Outriders

  • Ontwikkelaar People can fly
  • Eerste releasedatum 1 april 2021
  • Platformen Pc, PlayStation 4, Xbox One, Google Stadia, PlayStation 5, Xbox Series
  • Genre RPG, Third-Person Shooter
  • Gameliner score

Preview: Outriders - nog niet onder de indruk

Outriders is een sci-fi third-person shooter RPG van de makers van Bulletstorm. Klinkt als een erg leuk concept, niet? Dat is in ieder geval wat ik dacht toen de game werd onthuld en ik steeds meer trailers te zien kreeg. Een soort combinatie tussen Destiny, Borderlands, The Division en Warframe. Stuk voor stuk ontzettend goede shooters op hun eigen manier. Mijn verwachtingen lagen dan ook erg hoog voor deze game. Ik was namelijk wel toe aan een nieuwe co-op shooter in een toffe sci-fi setting. Vol goede moed ging ik dan ook aan de slag met de demo in de hoop dat ik in Outriders een nieuwe game zou vinden waar ik de komende tijd wel zoet mee zou zijn.

Outriders13

Verdient geen Oscar

De demo van Outriders bevat de intro van de game. Je leert op die manier het verhaal en de setting kennen en je leert waar je speciale krachten vandaan komen. Het verhaal van Outriders gaat over een groep pioniers, Outriders genoemd, die naar andere planeten gaan nadat de mensheid de aarde heeft moeten ontvluchten. Deze pioniers hebben de taak om de nieuwe planeten te koloniseren en een nieuwe veilige thuishaven voor de rest van de mensheid te creëren. Helaas is de planeet waar jij en je team op worden gedropt, Enoch, niet heel erg geschikt voor mensen om op te leven. Op die planeet raast namelijk de Anomaly, een vreemde storm die mensen op brute wijze uit elkaar trekt of, in jouw geval, superkrachten geeft. Nadat je je superkrachten hebt verkregen, word je in cryo-slaap gebracht om dertig jaar later wakker te worden en te leren dat alles op die planeet naar de tering is gegaan.

Om heel eerlijk te zijn, vind ik het verhaal en de setting van Outriders niet heel bijzonder. Het verhaal wordt verteld door middel van verschillende cutscenes waarvan ik er persoonlijk tijdens de demo te veel van gezien heb. Ik durf zelfs te stellen dat ik, gedurende de twee uur die het me geduurd heeft om de demo uit te spelen, meer naar cutscenes heb gekeken dan dat ik daadwerkelijk gespeeld heb. Normaal zou ik dat niet erg vinden, ik houd immers van een goed verhaal, maar bij Outriders is het zo dat het verhaal enerzijds niet heel goed is en anderzijds ook niet goed wordt verteld. De dialogen tussen de personages voelen erg geforceerd waardoor het cringy overkomt. Daarnaast is het stemacteerwerk ook vrij middelmatig, waardoor ik het bijzonder moeilijk vond om de verschillende personages leuk te vinden.

Outriders12

Oprotten met die camera

Op visueel gebied is Outriders helaas ook niet echt een hoogstandje te noemen. De omgevingen zien eruit als je doornsee post-apocalyptische gebieden en verder heeft de game ook geen eigen visuele identiteit. De animaties zijn niet heel goed en de gezichtsuitdrukkingen tijdens de cutscenes zijn nagenoeg niet aanwezig. Dat is echter niet het ergste aan de graphics van Outriders. Waar ik me nog het meeste aan stoorde, was de motion blur. De motion blur, die overigens niet uit te zetten is, is letterlijk overal aanwezig. Wanneer je tijdens een gevecht je camera draait, wanneer je aan het sprinten bent en zelfs tijdens de cutscenes. Ik weet niet wat People Can Fly met de camera tijdens de cutscenes gedaan heeft, maar het werkt in ieder geval niet. De camera beweegt tijdens cutscenes erg veel en snel en ook hier is motion blur weer toegepast. Ik vond het daarom ook erg lastig om de cutscenes te volgen.

