Preview: Ori and the Blind Forest

Geplaatst: 13 september 2014 12:00

Tussen al dat geweld en gepronk van de grote jongens van Microsoft afgelopen E3, zat ook een heel onschuldige titel die velen in de redactie al na een paar seconden geïnteresseerd maakte. Of het nou komt door die felle kleurtjes, emotionele en prachtige muziek of schattige karakters, we weten het niet, maar Ori and the Blind Forest brengt een hoop gevoelens uit onze childhood naar boven.

Magisch

Indie-ontwikkelaar Moon Studios weet hoe ze ons moet verrassen na vier jaar ontwikkelen. Na een paar beelden te hebben gezien, gingen we meteen de game vergelijken met andere games. Is dit nou een soort Rayman, Child of Light, Super Meat Boy of LIMBO? Je kunt ze denk ik het beste allemaal bij elkaar gooien om de vergelijking te maken.

Een bepaalde stijl en sfeer neerzetten in een game is cruciaal om de aandacht van gamers erbij te houden. Een lekkere gameplay natuurlijk ook, maar er moet een bepaalde sfeer aanwezig zijn waardoor je als het ware in de game gezogen wordt. Bij Ori and the Blind Forest (OatBF) is die sfeer aanwezig en deze game kan nog wel eens heel interessant gaan worden.

In OatBF speel je als een soort wit konijntje/eekhoorntje, genaamd Ori. Cute it is! In de trailer zagen we Ori verdrietig bij zijn moeder Kuro, een soort grote zwarte beer, staan en haar zonder succes wakker proberen te maken. Daarop volgde een reuze-uil, waardoor we meteen kennismaakten met waarschijnlijk de boosdoener.

Gameplay

Als Ori ga je de wereld ontdekken en het bos veilig maken van het kwaad dat op de loer ligt. Hierbij krijg je hulp van Sein, een lichtje die om je heen zweeft, die je door het bos begeleidt en vijanden voor je uitschakelt, aangezien jij alleen kan springen.

Wanneer je andere wezens van hun leven berooft, krijg je experience points in de vorm van Spirit Lights. Hiermee kun je nieuwe vaardigheden voor Ori en Sein vrijspelen. De hoeveelheid hiervan is niet mis en zal je zelf de keuze geven waar je graag in wilt levelen en of je juist Ori beweeglijker wilt maken of Sein krachtiger in zijn aanvallen.

Daarnaast is er ook nog de Spirit Energy, die je kunt verzamelen in de wereld. Hiermee kun je je eigen save-punten maken. Dat kan erg vet zijn, als je het mij vraagt. Dit verklapt ook wel een beetje de moeilijkheidsgraad van de game. Ori wordt iedere keer sterker en soms is het handig om levels opnieuw te bezoeken door middel van je Spirit Energy om zo bepaalde plekken te bereiken waar je eerder nog niet kon komen omdat je nog niet krachtig genoeg was.

Verwachting

Of de stijl van Ori and the Blind Forest goed zit, daar hoef ik niet aan te twijfelen. Dat bos is gewoon betoverend, met zijn kleurrijke bomen, planten en wateren. Dat in combinatie met magische muziek op de achtergrond, zorgt voor een sfeer die nog mysterieuzer is dan bijvoorbeeld de Rayman 2D-games. Nu nog even afwachten hoe de gameplay zich zal gaan uitpakken, maar zorgen maak ik me er niet over. Ik kijk er erg naar uit om me in de wereld van OatBF te verplaatsen.

Ori and the Blind Forest zal nog in het vierde kwartaal van 2014 uitkomen voor de Xbox One en pc. In 2015 kan men ook op de Xbox 360 de game spelen.