Preview: Metal Gear Solid: Rising

Geplaatst: 12 augustus 2010 10:00
Aangepast: 1 januari 2018 00:00

Raiden is nou niet bepaald het lievelingetje uit de Metal Gear Solid-reeks. Fans zagen het als een spuug in het gezicht dat ze driekwart met deze relnicht moesten spelen. Hideo Kojima merkte dit en maakte Raiden in Metal Gear Solid 4 een stuk meer bad-ass. Kojima's missie is nog niet klaar en daarom komt hij binnenkort met Metal Gear Solid: Rising.

Een korte geschiedenisles
Metal Gear Solid: Rising gooit het over een andere boeg dan de andere delen. Dit wordt namelijk een snelle action-adventure met zware hack 'n slash invloeden. Wat de meeste mensen niet weten is dat Kojima hier 6 jaar geleden al mee heeft geëxperimenteerd. Bij Metal Gear Solid 3: Snake Eater had je al een soort minigame met daarin de mogelijkheid om zoveel mogelijk mannetjes af te makken met een naamloze held met een zwaard. Dit kan gezien worden als de spirituele voorganger van Metal Gear Solid: Rising.

Raiden: nu met extra bad-ass
Voordat ik echt begin praten over de game wil ik één ding duidelijk maken: Raiden is, ondanks zijn looks, geen relnicht. Sterker nog, Raiden heeft veel meer meegemaakt dan Solid Snake en Big Boss bij elkaar. Er is met hem gespeeld als een lappenpop. Hij was al van kinds af aan een soldaat en een speeltje voor de mensen die hem in hun macht hadden.
Nu is Raiden terug en hij is harder dan ooit. De tijd waarin deze game zich lijkt af te spelen is gelijk aan die van Metal Gear Solid 4, hoewel ik verwacht dat je op meer plekken zal komen dan alleen uit het scenario van Metal Gear Solid 4. Zo zal Raiden ook bij de trainingsbasis van Big Momma zijn en een missie van haar doen, waarvan wij tot nu toe nog niks te zien hebben gekregen.
Zelf vind ik het idee heel tof dat we het verhaal van Metal Gear Solid 4 nu vanuit een ander perspectief zien. Denk maar eens terug; Raiden kwam ontzettend vaak voor in Metal Gear Solid 4. Stel je voor dat wij al die scènes mogen spelen, maar dan niet als Snake, maar als Raiden.

Hakken en zagen
Wat maakt Metal Gear Solid: Rising anders dan bijvoorbeeld een Devil May Cry of een Bayonetta? Alles, werkelijk alles in de game kan doormidden gehakt worden. Precies zoals we dat zagen in verschillende cutscenes van Metal Gear Solid 4. Zelfs de gebouwen kunnen omgehakt worden. Hier kun je bijvoorbeeld tactisch voordeel uit halen door snel een groep mannen onder dat gebouw uit te schakelen. Het is ook mogelijk om een vijand zo te hakken zoals jij dat wilt. De mogelijkheden zijn eindeloos. De gameplay zal dus ook een stuk sneller zijn en minder gaan om het sluipen. Veel gameplaybeelden hebben we nog niet gezien, maar één ding is duidelijk: het vechtmechanisme gaat erg bruut worden. Of er nog platformelementen in zitten, zullen we snel genoeg te weten komen.

Voorlopig oordeel
Metal Gear Solid: Rising gooit dingen over een andere boeg en dat bevalt me wel. Ook dat Raiden nu een hoofdrol heeft, trek ik goed. Raiden heeft net zoveel diepgang als en bovendien veel meer meegemaakt dan Snake. Ik kan niet wachten om verschillende scènes uit Metal Gear Solid 4 te spelen met Raiden. Uiteraard heeft Raiden ook een andere aartsrivaal: Vamp. Dat belooft wat! De hak-en-zaag gameplay is iets wat ik nog nooit eerder heb gezien. Alles valt neer te halen en het tempo blijft ongekend hoog. Kojima, laat maar komen die game!

Lees meer