Naast het overmatig gebruik van motion blur bevatte de demo ook een aantal visuele bugs, met name tijdens cutscenes. Zo bewoog de jas van een van de NPC's continu spastisch op en neer tijdens cutscenes waardoor deze nog moeilijker te bekijken werd. Ook had ik regelmatig last van zwarte schermen midden in een cutscene, die soms wel meerdere seconden duurden. Waar ik me echter nog het meeste aan stoorde, was de inconsistentie. Ik speelde de demo van Outriders namelijk op de pc met een ultrawide monitor. De game zelf ziet er prima uit in ultrawide, maar wanneer er een cutscene kwam, en die waren er ontzettend veel, dan was het maar de vraag of ik de cutscene in ultrawide resolutie of in 16:9 te zien kreeg. Erg vervelend en totaal onnodig.

Outriders11

Hit and miss

Qua gameplay voelt Outriders voor nu ok. Het is niet heel slecht, maar ook geen hoogstandje. Outriders is enerzijds een third-person shooter en anderzijds een RPG met looter-elementen. In de demo heb ik ervaren dat het een cover-based shooter probeert te zijn, die wel agressieve gameplay aanmoedigt. De vier verschillende classes die je kunt kiezen, hebben namelijk allemaal speciale vaardigheden die jou genezen wanneer je een vijand doodt met een van die vaardigheden. Je bent dus uiteindelijk meer aan het rondrennen en je vaardigheden aan het spammen, dan dat je tactisch vanachter een muurtje probeert je vijanden uit te schakelen. De gunplay is in Outriders voor nu prima. Standaard krijg je een pistol, een shotgun en een SMG/LMG die je kunt gebruiken. De verschillende wapens lijken degelijk, maar ik heb in de demo nog te weinig verschillende varianten kunnen zien om iets zinnigs te zeggen over de designs en hoe ze aanvoelen. De levels zijn daarentegen een beetje saai. De omgevingen zien eruit als grote open gebieden, maar de levels zijn eigenlijk altijd lineair. De paden worden afgebakend met onzichtbare muren en dat is erg jammer. Tot nu toe zijn de missies altijd erg kort geweest en als je dan niet eens de mogelijkheid krijgt om de omgeving een beetje te verkennen, valt er vrij weinig te doen. Zelfs je main hub voelt leeg aan. Er zijn wel NPC's te vinden, maar ze lopen niet rond. Ze staan daar alleen maar een beetje en zelfs als je tegen ze aan rent, blijven ze gewoon stokstijf staan, zonder enige vorm van reactie. De wereld voelt erg leeg en dat is zeer jammer.

Wat ik echter wel heel tof vind aan Outriders, is dat de game cross-platform ondersteuning biedt. In de demo zit deze functie echter nog wel in de bètafase, dus het is nog niet helemaal af. Omdat ik wel nieuwsgierig was naar deze functionaliteit, heb ik onze Bram overgehaald om zijn relaxte vrijdagavond voor mij op te offeren zodat ik samen met hem een paar missies kon doen. Het samen spelen tussen de pc en, in dit geval, de Xbox ging erg gemakkelijk. De host kan een code aanmaken die de spelers op andere platformen dan kunnen ingeven. De game kent een drop-in drop-out-systeem, waardoor je je op elk moment bij een andere speler kunt voegen, zonder dat je de missie moet herstarten of terug moet naar de lobby. Erg fijn. Helaas zit de cross-platform-functionaliteit nog in de bètafase en ervaarde ik de nodige crashes terwijl ik samen met Bram aan het spelen was. Laten we in ieder geval hopen dat People Can Fly dit bij de release een stuk stabieler weet te maken. De release van de game is namelijk nog maar een maand van ons verwijderd.

Outriders10

Voorlopig oordeel van Claudia

Outriders heeft mij tot nu toe nog niet weten te imponeren. Het verhaal is tot nu toe niet heel bijzonder en de wereld voelt ook niet uniek aan. De personages en het stemacteerwerk zijn geen hoogstandjes en de cutscenes bevatten te veel motion blur om het verhaal überhaupt op een prettige manier te kunnen volgen. De gameplay van de verschillende classes en de mogelijke builds die je kunt maken, kunnen Outriders misschien nog redden, maar daar heb ik tijdens de demo nog te weinig van kunnen zien. Wanneer de game uitkomt en de cross-platform-functionaliteit goed werkt, kan ik er misschien wel plezier aan beleven wanneer ik door het verhaal heen ben en gekke builds kan uitproberen waarmee ik mijn vijanden helemaal kapot kan maken. Voor nu lijkt Outriders echter meer en meer richting Foutriders te gaan.

Over auteur Claudia Tjia

Claudia Tjia Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?