Preview: Metal Gear Solid: Peace Walker

Na Metal Gear Solid 3: Snake Eater was het nooit echt duidelijk wat er nou precies gebeurde met Big Boss. Metal Gear Solid: Portable Ops deed een goede poging en gaf daarbij meer informatie over de oorsprong van sommige belangrijke personages. Deze maand keert Big Boss terug naar de PSP in Metal Gear Solid: Peace Walker. Zal deze game ook zo episch, of misschien wel epischer worden dan zijn voorgangers?

The creation of Outer Heaven
Big Boss is samen met zijn eigen privéleger naar Costa Rica afgereisd om af te rekenen met terroristen die zichzelf Peace Sentinels noemen. Big Boss en zijn Militaires Sans Frontières (Soldiers Without Borders, de voorloper van Outer Heaven) helpen de regering van Costa Rica tegen deze terroristen . Naast Big Boss zijn er een hoop nieuwe personages die een belangrijke rol spelen in de game. We kunnen nu alleen nog maar speculeren welke personages invloed hebben op het verdere verloop van de franchise. Een personage deed me echter denken aan Raiden, die voor de gebeurtenissen in Metal Gear Solid 2 kindsoldaat was. Ook de vader van Otacon lijkt zijn opwachting te maken in Peace Walker.

Meer Snakes?
Gameplaywijs lijkt er veel veranderd in Metal Gear Solid: Peace Walker. Ik mag dat wel, een ontwikkelaar die risico's durft te nemen. Zo zie ik in verschillende video's dat er niet 1 Snake is, maar wel meerdere kunnen zijn. Er zitten ook Co-Op mogelijkheden voor maximaal 4 spelers. Een beslissing die ik toejuich, omdat Metal Gear zich uitstekend leent voor Co-Op. Dit in tegenstelling tot het ietwat geflopte Metal Gear Online.
Er wordt ditmaal ook gebruik gemaakt van de Fulton Skyhook. Dit is een systeem om knock-out geslagen vijanden tot krijgsgevangene te maken. De vijand wordt omhoog geschoten en er is niks meer van hem te vinden op het veld. Ook het Soliton Radar system maakt zijn opwachting en camouflage is nog steeds belangrijk, hoewel je niet van camouflage kan wisselen.

PSP-moe?
Het is wel een ontzettend gewaagde zet van Kojima Productions om Metal Gear Solid: Peace Walker weer op de PSP uit te brengen. Er is veel piraterij gaande op de PSP en de verkopen vallen tegen. Hoewel ik er van overtuigd ben dat Peace Walker een goede titel wordt, vrees ik het ergste voor de verkopen. Daarnaast is de control-layout van de PSP niet optimaal voor Metal Gear-gameplay. Vooral sinds Metal Gear naar een Third-Person perspectief is gegaan. Zonder een rechter analoge stick wordt het moeilijk om de camera te verplaatsen. Ik zie Kojima liever werken aan een ander project tot de 'PSP2' komt.

Metal Gear Solid: Peace Walker heeft alles in zich om een heuse PSP-kaskraker te worden. De laatste puzzelstukjes in de Metal Gear Saga worden gevuld met interessante nieuwe personages en verhaallijnen. Daarnaast is de co-op modus een toevoeging die ik al een lange tijd graag wil zien in Metal Gear. De vraag is echter: is de PSP niet ten dode opgeschreven en wordt dit de laatste stuiptrekking? We zullen zien.