Preview: Mortal Kombat X

Op de gamescom ben ik na een korte demonstratie van de ontwikkelaar met alweer het tiende Mortal Kombat-deel uit de serie aan de slag gegaan. Mortal Kombat is een serie uit het fightinggenre die voor de verandering eens niet door Japanners is gemaakt. De game is net als het vorige deel uit 2011 ontwikkeld door de Westerse ontwikkelaar NetherRealm Studios.

ontbrekende afbeelding

Nieuwe personages

Hoewel Sub-Zero en Scorpion twee oude klassieke Mortal Kombat-personages zijn, konden we ook kennis maken met vier nieuwe personages. Zo hadden we D'Vorah, een insect dat veel weg had van een bij. Ze had ook allerlei bijen om haar heen die ze kon inzetten tijdens het gevecht, net als haar dodelijke angel. Dan hebben we Ferra/Torr. Dit zijn eigenlijk twee personages in één: een gigantisch grote beul met op zijn rug een vrouw die gemene voltreffers kan uitdelen. Het duo deed mij een beetje denken aan Big Daddy en Little Sister uit BioShock. Dan hebben we nog Kotal Kahn. Dit personage vond ik veel lijken op een soort van adelaarskrijger. Dat kwam voornamelijk door zijn hoofdtooi die werd gebruikt door de Quetzalcoatl. Last but not least hebben we nog Cassie Cage, waarmee ik nog wel even heb kunnen spelen. Cassie Cage is een soort van politieagente. Veel van haar is niet bekend. Ze droeg zogenaamde dog tags om haar nek, dus ze zou ook net zo goed in het leger gezeten kunnen hebben. Ze gaf een aantal rake klappen en stond letterlijk haar mannetje, tussen al die brute kerels om haar heen. Alle personages hebben weer drie verschillende varianten.

ontbrekende afbeelding

Stages interactief

De levels in Mortal Kombat waarin de gevechten plaatsvinden zijn nu nog interactiever en zien er enorm goed uit. Zo kun je je tegenstander met zijn hoofd tegen een stenen pilaar aan gooien, of aan een liaan slingeren zoals Tarzan en je tegenstander een genadetrap in het gezicht verkopen. Het leukste vond ik nog wel dat je zelfs toeschouwers kunt gebruiken als wapen. Het maakt je speelwereld niet alleen levendig, maar het zorgt er ook nog eens voor dat het spel niet zo eentonig wordt als het vorige deel, echter is het allemaal wel beperkt tot nu toe. Naast een aantal vertrouwde stages waren er ook een aantal nieuwe toegevoegd aan dit deel. Zo heb ik de stages Cove, Jungle, Outworld Marketplace en Snow Forest mogen aanschouwen. Die laatste is niet helemaal nieuw, maar een oude stage die opnieuw is opgezet.

Nieuwe fatalities

De game staat erom bekend dat je elkaar genadeloos moet afslachten en dat je ziekelijke fatalities kan uitvoeren nadat je je vijand hebt verslagen. Ik kreeg tijdens de speelsessie een aantal van die smakeloze fatalities te zien waarbij ik speelde met Sub-Zero en ik mijn tegenstander Scorpion uit elkaar trok nadat ik eerst zijn ruggenwervel had gebroken. Heerlijk!

ontbrekende afbeelding

Voorlopig eindoordeel

De game ziet er goed uit, maar ik werd niet zo enorm weggeblazen als de trailer deed vermoeden. De ontwikkelaar beweerde dat de tussenfilmpjes allemaal in-game waren, maar daar heb ik zo mijn twijfels over. Ik vond de gameplay net als in eerdere delen ietwat aan de trage kant. Op het beeldscherm gaat het allemaal net even iets sneller dan dat je het speelt, maar wie weet hebben ze deze puntjes opgelost als de game uitkomt. De nieuwe personages en stages in Mortal Kombat X maken de game meer dan de moeite waard om een kans te geven, ook als je verder niks met het vorige deel had.

Mortal Kombat X komt uit voor de PlayStation 4, Xbox One, PlayStation 3, Xbox 360 en natuurlijk voor de pc ergens in 2015. Ik kan niet wachten.

Over auteur Alex Zweers

Alex ZweersWat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?