Preview: ModNation Racers

Sinds LittleBigPlanet heeft Sony laten zien dat het Play, Create, Share-idee fantastisch uitpakt. Er staan pareltjes van levels voor LittleBigPlanet online. ModNation Racers doet precies hetzelfde, maar dan gegoten in een racegame. Ik heb de bèta mogen spelen. Wordt het voorgekauwde pap of iets heel nieuws? Lees snel verder!

Net zo lief
Allereerst wil ik beginnen met het feit dat ModNation Racers er net zo uitnodigend uitziet als LittleBigPlanet. De game heeft wel geheel zijn eigen stijl, maar de schattige personages en koddige raceauto's zijn gewoon leuk om te zien en nog leuker: je kunt ze zelf maken!
Ook in ModNation Racers mag je je eigen personage ontwikkelen. Dit petje op, dit shirtje aan, leuk stickertje op zijn voorhoofd. Naast de personages kan je ook de auto naar hartenlust bouwen. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je door races te winnen nieuwe soorten onderdelen kan kopen voor je auto. De personaliseeropties zijn eindeloos. Zelf ben ik niet zo'n artistiek type, maar ik kan me voorstellen dat er gigantische kunstwerken uitkomen. Natuurlijk kun je jouw kunstwerk uiteindelijk delen met de rest van de wereld. Wordt jouw auto heel vaak gedownload, dan krijgt hij een plek in de eregalerij. Ook de racebanen kun je zelf maken en dit is net zo makkelijk als een level bouwen in LittleBigPlanet. Nog nooit was het zo makkelijk en leuk om zelf iets maken. ModNation Racers is gewoon een communitygame en dat voel, hoor en proef je!

Schokdempers vergeten?
Natuurlijk zijn de customizeopties leuk, maar als de game voor geen meter speelt, heb je er niet zo veel aan. Ik heb veel races gedaan in ModNation Racers en ik kan je vertellen dat het wel werkt. Ook gebruikt de game een rankingsysteem, waardoor je steeds een hoger level wordt naarmate je meer races wint. Ik vind dit een geniale toevoeging en vind het vreemd dat niet meerdere racegames hierop zijn gekomen. ModNation Racers is ook typisch een game met powerups en die zitten er ook in. Minpuntje is wel dat ik vond dat er niet zo heel veel powerups in de bèta zaten. Misschien komen er nog meer bij in het uiteindelijke product. Het is ook mogelijk om de powerups te upgraden. Zo kun je drie keer de raket-powerup pakken en dan heb je een gigantische homing missile! Zo maak je alsnog een kans om te winnen, ook al sta je laatste. Sommige mensen kunnen dit vals spel vinden en niet gebaseerd op vaardigheid, maar op geluk. Ik vind echter dat je voor dit soort games niet op vaardigheid moet letten. Het is een leuke game om te spelen voor je plezier, niet om er beter in te worden.
Toch voelt de game zo nu en dan schokkerig aan. Ik vermoed dat het komt door overbelasting van de servers. Mijn internetverbinding is verder oké en ik hoor meer mensen erover klagen. Hopelijk is dit probleem opgelost als de game uitkomt. Soms dacht ik dat ik eerste stond, maar stond ik laatste door de serverproblemen!

Voorlopig oordeel
ModNation Racers is een geweldige game die de gebruiker als middelpunt neemt. De game is voor iedereen toegankelijk en is heel leuk om te spelen. Zelf vind ik nog dat er te weinig powerups zijn en de serverproblemen kunnen de game de nek omdraaien, maar ik heb zo'n vermoeden dat wanneer de game uit is het feest pas echt gaat beginnen en dan alle problemen zijn opgelost. Ik vertrouw erop!