Omno

  • Ontwikkelaar InkyFox
  • Eerste releasedatum 29 juli 2021
  • Platformen Pc, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • Genre Avonturen, Indie
  • Gameliner score

Preview: Omno - Een korte en krachtige demo

De eerste gameplaytrailer die ik zag van Omno was tijdens de Guerrilla Collective Showcase net voor de E3. De trailer toonde een kleurrijke wereld en werd ondersteund met een rustgevend muziekje. Ondanks dat er weinig werd getoond, was mijn interesse direct gewekt. Ik was dan ook blij om te zien dat er de mogelijkheid was om Omno te spelen tijdens de Steam Next Fest. Uiteindelijk was het een korte, maar toch krachtige demo.

Omno3

Veel vragen, weinig antwoorden

Wanneer ik het heb over een korte demo, dan bedoel ik ook echt kort. Binnen tien minuten was ik klaar met de demo, waarop ik eigenlijk besloot om het nogmaals te spelen. De eerste conclusie die ik kon trekken, is dat de game er precies uitziet zoals de trailer. Uiteraard had ik niet toegang tot alle verschillende werelden, maar er waren zeker overeenkomsten. De vele vragen die de trailer opriep, zijn tijdens de demo niet beantwoord, want ook de demo blijft een beetje vaag. Omno wordt ontwikkeld door Jonas Manke en je ziet dan ook een persoonlijk bericht van hem wanneer je de demo opstart. Hierin vertelt hij dat hij geen tijd heeft gehad om een nieuwe demo te creëren, omdat hij binnenkort de game wil uitbrengen. Dat klinkt voor mij als een logische keuze.

Wat is er dan wel allemaal te zien? Het personage wordt aan het begin van de demo wakker met een staf in zijn of haar hand. Veel wordt er niet uitgelegd, waardoor ik al direct nieuwsgierig werd. Wat is er met de staf? Wie is het personage? Wat doen we hier? Het enige waar ik antwoord op kreeg, is hoe de besturing werkt. Het personage kan springen en kan met zijn staf op de grond slaan. Het is uiteindelijk de bedoeling om honderd energie balletjes te verzamelen om de grote obelisk van energie te voorzien. Deze obelisk zorgt er vervolgens voor dat je toegang krijgt tot een nieuw stuk land. Omno laat op dit punt wel zien wat je kunt gaan verwachten in de volledige game. Het is een atmosferische game, waar puzzels en ook platforming onderdeel van uitmaken. Ondertussen zijn er ook nog extra's te verzamelen zoals Wisdom Spheres en Explorer Stones. Ik heb geen idee wat hier de bedoeling van is, maar de Explorer Stones lieten symbolen verschijnen op weer een andere obelisk. Helaas, kon ik niet lezen wat er stond, want dat was geen onderdeel van de demo. Het doet wel vermoeden dat op deze manier het verhaal van het personage of de wereld duidelijk wordt gemaakt.

Omno4

Kleurrijk en eenvoud

Wat vooral opvalt aan Omno, is de wereld vol met schattige wezentjes. De wereld is kleurrijk en de bomen bestaan eigenlijk uit een soort vierkantjes. Dat geldt niet voor alles in de wereld, dus de visuele stijl is een beetje verwarrend om aan te duiden. Door de lichtval voelt het wel alsof je in een prachtige en rustgevende wereld terecht bent gekomen. De wezentjes die rond lopen zijn schattig, komen in vele soorten en verder hoef je alleen wat puzzels op te lossen en de wereld te verkennen. Er zit geen druk achter de game en ik hoop dan ook dat de puzzels niet al te moeilijk worden.

Wanneer het gaat om de gameplay, is Omno erg simpel. Het personage kan lopen, rennen en obelisken activeren. In het begin wordt de besturing duidelijk gemaakt, maar het spreekt grotendeels al voor zich. De grote verrassing zijn de interacties met de staf. Blijkbaar moet je deze niet alleen gebruiken om energie te verzamelen, je kunt er ook mee dashen en teleporteren. Wanneer je wilt teleporteren, moet je de staf in de richting van een speciale steen wijzen, waardoor je er heen vliegt. Het leukste onderdeel van de demo was voor mij nog wel het eind. Dit klinkt negatiever dan het is. Aan het eind van de demo sta je in het midden van een woestijn en kun je de staf gebruiken als een soort hoverboard. De besturing is soepel en door de achtergrondmuziek vond ik het erg rustgevend.

Omno6

Voorlopige oordeel van Anita van Beugen

De vele vragen die ik had na het kijken van de trailer zijn met de demo niet beantwoord. Ik heb ondertussen zelfs meer vragen gekregen. Het is dan ook lastig om een voorlopig oordeel te geven van een game die je maar vijftien minuten heb kunnen spelen. Ik ben dan ook benieuwd naar de volledige game, want wat ik gezien heb smaakt wel naar meer. De game is erg rustgevend en is vooral gericht op het verkennen van een kleurrijke wereld vol schattige wezentjes. In combinatie met de muziek voelt Omno als een game die je speelt voor de sfeer. Ik hoop dan ook dat de puzzels niet al te moeilijk worden en dat er veel werelden zijn om in rond te dolen, vliegen of hoverboarden.

Over auteur Anita van Beugen

Anita van Beugen Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?