Monster Hunter Rise

  • Ontwikkelaar Capcom
  • Eerste releasedatum 26 maart 2021
  • Platformen Nintendo Switch
  • Genre Actie, Avonturen, RPG
  • Gameliner score

Preview: Monster Hunter Rise - Weer welkom bij Nintendo

Wanneer ik mijzelf besef hoeveel uur ik in Monster Hunter World heb gestoken, draait mijn maag nog steeds om. Toen ik eindelijk klaar was met de game, verscheen Monster Hunter World: Iceborne en begon de hele verslaving opnieuw. Die verslaving ligt inmiddels gelukkig in het verleden, maar Capcom blijft mij verleiden. Dit keer met Monster Hunter Rise, waarvan toevallig recentelijk een demo is verschenen op de Nintendo Switch. Ja, weer een ander systeem… Overtreft Monster Hunter Rise mijn oude favoriet? Niets is nog zeker, maar de eerste impressie is gewekt.

Monster Hunter Rise6

Capcom kiest weer voor Nintendo

Ja, je leest het goed. Capcom gaat weer terug naar Nintendo. Monster Hunter is al een flink lange tijd aan het schipperen tussen diverse consoles. Dan zijn de games enkel speelbaar op de PlayStation, dan alleen op Nintendo devices, dan zijn ze weer enkel speelbaar op de Xbox One, PlayStation 4 en pc en nu is de serie weer terug op de Nintendo Switch. Dat is maar goed ook, want Monster Hunter leent zich er uitstekend voor om on-the-go gespeeld te worden. In de demo, die afgelopen weekend live is gegaan, krijg je dertig missies lang de mogelijkheid om de game flink aan de tand te voelen. Dat doen we in vier verschillende scenario’s, waarbij er twee als tutorial dienen. Daar kwam ik echter als veteraan niet voor. Ik wil monsters slachten en mijn god, dat heb ik flink gedaan. De demo stelt namelijk twee monsters – één beginner en één intermediate – ter beschikking.

Voor diegenen die niet weten wat Monster Hunter nou precies is; in Monster Hunter is het aan jou de taak om een breed scala aan monsters in de pan te hakken. Voordat je ze kunt bevechten, dien je ze eerst op te sporen. Dit doe je door sporen in een grote, in secties opgedeelde, wereld te vinden. Het vechten doe je met diverse wapens die elk een andere speelstijl bieden. Tijdens het hunten is het de bedoeling dat je alles oppakt en verslagen monsters uitbeent om zo grondstoffen te verkrijgen. Deze grondstoffen investeer je vervolgens in wapens en bepantsering om zo sterker te worden. Hierdoor ben je in staat om steeds sterkere monsters uit te dagen die je weer voorzien van nieuwe grondstoffen. Dit doe je voornamelijk in een online omgeving, waarbij je geholpen wordt door drie medespelers. Dit kan echter ook alleen, maar daardoor wordt het vele malen moeilijker. Monster Hunter Rise is niet anders, het concept is hetzelfde gebleven en hetgeen dat in Monster Hunter World zit, zit grotendeels ook in Rise verwerkt. Hierdoor profiteren de Switch-spelers van de learnings die zijn opgedaan uit World. Zo is de balans van de wapens flink getweaked, maar is die unieke gameplay die de franchise zo typeert behouden. Zo speelt de game bijvoorbeeld nog altijd als een third person shooter wanneer je kies voor de boog.

Monster Hunter Rise7

Monster Hunter op en top

In deze demo van Monster Hunter Rise krijg je een goed idee van hoe de combat in de Monster Hunter-franchise nou precies in elkaar steekt. Voor iedere missie selecteer je een specifiek wapen waarmee je aan de slag kunt. In mijn geval waren dat veelal de Insect Glaive (uiterst mobiel wapen waarbij je voornamelijk door het luchtruim zoeft) en het Longsword, waarbij je mobiliteit en kracht goed kunt combineren. Deze wapens zijn in de demo echter niet te customisen en ook je armor is niet aanpasbaar. Je bezoekt dus ook geen HUB en krijgt daarbij geen voorproefje van het verhaal. Jammer, want een groot deel van de tijd ben je bezig met het gearen van jouw personage.

Zoals ik al vertelde, is de gameplay grotendeels gelijk aan Monster Hunter World. Wel zijn de maps aanzienlijk kleiner en is er ook minder detail aan te treffen. Niet heel erg, want het kleine scherm van de Switch leent zich sowieso niet voor een enorme hoeveelheid aan detail. Toch zit er wel her en der wat vernieuwing in deze nieuwe Monster Hunter. Zo word je nu, naast de Palico (een katachtige), bijgestaan door een trouwe viervoeter. Deze hond is te bestijgen waardoor je je veel sneller kunt bewegen over het strijdveld. Dit is bijzonder handig bij het achtervolgen van een vluchtend monster. Ook zijn er nieuwe bugs toegevoegd die je in de strijd kunnen helpen. Zo maakt één van de bugs het mogelijk om het monster te mounten en deze tijdelijk in te zetten tegen andere monsters. Zo is het mogelijk om een klein moment de rauwe kracht van de gigantische monsters ervaren.

Monster Hunter Rise8

Voorlopig oordeel van Rudy Wijnberg

Monster Hunter Rise maakt eindelijk een terugkeer naar Nintendo. De serie leent zich uitstekend voor de Nintendo Switch en dat komt ook overduidelijk naar voren in de gameplay. Grafisch gezien ziet het er allemaal goed uit en ook op het gebied van gameplay laat Rise niets te wensen over. De game loopt lekker stabiel en brengt wat leuke vernieuwingen met zich mee. Daar staat echter tegenover dat de maps aanzienlijk kleiner zijn dan die van Monster Hunter World en ook aanmerkelijk minder detail bevatten. Rise neemt echter alle quality of life verbeteringen van World met zich mee en dat is zeker welkom. Wat betreft de online aspecten is de game ook prima en is het voornamelijk de service van Nintendo die te wensen overlaat. Het online gedeelte met de chat is bijvoorbeeld nog altijd ruk. De demo beslaat helaas enkel de missiestructuur en laat niets zien van de HUB en crafting mogelijkheden. Weet jij nog steeds niet of deze populaire franchise (in Japan) iets voor jou is? Dan adviseer ik je om als de wieweerga die demo binnen te halen voordat deze niet meer beschikbaar is!

Monster Hunter Rise verschijnt op 26 maart 2021. De game verschijnt dan exclusief op de Nintendo Switch.

Over auteur Rudy Wijnberg

Rudy Wijnberg Als het gaat om passief sporten is Rudy een kei gezien hij regelmatig menig vechtersbaas tegen de vloer nokt en tanden laat rapen. Toch is hij niet vies van andere genres. Onder het motto “je moet toch alles in je leven geprobeerd hebben” experimenteert onze Amsterdammer zo nu en dan eens wat. Niet altijd even succesvol, geduld is namelijk niet echt zijn sterkste punt, net als een gracieuze winnaar zijn gedurende menig fighter…

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?