Preview: Operation Flashpoint: Red River

Geplaatst: 10 april 2011 10:00

Met al het shooter geweld dat we voor onze kiezen krijgen, zijn we wel even zoet. Iedere game doet zijn eigen ding: zo heeft Crysis 2 zijn nanopak, Homefront zijn unieke multiplayer en Operation Flashpoint: Red River zijn realistische manier van oorlog voeren. Ik vroeg me af hoe het er aan toe ging bij Codemasters betreffende de laatstgenoemde game, ging op onderzoek uit en kwam de volgende dingen tegen.

Realistisch? Echt wel!
Het verhaal speelt zich af in Tadzjikistan, een land dat grenst aan China en Afghanistan. Het gaat erom dat rebellen uit Afghanistan naar Tadzjikistan zijn verdreven. De Amerikanen gaan zich ermee bemoeien en willen dat het weer rustig wordt tussen beide landen. Amerika stuurt een klein leger waar jij een onderdeel van bent.

De game bestaat uit drie hoofstukken met samen tien missies. Elk hoofdstuk is op zo'n manier ingedeeld, dat je steeds anders te werk moet gaan. De rebellen zijn bijvoorbeeld slecht georganiseerd en erg rommelig. Maar wanneer je tegen het People's Liberation Army (de gecombineerde Chinese troepen) strijdt, zullen ze je het moeilijk maken. Ze zijn bijvoorbeeld beter georganiseerd en weten precies wat ze doen. Het is net of je er echt bij bent! Zo moet je ook denken, want elke kogel telt. Dit is geen normale shooter, je zult overal rekening mee moeten houden. Het eerdere deel, Dragon Rising, heeft ons geleerd dat je moet letten op de wind, vijand, dekking en wat voor soort kogels je gebruikt.

One Nation, One Army!
Je zult de verschillende missies samen met je team spelen. Dit team bestaat uit vier soldaten, waaronder jij. Deze soldaten worden door de computer bestuurd, maar kunnen ook van vlees en bloed worden. Je kunt namelijk de hele game in co-op met drie andere mensen spelen!. Buiten de singeplayer kun je ook nog de Fireteam Engagements doen. Dit zijn losstaande opdrachten, die volgens Sion Lenton, de ontwikkelaar van de game, vrij moeilijk zullen zijn. In 'CSAR' (Combat Search And Rescue) duren de missies korter, namelijk maar tien minuten. In deze opdrachten moet je neergeschoten piloten redden van de rebellen. Als zij-missie moet je het vliegtuigwrak proberen te vernietigen. Daarnaast is er nog de mode Last Stand. Hierin moet je golven van vijanden afslaan en zoveel mogelijk punten verdienen. Als je het niet meer volhoudt, kun je jezelf uit het gebied laten ophalen. Dit zorgt voor extra veel spanning tussen de keuze die je maakt: blijf ik voor meer punten met de kans gedood te worden, of ga ik voor zekere veiligheid? Als laatste heb je nog Combat Sweep en Rolling Thunder. In de eerstgenoemde moet je complete dorpen bestormen en daarin alle rebellen verslaan. In Rolling Thunder begeleidt je samen met je team een konvooi naar een bepaalde bestemming, maar dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot.

Een computer is nooit zo slim als een mens!
Hoe een computergestuurde vijand reageert, is altijd maar de vraag. Veel ontwikkelaars hebben hier moeite mee. Hoe Sion Lenton hier mee omgaat, kan ik pas vertellen als ik de game zelf heb gespeeld. Maar de reacties van anderen die het spel wel al hebben gespeeld, zijn wisselend. Ik heb gelezen dat de vijanden in de mode Last Stand een stuk slimmer en logischer te werk gaan dan in andere modi. Volgens creative director Lenton gedraagt de vijand zich op een onafhankelijke manier. Dat wil zeggen dat ze altijd anders reageren, wat ervoor kan zorgen dat het leuker kan zijn om missies opnieuw te spelen. Een ander belangrijk element van de game zijn je teamgenoten. Als deze niet goed meewerken, is de lol er al snel af. De ontwikkelaar heeft laten weten dat we ons hier geen zorgen over hoeven te maken. Zo kunnen ze zelf beslissingen maken wanneer jij geen bevelen geeft. Er was commentaar van de community op het omslachtige ordermenu. Hierin kon je je teamgenoten laten weten wat ze moesten doen. Dit hebben ze ook veranderd. Nu kun je, op de Xbox 360 controller, op de rechter button drukken, waarop het commandomenu verschijnt. Hierin heb je vier opties en bij elke optie horen nog vier andere sub-opties. Daarna kies je voor welke teamleden dit geldt. Het ziet er op het eerste gezicht in ieder geval veel gebruiksvriendelijker uit!

Van alle beelden en screenshots die ik heb gezien, word ik toch erg blij. De nieuwe Operation Flashpoint ziet er prachtig uit en ook de AI van vijanden en teamgenoten is flink verbeterd. De co-op modi zien er uitdagend en leuk uit. De gedachte dat je met drie vrienden tegelijkertijd kunt spelen in variërende modi zijn leuk bedacht. Je ziet het: ik ben erg positief over de dingen die ik tot nu toe heb gezien en ik ben benieuwd wat de uiteindelijke game ons zal gaan brengen!