Preview: Minecraft Dungeons

Geplaatst: 21 augustus 2019 18:00
Aangepast: 22 augustus 2019 15:58

Minecraft is al jarenlang een ontzettend populaire game, maar het is in de jaren nooit echt veranderd. Ontwikkelaar Mojang ondersteunt Minecraft al jaren met updates, skins, DLCs, enzovoorts. Maar het team is nu met iets compleet anders bezig. Een passie project, is wat één van de developers mij vertelde. Minecraft Dungeons is Minecraft op een totaal andere manier, zonder zijn iconische look te verliezen. Maar werkt deze nieuwe speelwijze voor Minecraft? Zal het de huidige Minecraft spelers overtuigen om iets nieuws te proberen?

Dungeons, Dragons en Endermans

Want wat is Minecraft Dungeons nou precies? Het is de implementatie van het actierollenspel in de wereld van Minecraft. Je bouwt je eigen personage van de grond op en geeft hem/haar allerlei verschillende skills, wapens en defensieve capaciteiten. Dit kan verschillen tot een kruisboog die drie pijlen tegelijk schiet, tot het oproepen van een duistere kracht die je een paar secondes onverwoestbaar maakt. Je kunt je het beste voorstellen, alsof Minecraft en Diablo samen een hybride vormen. Je bestuurt je personage van bovenaf en je verkent verschillende dungeons.

Deze dungeons zijn natuurlijk geen wandeling door het park. De ondergrondse mappen zitten vol met vijanden die je al eens eerder gezien hebt. Zo heb je de basisformaties, bestaand uit zombies en skeletten met pijl en boog, tot de onheil wekkende Enderman. Veel figuren uit het Minecraft universum keren dus terug en behouden hun originele rollen. Het is aan jou, de speler, om te weten hoe je met elke soort vijand omgaat. De zombies houd je op afstand, omdat ze dichtbij je moet komen om schade aan te richten, terwijl je de skeletten juist wil pushen, voordat ze je belagen met hun pijl en boog.

Geen diamanten mijnen meer

Het gaat nu zeker niet meer over het graven in mijnen zelf. Minecraft Dungeons heeft een totaal andere manier van progressie. Het verslaan van vijanden levert experience points op, waarmee je je personage verder draagt naar nieuwe levels. Het draait echter niet alleen om exp, vijanden laten ook loot achter wanneer je ze verslaat. Tot nu toe kwam het niet vaak voor dat ik loot ontving wat me ook echt hielp, maar er zaten zeker ook behulpzame items tussen. Ook zitten de dungeons vol met kisten, met een collectie aan voorwerpen die je kunt bemachtigen. En de eindbazen hebben ook wel de neiging om iets moois achter te laten.

De presentatie van Minecraft Dungeons is solide. Het blijft dezelfde art-stijl behouden, die de fans natuurlijk al jarenlang kennen en hoe kunnen ze het ook anders doen? De blokjes horen bij Minecraft, het kan niet zonder ze. Om deze stijl in een nieuw licht te zien, is verrassend indrukwekkend, maar ook verfrissend. Ondanks dat de blokjes zelf natuurlijk niet een grafisch wonder zijn, is er met ongelofelijke precisie en nauwkeurigheid voor gezorgd dat de game er bijzonder mooi uitziet.

Voorlopig oordeel van Bram Noteboom

Minecraft Dungeons is een aangename verrassing. Toen ik de aankondiging hoorde, had ik mijn twijfels, maar nu ik de game zelf gespeeld heb, stijgt het vertrouwen dat ik in deze game heb. De combat is hectisch, maar goed in balans en er zijn zoveel factoren die ervoor zorgen dat Minecraft Dungeons stevig staat in zijn nieuwe genre. Als alles goed uitpakt, wordt dit een game die voor een positieve verfrissing zorgt in de Minecraft serie.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Minecraft Dungeons

Minecraft

Microsoft Game Studios