Preview: Metal Gear Solid V: Ground Zeroes

Als verstokte fan van de Metal Gear Solid-franchise kan ik niet wachten om te proeven van de eerste next-gen Metal Gear Solid-game. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes is echter een vreemde eend in de bijt, want de game moet fungeren als een soort proloog voor de game Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Om deze reden is Metal Gear Solid V: Ground Zeroes een veel kortere game, die voor een lagere prijs in de winkels zal verschijnen. De vraag die dit bij mij oproept is: wordt dit niet meer een veredelde 'demo' op deze manier? Of zal ook Ground Zeroes een waardevolle toevoeging gaan worden voor de franchise?

Verhaal in een notendop
Na de gebeurtenissen in Metal Gear Solid: Peace Walker turven wij even 365 dagen verder en daar is waar het verhaal van Metal Gear Solid V: Ground Zeroes begint. Onze oude vertrouwde vriend Big Boss, die wij ook kennen als Snake, fungeert nog steeds als leider voor de Militaires Sans Frontières. Big Boss maakt plannen samen met Kazuhira Miller om hun eigen plek te creëren onder de naam Outer Heaven. In Metal Gear Solid: Peace Walker versloeg Big Boss met succes zijn grootste vijand genaamd Paz. Echter blijkt Paz nog in leven en is inmiddels gevangen genomen door een organisatie onder de naam XOF. De leider van XOF, Skull Face, heeft snode plannen, maar wat precies? Wel wordt al snel duidelijk dat er een verband is tussen Skull Face en de organisatie Cipher, ook bekend als The Patriots. Big Boss wil Paz alsnog naar het hiernamaals sturen, maar Kaz lijkt het slimmer om informatie uit Paz te stampen. Immers is het wel zo handig als Big Boss zo kan achterhalen wat Cipher van plan is. Big Boss boekt daarom een reis naar Cuba, want daar wordt Paz gevangen gehouden. Bijkomend voordeel, een MSF-lid genaamd Chico wordt ook daar vastgehouden. Dat doet onze held wel even, beide heren redden en informatie uit Paz trekken, desnoods eruit slaan. Dat is even het verhaal in een notendop. Kenners van de Metal Gear Solid-franchise weten dat je wel een heel boek kunt schrijven over het verhaal.

Een wereld van verschil
De gehele missie omtrent het redden van deze twee heren, zal fungeren als een opstap naar het verhaal van Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Daarnaast kun je ook zijmissies spelen die enige invloed zullen hebben op de gebeurtenissen in Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Fans van de typische Metal Gear Solid-gameplay zullen even moeten omschakelen. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes bevat namelijk een open wereld en dit levert al gelijk een hele andere manier van spelen op. Daarnaast zorgt een weersysteem ook voor de nodige verrassingen in de gameplay, deze kunnen zowel voordelig als nadelig uitpakken. Zo kan de game omschakelen van dag naar nacht en kun je regen en zelfs complete stormen verwachten. Zoals het een echte Big Boss bètaamt, kun je hier natuurlijk mooi gebruik van maken. Naast veranderingen in de wereld zelf, zal je ook handig gebruik kunnen maken van handige eigenschappen. Zo heb je een Reflex Mode die je kan helpen als je toch gezien wordt. In slow-motion-stijl kun je dan alsnog een vijand omleggen, of jezelf snel weer verstoppen. Met een Marking-systeem kun je vijandelijke doelen markeren, zodat je makkelijker de boel kan overzien. Dan heb je nog de beschikking over een iDroid, waarmee je de huidige objectives kunt checken en een helikopter kunt oproepen voor eigen gebruik. Ook keert de Mother Base uit Metal Gear Solid: Peace Walker terug in Ground Zeroes, wat ik persoonlijk erg tof vond.

Alle pracht en praal wordt door de Fox Engine op jouw scherm getoverd. Deze nieuwe engine staat zijn mannetje en toont verbluffende graphics om je vingers bij af te likken. De stem van Big Boss wordt helaas niet meer door David Hayter ingesproken. Het stokje wordt overgenomen door Kiefer Sutherland, maar eerlijk is eerlijk, deze stem mag er ook best zijn en je went er zo weer aan. Voor de Xbox One en PlayStation 4 komen er exclusieve missies voor Metal Gear Solid V: Ground Zeroes. Zo krijgt de Xbox One een missie met de cyborg Raiden en kunnen PlayStation 4-bezitters genieten van een terugkeer naar Shadow Moses Island en spelen met de oude Solid Snake.

Verwachting
Metal Gear Solid V: Ground Zeroes zal maar enkele uren lang zijn. Echter heb ik niet het idee dat het om een verkapte 'demo' gaat. Metal Gear Solid V: Ground Zeroes en Metal Gear Solid V: The Phantom Pain horen gewoon bij elkaar en ik denk dat Metal Gear Solid V: Ground Zeroes zeker nog genoeg te bieden heeft. Door de open wereld, de wisselende weersomstandigheden en de zijmissies, zal elke speelbeurt toch weer anders zijn. De game lijkt mij daardoor prima geschikt voor meerdere speelbeurten. Ik kijk in ieder geval er reikhalzend naar uit, laat maar komen die proloog-game!

Metal Gear Solid V: Ground Zeroes zal op 20 maart verschijnen voor de PlayStation 4, PlayStation 3 en de Xbox 360. Het is nog onduidelijk wanneer de Xbox One-versie in Nederland zal verschijnen.