Preview: Metro: Last Light

Claustrofobie? Nee, daar heb ik geen last van. Dat heb je ook nodig bij Metro, dat heeft ontwikkelaar 4A Games wel bewezen met Metro 2033. Metro: Last Light, het vervolg, gaat dat niet even dunnetjes overdoen. Die gaat er dik overheen!

Sfeer zetten
Allereerst wil ik kwijt dat THQ flink heeft uitgepakt met Metro 2033. Op de beursvloer stond een groot metrostation met Metro als stand voor Metro: Last Light. Ook behind closed doors was de sfeer snel gezet. Het kamertje waarin ik en een paar anderen journalisten de game zagen, was iets kleiner dan een studentenkamer. Het claustrofobische gevoel van Metro zat er bij mij gelijk in.

Meer speelstijlen
Tijdens de demonstratie bekende de ontwikkelaars dat de combat in Metro 2033 niet altijd even goed was. Op zich vond ik de stijl van het schieten in Metro 2033 wel origineel. Het was niet zoals iedere dertien-in-een-dozijn shooter. Zo is het nog steeds overigens, de grootste verbeteringen zijn gemaakt in stealth gameplay. Sommige situaties in het vorige deel waren het best stealthy af te handelen, maar de game ondersteunde die mogelijkheden nauwelijks. Het is nu bijvoorbeeld mogelijk om lampen uit te schieten en brute stealth-kills te maken. Of het mogelijk is om ongezien langs vijanden te lopen zonder ze te vermoorden, is niet bekend. Dat is mijn lievelingsaanpak.

Communisme
Van het verhaal is nog niet heel veel bekend. De enige trailer die we hebben gezien was een videoclip met Portishead - Machine Gun als muziek en flarden aan gameplay. Tijdens de behind closed doors-sessie zag ik wel iets meer van het verhaal. Zo zijn de communisten en nazi's nog steeds met elkaar in gevecht. Dat zorgde voor interessante situaties in het eerste deel en nu zal je zelfs infiltreren in het bolwerk van de nazi's. De game speelt zich nog steeds af in het metronetwerk van Rusland (wat overigens ook gemaakt is om echt te kunnen overleven bij een nucleaire holocaust) en af en toe wat trips naar buiten waar je rekening moet houden met je gasmasker.

Alles mag kapot
Terwijl de ontwikkelaar de game aan het spelen was, merkte ik al dat er veel kapot kan in Metro: Last Light. Er zijn maar weinig schuilplekken echt veilig voor de kogelregen die een aantal nieuwe wapens aanrichten, bijvoorbeeld een minigun. Alle nieuwe wapens zijn ook weer naar het stijltje van Metro gemaakt, denk bijvoorbeeld aan een hydraulisch laadmechanisme. Na de gameplay kreeg ik nog een korte video te zien van een redelijk grote eindbaas. Die eindbaas maakte serieus het hele level kapot. Alles kan kapot in Metro: Last Light en samen met de zestig frames per seconde en DirectX 11-ondersteuning is dat een waar genot voor het oog.

Verwachting
Jammer genoeg mocht ik de game niet zelf spelen, maar wat ik zag van Metro: Last Light was goed. De game heeft dezelfde beklemmende sfeer en de stijl is lekker hetzelfde gebleven met een paar verbeteringen en toevoegingen hier en daar. Samen met de nieuwe graphics en zestig frames per seconde op de pc maakt dit voor mij een titel waar ik naar uitkijk.

Metro: Last Light verschijnt in 2012 voor de pc, Xbox 360 en de PlayStation 3.