op deze console mogelijk zijn om met zijn tweeën co-op in splitscreen te spelen. Dit is alleen offline mogelijk. Daarnaast bevat de Xbox One-versie de zogeheten Boss Mode. In deze modus kan je met behulp van de Kinect of SmartGlass als Dr. Zomboss of Crazy Dave boven het level vliegen om je team te ondersteunen. Je kunt bijvoorbeeld je teamgenoten healen/reviven of bommen op je tegenstanders gooien.

Verwachting
Plants vs. Zombies Garden Warfare lijkt een frisse wind in het shootergenre te gaan blazen. Het is in ieder geval compleet anders dan wat we van de Plants vs. Zombies-serie gewend zijn. De game zal voor een zachter prijsje in de winkels liggen dan gewoonlijk bij nieuwe games, namelijk ongeveer dertig euro voor de Xbox 360-versie en veertig euro voor de Xbox One-versie. Dat maakt de game natuurlijk wel een stuk aantrekkelijker. Het lijkt me echt een leuke game om af en toe tussendoor te spelen. De vraag blijft dan alleen nog wel: hoe lang blijft het leuk? Daar zullen we binnenkort achter gaan komen.

Plants vs. Zombies Garden Warfare verschijnt op 27 februari voor de Xbox 360. Later zal de game ook voor de Xbox One en de pc verschijnen.