Need for Speed

  • ONTWIKKELAAR Ghost Games
  • RELEASEDATUM 5 november 2015
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4, Xbox One
  • GAMELINER SCORE

Preview: Need for Speed

Het racegenre zit in zwaar weer. De meeste series zijn zoekende, terwijl andere deel na deel blijven vertrouwen op dezelfde basis. Need for Speed, zoals de 2015-variant simpelweg heet, kent geen subtitel, zou het beste van alle eerdere delen combineren en doet zowaar zijn best om ook racefans die meer van de simulatiekant zijn, naar zich toe te trekken. Dit alles in een zeer aantrekkelijk ogend jasje, dat ik op gamescom 2015 al even heb mogen passen.

Vaag vijftal

Het verhaal in Need for Speed ontvouwt zich rondom vijf stijliconen uit de echte autocultuur. Ieder icoon staat voor iets anders. Zo staat Ken Block voor stijl, Magnus Walker voor snelheid en Nakai-san voor het bouwen en tunen van auto's. Daarnaast is Morohoshi-san het outlawicoon, het boefje (de politie is ook weer vertegenwoordigd in deze game), en Risky Devil het teamicoon. Van hen zal je verschillende missies ontvangen en aan de hand van de verschillende iconen verdien je ook reputatiepunten, zoals in iedere racegame van tegenwoordig. Een vrij inwisselbare basis, die wellicht door de schitterende live-actionscènes naar een hoger niveau getild kan worden.

Ieder icoon schittert namelijk in bepaalde scènes die daadwerkelijk zijn opgenomen. Toch verschijnt jouw persoonlijke auto, inclusief nieuwe spoilers en kekke wieldoppen, in die specifieke scènes. Hoe? Door gebruik te maken van iets wat men real-time compositing noemt. Dat zorgt volgens Electronic Arts voor een ervaring die bij iedere speler uniek is, maar zorgde er in mijn geval meer voor dat ik geïntrigeerd naar het scherm bleef staren. Deze gespeelde scène loopt bovendien vlekkeloos over in een in-game menu waarin je je auto kunt tunen. Het valt dan ook niet te ontkennen dat dit een knap staaltje techniek is.

Scheuren, maar dan op jouw manier

Eerlijk is eerlijk, zo'n verhaaltje in een Need for Speed-game is leuk als leidraad, maar uiteindelijk gaat het om het racen. Daar viel me direct iets op, al voordat we daadwerkelijk met vier wielen op het asfalt stonden. Nog tijdens het tunen, kan er namelijk gekozen worden uit een ongekend aantal sliders, om je rijervaring zo naar smaak aan te passen. Als je geen zin hebt om daar helemaal in te duiken, dan kun je ook een algemene slider gebruiken die standaard in het midden staat. Beweeg je naar links, dan drift je auto gemakkelijker, beweeg je naar rechts, dan heb je juist een betere wegligging. Kies je voor die laatste optie, dan neigt het gevoel van Need for Speed meer naar een game als Forza (met de nadruk op 'neigt'), terwijl de driftaanpak juist weer enorm arcade aanvoelt. Meer dan ooit heb je nu dus de keuze hoe je wilt racen en daar ben ik erg blij mee.

Tijdens de presentatie die ik bijwoonde, liep de vroege build meerdere malen vast, maar kon ik al wel zien dat de game erg prettig oogt (in ieder geval op de NASA-pc die Electronic Arts achter gesloten deuren had geparkeerd). Toen ik zelf aan de slag mocht met Need for Speed, oogde de game iets minder, maar nog altijd prima. Deze demo speelde zich 's nachts af, waardoor neonlichten en koplampen het decor verlichtten. Het racen zelf voelde, na mijn auto naar smaak te hebben afgesteld, op zich prima aan. Qua mogelijkheden heb ik nog niet veel meer kunnen zien dan een point-to-point race en een zeer kort circuitje, maar de makers beloofden me dat er genoeg te doen zou zijn in de stad. Bovendien kent de game dagelijkse uitdagingen, kun je met je vrienden racen en is er een grote map om te verkennen. Eén puntje waar je wel rekening mee moet houden: dit is een online game. Zonder internetverbinding kun je niets in Need for Speed.

Voorlopig oordeel

Het magere verhaaltje van Need for Speed spreekt me niet bepaald aan, maar de live-actionscènes die gebruik maken van real-time compositing zijn per definitie tof. Het is daarnaast fijn dat de game spelers de mogelijkheid biedt om hun auto zelf af te stellen om zo meer voor een arcade- of simulatiegevoel te kunnen kiezen. Dagelijkse uitdagingen, veel onlinemogelijkheden en een grote map moeten racefans later dit jaar zeker enige tijd bezighouden. Helaas zal Need for Speed niet werken zonder een internetverbinding. Wat je daarvan vindt, moet je natuurlijk zelf weten. Ondanks het feit dat we in 2015 leven, zou de mogelijkheid om ook offline te kunnen spelen in mijn ogen geen overbodige luxe zijn geweest.

Later dit jaar, op 5 november om precies te zijn, kunnen we met Need for Speed aan de slag op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?