Preview: Paladins

Aangepast: 20 mei 2018 14:35

Hi-Rez Studios, bekend van de MOBA-game Smite, had de free-to-play game Paladins nog maar net een paar dagen aangekondigd of het stond al met de game op de gamescom. Nieuwsgierig naar wat voor game het nou precies is, heb ik een poging gedaan om Paladins onder knie te krijgen. Gelukkig wel met een controller in de hand in plaats van een verwarrend toetsenbord.

Levend Stratego

Heel kort en bondig gezegd, is Paladins eigenlijk gewoon een soort levend Stratego. Eén voor één schakel je tegenstanders uit om hun fort te kunnen vernietigen. Klinkt uiteraard erg simpel, maar zoals men vaak zegt, is het lang niet zo makkelijk als het klinkt. Om het fort van het andere team te vernietigen, zal je eerst jouw teams kanon aan de praat moeten krijgen. Dit door middel van het uitschakelen van tegenstanders. Zodra het kanon helemaal opgeladen is, rolt deze voort naar de ingang van het fort van de tegenstanders. Uiteraard gebeurt dit met de nodige bescherming van jouw team, aangezien het andere team met alle macht het kanon voor die tijd probeert uit te schakelen.

Fantasierijk

Paladins is een team-based first-person shooter met een echte fantasierijke sci-fi-setting. De game geeft je naast een fantasierijke sfeer ook een heel middeleeuws gevoel. Waarschijnlijk komt dit doordat je in de game een fort en een kanon moet beschermen. Het karakter Fernando maakt het middeleeuws gevoel met zijn ridderlijkheid natuurlijk helemaal compleet. Natuurlijk zijn niet alle karakters ridders. De game bevat verschillende karakters met elk hun eigen basisaanvallen en wapens. Ik heb zelf de game mogen ervaren met het karakter Grohk, een indiaan met een soort van laserstaf als wapen. Van een afstandje kun je dan mooi met deze staf een soort laserbommetjes afschieten om de tegenstanders te vernietigen. Helaas gaat dit niet altijd even goed, maar gelukkig kun je met een mount, welke ook verschillend is per karakter, enorm snel terugreizen naar het gevecht.

Unieke kaarten

Het blijft niet simpelweg bij een karakter kiezen en vervolgens iedereen neerknallen die op je pad komt. De game bevat ook strategische elementen. In de game heb je de beschikking over een set skill-kaarten, die je aan kan passen en tijdens de match kunt verbeteren. Je zult dus tijdens de game moeten kiezen welke kaarten het slimste zijn om op dat moment te gebruiken. De kaarten die je tot je beschikking hebt, zie je rechts onderin jouw scherm. Aan het begin zie je alleen de bovenkant van de kaarten, maar naarmate je meerdere tegenstanders uitschakelt, komen deze kaarten langzaam omhoog en maken jouw karakter steeds sterker. Om sterk te blijven, moet je echter wel goed op je health letten, want wanneer je dood gaat, zal je weer opnieuw moeten beginnen met kaarten levelen.

Voorlopig oordeel

Paladins is een erg aantrekkelijke game voor de gamers die houden van een fantasierijke team-based first-person shooter. De game bevat voor elke gamer een bijpassend karakter en zal naarmate de ontwikkelingen vorderen nog meer karakters in ontvangst mogen nemen. De skill-kaarten maken de game extra interessant. Jouw favoriete karakter kun je met deze kaarten nog meer aanpassen op jouw speelstijl om zo je tegenstanders ergste nachtmerrie te worden.

Paladins: Champions of the Realm komt in 2016 naar de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Packshot Paladins

-