Preview: Might & Magic: Heroes 6

Geplaatst:
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Een van de game series die mij dicht bij het hart staat is de Heroes of Might and Magic saga. Al sinds het tweede deel zit ik met enige regelmaat deze game te spelen. Ook tot in de vroege uurtjes zat ik vaak met maten te spelen in hot-seat (= om de beurt), waarbij de opmerking 'Ah, nog één beurt...' te vaak viel. De rustige turn-based combat en campagne gaven je de denktijd om je beurten vooruit te plannen en je tactiek in zowel campagne als gevechten te perfectioneren. Met het nieuwste deel breekt een nieuw moment aan in de saga en komen we erachtenr hoe het allemaal begon.

Nieuw! Of niet?
Met een kleine naamsverandering naar Might & Magic: Heroes 6, maar met dezelfde gameplay onder de motorkap, mocht ik weer aan de slag met een nieuwe Might & Magic game. Elke game in de serie deed een poging om het concept van de game te verbeteren. Sommige veranderingen waren goed, anderen werden minder positief ontvangen. Maar telkens werden de mindere dingen eruit gehaald en de goede dingen teruggebracht en verder verfijnd. Dit is een van de sterke punten van de serie. De game wordt niet telkens opnieuw uitgevonden, maar gewoon op de juiste punten verbeterd. Zo ook met Might & Magic: Heroes 6.

Het vertrouwde Heroes gevoel
De Might and Magic: Heroes games spelen in een fantasy wereld met draken en demonen, maar ook met mensen en andere relatief normale figuren. De game draait om het (uit)bouwen van je stad om steeds sterkere eenheden te produceren, terwijl jij met je held de wereld verkent en, indien nodig, je tegenstanders vernietigd en hun steden overneemt. Dit alles gebeurt in een turn-based omgeving, waarin in de campagne een beurt gelijk staat aan één dag. Elke dag krijg je extra grondstoffen uit buitgemaakte bronnen en je helden krijgen hun movement points weer terug. In de combat krijgt elk van je eenheden een beurt, waarbij ze als ze het initiatief hebben kunnen lopen en hun aanvallen kunnen uitvoeren. De gevechten en de campagne zijn in de game redelijk hetzelfde gebleven ten opzichte van de voorgaande delen. Begrijp me niet verkeerd, want dit is een goed iets!

Veranderingen
De veranderingen in dit nieuwe deel zijn vooral merkbaar tijdens de momenten dat je held de aanval mag openen. In deel vijf had je held nog een eigen initiatief, maar nu is het weer zoals in deel drie: je held kan zijn aanval doen op het moment dat je eerste eenheid aan de beurt is. Wel kun je kiezen tussen de directe aanval en de speciale vaardigheden van je held.
De ontwikkeling van je held is ook veranderd. Waar je vroeger tussen twee skills moest kiezen tijdens het levelen, kun je nu vrij kiezen welke skills je verder uitbouwt. Hierdoor kun je veel vrijer kiezen op welke manier je held krachtig word.
Ook zijn en nu subklasses in de vaardigheden van je held. Zo is er Blood, de offensieve skill, en Tears, de meer vredelievende skill. Door Blood en Tear points te verzamelen kun je speciale skills ontsluiten, die je held erg krachtig maken. Deze Blood en Tears punten kun je krijgen door quests op een bepaalde manier op te lossen of bepaalde spreuken te gebruiken.

Voorlopig oordeel
Met Might and Magic: Heroes 6 gaat de saga op de vertrouwde voet verder. De veranderingen in de game zijn voor mijn gevoel functioneel en voegen iets toe aan de gameplay. Ook de hot-seat multiplayer hebben ze in de game gelaten, iets dat gegarandeerd mensen uit hun slaap gaat houden.
Al met al ziet het er weer goed uit voor de game, waar ik halsreikend naar uit kijk!

Lees meer