Preview: Need for Speed Payback

Need for Speed slaat een nieuwe weg in. Niet vreemd, de serie heeft het namelijk al meerdere malen over een andere boeg gegooid. Ditmaal gaat het allemaal om het nemen van wraak. Een toepasselijke subtitel is dan ook Payback. Wraak nemen is de name, en auto's rijden is de game. Brengt dit nieuwe deel de nodige frisse wind waar de serie haast om smeekt? Ik hoop het. Dit is in ieder geval wat we alvast weten.

Need for fast and the furious

Laten we eerlijk zijn. Vrijwel iedereen dacht bij het zien van de beelden tijdens de E3, dat Need for Speed Payback wel wat weg heeft van The Fast and the Furious. In de trailer zagen we bijvoorbeeld een dikke Koenigsegg uit de trailer van een rijdende vrachtwagen gestolen worden. Voordat dat kon gebeuren, moest er echter wel menig tegenstander van de weg gebeukt worden, wat weer wist te leiden tot enorme vuurballen. Er lijkt dan ook veel meer verhaal in deze game te zitten. Of dat daadwerkelijk een goede keuze is, laat ik voor nu even in het midden. Er valt immers weinig te zeggen na het zien van slechts één missie. Spectaculair oogt het in ieder geval zeker.

In de game spelen we met drie verschillende personages. Mac, Tyler en Jess vervullen ieder een andere rol. Zo is Mac de typische racer, Tyler een stuntdriver en Jess een bezorger. Dit doen we allemaal in het fictieve gebied, Fortune Valley, een gebied dat vooral doet denken aan Las Vegas met zijn woestijnen en de, door neon, verlichte steden. De drie hoofdrolspelers nemen het op tegen een kartel, genaamd: The House (wederom Las Vegas), waarvan eerdergenoemde Koenigsegg wordt gestolen.

Uit de schaduw treden

Need for Speed Payback is onderhand de derde Need for Speed-titel afkomstig van ontwikkelaar Ghost Games. Voorgaande games zijn op zich prima, maar weten niet hetzelfde succes als bijvoorbeeld Need for Speed Underground te evenaren, althans niet voor mij. Ghost Games probeert nu met een sterk verhaal de gamer wat nieuws te geven. De missie waarmee ik deze preview begon, is een zogenoemde Blockbuster-missie. Een zwaar gescripte missie, waarbij het voornamelijk over de drie hoofdpersonages gaat. Eens in de zoveel tijd komen de drie bij elkaar en moeten ze zo'n grote missie klaren. Wanneer het varkentje gewassen is, splitsen de drie weer op en spelen we weer de vertrouwde Need for Speed waarbij het winnen van diverse races centraal staat.

De auto's zelf zien er erg goed uit en besturen wederom in de typische Need for Speed-stijl. Als je de stijl zou moeten indelen op een graad van realistisch en arcade, is de racer aanzienlijk meer arcade dan bijvoorbeeld een Forza of Gran Turismo. We kunnen dus weer naar hartenlust driften terwijl we menig tegenstander passeren tijdens races door het prachtige landschap van Fortune Valley. Ook is er een balk die toeneemt naarmate de race vordert, wanneer die van jou vol is en die van de tegenstander leeg, is het mogelijk om een take-down uit te voeren waarbij je de tegenstander, á la Burnout, van de weg beukt. In dit deel racen we echter niet alleen over asfalt. Menig race speelt zich namelijk op de zanderige ondergrond van de woestijn af. Dat betekent dat we de bolides naar hartenlust kunnen tweaken met diverse setups en type banden.

Verwachting

Need for Speed is mij de afgelopen jaren een beetje kwijtgeraakt en ik ben zeer sceptisch of dit deel mij weer terug naar de serie weet te trekken. Dat de nadruk nu meer op cinematische scenes wordt gelegd, vind ik nog niet eens zo slecht. Er moet gewoon wat nieuws komen, maar in het racen zie ik dat niet echt terug. De filmische scenes zijn juist datgene wat de serie een beetje fris doet aanvoelen. Toch zag ook dat er niet allemaal top uit, zo zag ik bijvoorbeeld beelden waar je na een paar meter vriendelijk, doch dringend, werd gevraagd om terug te keren naar het missiegebied. Waar is de vrijheid? Het was juist tof als je zoiets gewoon in een open wereld kon tegenkomen. Desalniettemin wordt dit heus wel een prima deel in de serie waar het racen toegankelijk en leuk is, maar uiteindelijk is het wel weer gewoon een Need for Speed.

Need for Speed Payback verschijnt op 10 november op de pc, PlayStation 4 en Xbox One.

Packshot Need for Speed Payback

Need for Speed