Preview: Overleef de oneindige Melkweg in Outreach

Geplaatst: 9 september 2016 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

De jaren '80. Een tijd van ontdekkingen, feestjes, én het begin van moderne ruimtereizen. Met het ongeluk van de Challenger in 1986 werd het ruimtereizen vooral ontsiert door onzekerheid. De Koude Oorlog wakkerde de concurrentie tussen de Verenigde Staten en Rusland alleen maar aan, iets wat de kwaliteit van de ruimteveren niet bepaald ten goede kwam. PixelSpill, de ontwikkelaar, brengt met Outreach een nieuw perspectief. Een game met Sovjet-kosmonauten, in een ruimtestation van de Sovjet Unie: een opvallend concept! Door verschillende complottheorieën te onderzoeken hopen de makers dat de Sovjet-kant van het verhaal nu eens goed wordt uitgelegd. Tijdens de gamescom werd er een demo gespeeld, waar tevens is uitgelegd waar de game nu precies voor staat.

Verken de ruimte en zijn geheimen

Als kosmonaut heb je verschillende taken in én rondom het ruimtestation. Dit militaire station is gebaseerd op de Soyuz-T, welke van 1979 tot 1986 in handen was van de Sovjet Unie. Op deze manier probeert PixelSpill de game realistisch te maken. Het is al fantastisch dat de makers niet zomaar in het wilde weg een station zijn gaan schetsen, dus ik ben zeer benieuwd naar het daadwerkelijke eindresultaat.

De demo die ik heb mogen aanschouwen introduceerde de buitenkant van het ruimtestation. Er is natuurlijk geen zwaartekracht, dus je moet proberen te navigeren door van hendel naar hendel te zweven. Dit resulteert in een realistische ervaring (voor zover ik wat van gewichtsloosheid weet), maar tegelijkertijd is het ook zenuwslopend. Door het missen van één hendel, zweef je zo de ruimte in! Reden genoeg om rustig aan te doen en goed na te denken. Er is eigenlijk maar één minpuntje: je ziet je eigen handen niet. Daardoor weet je niet precies of je de hendel daadwerkelijk vast hebt, of dat je nog op een knop moet drukken om jezelf te redden van de eindeloze ruimte. PixelSpill heeft beloofd dat ze hier nog naar gaan kijken. De game is natuurlijk nog lang niet af, dus er is nog zat ruimte voor verbetering.

Een race tegen jezelf

De demo introduceert tevens één van de vele problemen waar je als kosmonaut tegenaan loopt. Je bent maandenlang weg van je familie, vrienden, én Ground Control. Deze laatste is misschien wel de belangrijkste schakel voor alle kosmo-, taiko- en astronauten. Zonder de thuisbasis op aarde is overleven in de ruimte niet te doen. Het is dan ook een flinke tegenvaller als je de verbinding met Ground Control verliest. Je zweeft dan namelijk zonder enige aansturing door de ruimte.

De situatie kan nóg erger worden! Er kan bijvoorbeeld een vreemd ruimteschip docken met jouw ruimtestation. Je weet niet met wie - of wat - je te maken hebt. Het is dan aan jou de taak om te onderzoeken wat er allemaal gaande is. De verbinding met Ground Control herstellen is één van de prioriteiten. Gooi dus al jouw kosmonaut-vaardigheden in de strijd om jezelf te redden! Deze benauwende situatie is één van de redenen waarom Outreach mij zo interessant lijkt. Ik wil daadwerkelijk gaan uitzoeken wát er nou precies aan de hand is.

Bovenstaand verhaal is op verschillende manieren te voltooien. Je kunt namelijk de game heel snel proberen uit te spelen, maar als je de lange weg kiest, is dat ook geen probleem. Het biedt zelfs een ander perspectief! De makers hebben namelijk laten doorschemeren dat je een zeer belangrijke keuze moet maken aan het eind van het spel. Hoe je de game hebt beleefd, heeft zeer veel invloed op jouw uiteindelijke beslissing. Hoe dit precies in elkaar steekt, is vooralsnog een raadsel. Waarschijnlijk heeft het te maken met het feit dat je erg gehecht kunt raken aan je mede-kosmonauten. Door het station te onderzoeken, vind je steeds meer dingen die je laten beseffen wie je vrienden nu precies zijn. Als je dan moet kiezen tussen je collega's, heb je al een bepaalde voorkeur. Zo is het einde dus voor iedereen verschillend.

Verwachting

Het intrigerende verhaal, samen met de charme van een indie-game, laten mij in spanning afwachten. Tijdens de demo waren de aanwezige developers zó enthousiast, dat ik veel waardering heb ontwikkeld voor PixelSpill. De game focust zich op een andere kant van de Koude Oorlog, iets wat zelfs in Hollywood nog niet echt is aangeslagen. Dit is - in mijn ogen - een gewaagde zet van PixelSpill. De graphics zien er netjes uit, evenals de bewegingen van de kosmonaut. Ze hebben nog genoeg tijd om de game te perfectioneren, dus het kan alleen nog maar beter worden. Ik ben, als échte science-fiction-fan, onwijs benieuwd naar deze space-game! Hopelijk gaat Outreach zeer hoge ogen gooien in de gamewereld. Als het aan mij ligt, gaat ze dit zeker lukken! Zijn jullie ook zo enthousiast geworden over deze - relatief kleine - puzzelgame?

Outreach verschijnt gedurende het eerste kwartaal van 2017 voor de pc.

Lees meer