Preview: Pikmin 3

Pikmin is al meer dan tien jaar oud. Laat dat eventjes bezinken. Het eerste deel uit de populaire planten-RTS kwam uit voor de GameCube en was, zoals veel grote spellen van Nintendo, een liefdeskindje van meneer Miyamoto. Na Pikmin 2, uitgekomen in 2004, begon het lange wachten. We kregen hints voor een Wii versie, maar die kwam er uiteindelijk niet. Nu, acht jaar later, krijgen we alsnog een nieuwe versie: Pikmin 3 komt naar de Wii U.

Wachten
Het lange wachten is natuurlijk niet voor niets geweest. De reden dat een Wii versie steeds uitbleef, terwijl de eerste twee delen wel geport werden, lag volgens Nintendo vooral aan het gebrek aan mogelijkheden om de serie uit te breiden met de Wii technologie. De Wii U gamepad zou dus redelijk wat kunnen veranderen aan de formule. Nog steeds ren je, terwijl er plantjes achter je aan hobbelen, als klein astronautje rond door een miniatuurwereld, maar er zijn wel een aantal vernieuwingen te ontdekken in de eerste beelden.

Minimap
Zo waren er ineens vier spelers op het scherm te bekennen, hoewel de hoofdpersonen van de eerste twee delen ontbraken. Meer poppetjes betekent natuurlijk ook meer drukte, maar ook meer controle. Terwijl de ene groep bijvoorbeeld het gebied verkent, kan een tweede of derde groep afsplitsen om kostbaarheden terug naar het schip te brengen, of obstakels omver te knallen. De chaos die dit oplevert moet natuurlijk wel in kaart worden gebracht, en laat de Wii U gamepad daar nu net een oplossing voor zijn. Met behulp van het scherm op je schoot bewaar je het overzicht, zodat je zo snel mogelijk je missie kunt voltooien.

Offline
De traditionele Wii controller is wel nodig als je met meerdere personen wilt spelen. Deze zorgt voor een iets andere manier van besturen, waaronder de mogelijkheid om bijvoorbeeld een doelwit aan te wijzen op het beeldscherm. Dit zou nog best wel een prijzige operatie kunnen worden, aangezien online multiplayer helaas ontbreekt. Wil je met je vrienden Pikmins commanderen, dan zullen ze toch echt naar je toe moeten komen. Het is jammer dat Nintendo niet de mogelijkheid heeft gezien om dit via de online services op te lossen.

Puike presentatie
Het moet gezegd worden, Pikmin 3 ziet er gewoon heel goed uit. Zowel de grote bladeren van planten als de rennende beestjes sprankelen gewoon van frisheid. Ook de prestaties van het spel zijn niet ondermaats. Zelfs als er veel dingen tegelijk bewegen, blijft het plaatje er mooi uit zien. Tel daar bij de nieuwe fantasievolle vijanden op en je hebt een pakketje schattigheid waar je u tegen zegt.

Pikmin 3 ziet er uit als het vervolg waar fans al jaren om vragen. Fris, vernieuwend, maar niet te bang om de kwaliteiten van de vorige delen over te nemen. Als de missies een beetje uitdagend zijn, en de gameplay genoeg afwisselt, zou dit wel eens een van de grootste Wii U multiplayer spellen kunnen worden.