Preview: Ontsnap aan de geïnfecteerde Freakers in Days Gone

Geplaatst: 29 augustus 2016 17:00

Ken je dat gevoel tijdens het kijken van een video? Dat je doodstil op je stoel zit en je geen woord uit kunt spreken tot het over is, ook al staat je mond open? Het overkwam mij toen ik de E3 beelden zag van Days Gone. Muisstil keek ik naar alles wat zich op mijn scherm afspeelde. Mijn ogen zogen gulzig alles op, zoals een spons water opzuigt. Het was mijn moment van dit jaar, mijn eigen privé zombie-porno. Tsja, ik word nu eenmaal 'opgewonden' van zombie-games, ieder zijn ding. Days Gone greep meteen mijn aandacht en hield het vast. Ik leefde me tijdens het kijken al meteen in en dacht de hele tijd: stop nou eens met schieten, snel, rennen! Dood nerveus werd ik ervan en dat soort spanning, dat is hetgeen wat ik zoek in een goede zombie-game! Ik verdiepte mij verder in de game om eens te kijken welke gameplay elementen mijn verlangen naar de game zo groot maken.

Ren de remsporen in je broek!

De game begint twee jaar na een Apocalyps. De wereld is weer eens naar de klote gegaan door een groot virus. Deacon St. John is de naam van het hoofdpersonage die onder je knoppen zit straks. Hij is een premiejager en zijn premiejager-skills heeft hij hard nodig, ook al is het nu eens Deacon die vooral opgejaagd wordt. De game speelt zich af in de huidige tijd, ergens in het noordwesten van de Verenigde Staten. Deacon staat er grotendeels alleen voor, zijn vriendin is hij verloren. Tijd om te rouwen krijgt hij amper, aangezien de grote open wereld van Days Gone vol gevaar zit

Jouw grootste kopzorg zijn de Freakers, zoals de monsters in de game worden genoemd. De Freakers die nu vooral bekend zijn, zijn de Nudes. Dit zijn naakte geïnfecteerde mensen die immens snel kunnen rennen. Het zijn geen echte zombies, maar nog levende, door het virus gemuteerde, mensen. Ze doen meteen denken aan de gedrochten uit de film World War Z. Vergeet de slome, domme, en makkelijk te hanteren zombies uit bijvoorbeeld een Dead Rising-game, de Freaks zijn te vlug en angstaanjagend! Ja, in Days Gone is het de- remsporen-in-je-broek-rennen geblazen. De Nudes komen vaak in grote hordes op je af en regelmatig is het zweten en vluchten als een malle. Je beschikt wel over de nodige wapens, maar het uitschakelen van een groepje Nudes zet meestal geen zoden aan de dijk. Het zijn er zoveel dat jij je ook haast 'naakt' voelt, ook al heb je een assault rifle in je klauwen. Naast de Nudes zijn er nog andere soorten Freakers die jou het leven zuur gaan maken. Kun je dan helemaal niks beginnen tegen die bizar grote hordes? Nou, er zijn wel diverse hulpmiddelen die je kunt gebruiken

Trouwe tweewieler

Naast een flink aantal vuurwapens, explosieven, en Molotov cocktails kun je ook handig gebruik maken van de omgeving. Zo kun je bijvoorbeeld, als je op de vlucht bent, een zooi boomstammen opblazen om de horde achter je wat af te remmen. Of je kunt bijvoorbeeld een stapel planken lostrekken en laten neervallen op achtervolgende Freakers. Ook is het mogelijk schuurtjes te betreden en een rolluik naar beneden te trekken, of explosieve tonnen met een welgemikt schot te laten ontploffen. Zo zijn er nog vele andere mogelijkheden en dit zorgt gelijk voor een hoop interactiviteit in de omgeving. Dit maakt de game erg tof. En mocht het te hectisch worden, dan kun je altijd nog vluchten op je motor.

Behalve schieten, rennen en het misbruik maken van je omgeving komt er nog wat crafting bij kijken. Zo rijdt Deacon op een motor die je ook kunt upgraden. Je kunt dan nog meer gevonden spullen bewaren in je motor. Heel soms kom je nog andere bestuurbare voertuigen tegen, maar de motor is in hoofdzaak jouw trouwe tweewieler. Naast het upgraden van je motor kun je bijvoorbeeld ook diverse wapens verbeteren met items die je vindt. Silencer nodig? Geen probleem, dan trek je gewoon een olie filter uit een vrachtwagen en schroef je deze op je pistool.

De omgevingen ogen prachtig. Overal zijn bergen en bosrijke omgevingen te zien. Stromende beekjes, grotten, meren en rivieren strelen het ooglid en het geeft een snufje sereniteit aan je mee als er even geen vijanden zijn. En zo afgaand op de zenuwslopende momenten in de game wil je elk moment van rust zeker pakken. Het geluid is tevens fenomenaal. Vooral het gekerm van de horde die achter je aan zit, de explosies, het volle en rijke wapengekletter, ik genoot er met volle teugen van.

Days Gone heb ik met open mond aanschouwd en ik was er stil van. Natuurlijk is het nog te vroeg om te zeggen dat de game een instant buy gaat worden, maar het creëert wel een verlangen naar meer. Ik wil die game in volle glorie ondervinden. Het lijkt wel het kindje van The Last of Us en World War Z samen, toch wel twee hele toffe 'ouders' als inspiratiebron. Grafisch is de game prachtig. Ook de details, zoals Freakers die dwars door een houten deur stormen en de daarbij komende sfeer, konden mij erg bekoren. De open wereld lijkt al te roepen naar mij: 'verken mij tot op de laatste vierkante meter, ik wacht op je.' Mijn nieuwsgierigheid is meer dan ooit aangewakkerd en van binnen brandt een groot vuur. Ik zal je verklappen beste open wereld, ik wacht ook op jou.

Er is nog geen officiële releasedatum bekend voor Days Gone. De game komt exclusief uit voor de PlayStation 4.