Preview: Need for Speed: The Run

Geplaatst: 1 september 2011 14:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Door de jaren heen heeft de Need for Speed serie van Electronic Arts hoogte- en dieptepunten gekend. Games als Hot Pursuit (de oude versies), Underground en Most Wanted kregen positieve kritieken, terwijl bijvoorbeeld ProStreet heel wat minder goed werd ontvangen door de internationale pers. Hoe dan ook, EA komt dit jaar gewoon weer met een nieuw deel op de proppen. Dit keer doen we mee aan een race in Amerika in Need for Speed: The Run.

The Run: geen regels
Jawel, met The Run krijgen we weer een Need for Speed met een echt verhaal. Je doet mee aan, hoe kan het ook anders, 'The Run': een race die heel Noord-Amerika doorkruist, van San Francisco in het westen tot New York in het oosten. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om als eerste in de stad van het Vrijheidsbeeld aan te komen. Hoe je dat precies doet is aan jou, want er zijn geen snelheidslimieten en geen regels. Alhoewel...

Rennen, springen, vliegen...
Op de E3 zagen we voor het eerst dat we in deze Need for Speed ook delen buiten de auto moeten spelen. Na een wilde politieachtervolging moest het hoofdpersonage Jack na een crash zijn auto verlaten, om op de voet verder te vluchten voor de politie. Of dit gaat door middel van quick-time events of dat je echt moet rennen zoals in bijvoorbeeld Grand Theft Auto werd niet meteen duidelijk, maar het zal in ieder geval bijdragen aan de actie die een evenement als The Run met zich meebrengt. Dat lijkt me in ieder geval de bedoeling.

Snelheid in open landschap
Op de gamescom heb ik een level gespeeld dat zich in het westen van de Verenigde Staten afspeelde. In tegenstelling tot de demo op de E3 reed ik niet door de bebouwde stad, maar over een weg door een uitgestrekt open landschap. Wat meteen opvalt tijdens het racen is de ervaring van de snelheid. Je komt wel eens racegames tegen waarbij de snelheidsmeter zegt dat je tweehonderd kilometer per uur rijdt, maar dat het lijkt alsof je niet harder gaat dan vijftig. In The Run is daar echter geen sprake van: als je kilometerteller aangeeft dat je hard rijdt, dan zie je ook daadwerkelijk dat je als een bezetene over het asfalt raast.

Heerlijke besturing
Wat de ontwikkelaars hetzelfde hebben gelaten ten opzichte van de vooraande delen is de besturing van de game. Een goede beslissing als het aan mij ligt, aangezien de besturing in de voorgaande delen gewoon prima in elkaar stak. Het rijden in een auto is dus meer arcade dan realistisch, maar voelt wel prima aan. Daarnaast heeft de ontwikkelaar rekening gehouden met het feit dat ook onervaren racers de game willen spelen. Dat betekent dat je niet meteen helemaal overnieuw hoeft te beginnen als je je auto met hoge snelheid tegen een rots parkeert, maar dat de tijd in dat geval gewoon een stukje terug wordt gedraaid zodat je het opnieuw kunt proberen. Natuurlijk kun je de terugspoelknop niet eeuwig blijven gebruiken, want na een aantal keer (afhankelijk van de moeilijkheidsgraad waarop je speelt) is het echt over en uit en moet je de race opnieuw beginnen.

Voorlopig oordeel
Het lijkt erop alsof Electronic Arts de essentie van Need for Speed weer heeft begrepen, want we krijgen weer een game vol snelle circuits en toffe actie. Gewoon weer een game zoals we die kennen van bijvoorbeeld Underground en Most Wanted. De besturing is weer tip top in orde, zoals bij elk deel in de serie eigenlijk, en ook het verhaal is (voor een NFS-game dan) vrij origineel te noemen. Het enige puntje van twijfel ligt nog bij de delen van de game waarin je buiten de auto vertoeft, maar als EA ook dat goed uitwerkt kan The Run weer een hoogtepunt in de serie worden.

Need for Speed: The Run komt op 18 november uit voor de PlayStation 3, Xbox 360, pc, Nintendo Wii en Nintendo 3DS.

Informatie bij dit artikel

Je moet eerst inloggen om deze game aan je favorieten toe te voegen.

Packshot Need for Speed: The Run

Series

Need for Speed

Uitgever

Electronic Arts

Reviewscore

-

Platforms

Pc, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Wii, Nintendo 3DS

Releasedatum

18 november 2011

Ontwikkelaar

EA DICE

Gameliner Awards

-

Lees meer