Preview: NBA LIVE 14

Geplaatst: 8 november 2013 10:00

Na jaren van afwezigheid is Electronic Arts weer terug met een nieuwe NBA LIVE, namelijk NBA LIVE 14 voor de Xbox One en de PlayStation 4. Heeft Electronic Arts deze jaren goed gebruikt en hebben zij een geweldige basketbalgame geleverd? Lees het hieronder.

Na lang wachten toch weer terug
Electronic Arts Sports heeft besloten om na vier jaar afwezigheid weer terug te keren met een basketbalgame voor de next-gen consoles. NBA LIVE 14 moet de strijd aangaan met de (enige) grote concurrent, NBA 2K14. Deze NBA LIVE moet jou als gamer nog meer vrijheid geven door middel van het nieuwe dribbelsysteem genaamd 'bounceTek'. Ook zal de game een zeer uitgebreide 'Rising Star'-modus bevatten.

Nu totaal anders
EA Sports geeft aan dat NBA LIVE 14 gebruik gaat maken van de EA Sports Ignite-engine. Deze engine zal nog realistischer moeten ogen dan al haar voorgangers. Ook moet deze engine ervoor gaan zorgen dat het aanvoelt alsof jij de wedstrijd aan het spelen bent.

NBA LIVE 14 gebruik, zoals ik al eerder aangaf, een nieuw dribbelsysteem genaamd 'bounceTek'. Door dit dribbelsysteem zal een speler tijdens het dribbelen precies reageren zoals jij dat wilt en verwacht. Hierdoor ogen de bewegingen natuurlijk en kan je de bal bewegen wanneer jij als speler de bal aanraakt. Ook is het dribbelen in drie verschillende niveaus te verdelen. Het eerste niveau zijn de standaardacties, het tweede niveau creëert een groter momentum en stelt je ook in staat om verschillende moves te combineren en het derde niveau zijn de 'signature moves'. Met deze moves kan je pas echt de show stelen.

NBA LIVE 14 maakt gebruik van dezelfde data die alle dertig NBA-teams gebruiken en kan daardoor een realistische speelomgeving creëren. NBA LIVE-spelers krijgen iedere keer een unieke ervaring, juist doordat deze real-time NBA-data wordt ingelezen.

Ultimate Team
In de modus 'Ultimate Team' kan je eigenhandig jouw eigen 'Dream Team' maken uit de beste spelers van dit moment of uit een groep geselecteerde basketballegendes. Je zult in deze modus moeten stijgen in rank om verder te komen met jouw team als geheel. Je kunt stijgen in rang door online tegen andere Ultimate Teams te gaan spelen. En hoe beter je presteert, des te meer 'coins' je krijgt. Deze coins kan je verdienen door zowel jouw teamprestaties als individuele prestaties. De hard verdiende coins kan je weer gebruiken om spelers, coaches en nog veel meer te kopen.

Is next-gen wel zo next-gen?
Waar Electronic Arts aangeeft dat door het gebruik van geweldige animaties en dynamische belichting NBA LIVE 14 echt een realistische ervaring moet gaan worden, heb ik persoonlijk mijn twijfels.

Bovenstaande trailer laat de gameplay goed zien en naar mijn bescheiden mening kan je zien dat Electronic Arts alweer even weg is geweest met deze game. Het ziet er goed uit, begrijp mij niet verkeerd, maar ik wil niet meteen spreken van next-gen kwaliteit. Nu chargeer ik hier wel, want dergelijke games moeten het hebben van de ervaring, de intensiteit, het gevoel dat jij de wedstrijd kan maken of breken en dat iedere kleine fout je de kop kan kosten.

Verwachting
NBA LIVE 14 zal voor vele fans een opluchting zijn, naar jaren afwezigheid keert de NBA LIVE-reeks terug. De game zelf oogt als een snelle en dynamische ervaring, die veel van je dribbelskills zal gaan vragen. Wel zal deze game het ontzettend zwaar gaan krijgen tegen regerend kampioen 'NBA 2K'. Hoe deze titanenstrijd zich zal gaan ontwikkelen weet niemand. De tijd zal het ons gaan leren. Wij als gamer kunnen alleen maar genieten van al het moois dat wij krijgen voorgeschoteld.