Check hier alle X019 Londen-content

Preview: Medal of Honor

Hoog in de bergen: de plek waar een sluipschutter zich thuis voelt. Omringt door rotsblokken en hoog gras is er voldoende beschutting en het uitzicht is grandioos. Maar voor dat uitzicht ben je hier niet gekomen. Nee, als een Tier 1 Operator gaat het erom de vijand uit te schakelen, en als het even kan zonder teveel onrust te veroorzaken. Welkom in de wereld van snipers. Welkom bij Medal of Honor.

Tier 1
De Medal of Honor serie kende zijn start in 1999, toen het eerste deel van wat een enorme franchise zou worden het levenslicht zag. Vooral Medal of Honor: Allied Assault maakte veel indruk, zoals in het deel in de singleplayer waar je de gebeurtenissen van D-day na kon spelen. Het laatste deel uit de serie dateert alweer van drie jaar geleden, dus het werd wel weer eens tijd voor een nieuw deel. Dit jongste lid van de familie probeert terug te grijpen naar de periode waarin Medal of Honor de koning van de shooters was en in principe heet de game dan ook gewoon 'Medal of Honor'. Je speelt als een soldaat die deel uitmaakt van de Amerikaanse elite-eenheid Tier 1 Operators. Het komt erop neer dat je behoort tot de beste soldaten van het land en op pad wordt gestuurd om in Afghanistan extreem gevaarlijke en moeilijke missies te voltooien. Dat kan zijn vanuit een helikopter, in open land, in de bergen, enzovoorts. Niets is te gek, alles kan en alles mag.

ontbrekende afbeelding

Spotter met baard
In de demo die ik heb gespeeld nam ik, zoals je in de inleiding vast al hebt gelezen, de rol van een sluipschutter aan. Ik was gepositioneerd aan de ene kant van de hoge bergen, de vijand bevond zich ergens aan de andere kant. Gelukkig was ik niet alleen, maar werd ik vergezeld door een spotter, die voor mij keek waar de vijand zich ongeveer bevond (de spotter is overigens die soldaat met de lange baard, die je ongetwijfeld al meerdere malen in filmpjes en screenshots langs hebt zien komen). Uiteindelijk was het aan mij om de vijand met een goed gemikt schot de dood in te jagen. Klinkt als iets wat we eerder hebben gezien in oorlogsgames, maar er zijn toch wat features die missies zoals deze wat specialer maken.

In tweeën
Allereerst is het schieten met de sniper vrij realistisch te noemen. Het traditionele adem-inhouden-voordat-je-schiet is natuurlijk verwerkt, maar ook de vertraging tussen het afvuren van de kogel en het moment waarop de kogel doel treft is geïmplementeerd. Het duurt dus enkele seconden voordat je kogel zijn doel heeft bereikt. Misschien moet je het zelf meemaken, maar het is vet om op die manier oorlog te voeren: realistischer kan het immers niet. Doordat de snelheid en impact van de kogels zo groot zijn, is het in theorie mogelijk dat de tegenstander letterlijk in tweeën wordt gesplitst door jouw schot. Gelukkig kan ik zeggen dat dit geen PR-praatjes zijn, want met m'n eigen ogen kon ik aanschouwen dat dit inderdaad af en toe het geval was. Het is misschien wat 'hard', maar het is de werkelijkheid

De rest
Naast deze sluipschuttermissies zijn er nog veel meer andere speltypen, die ik overigens zelf nog niet heb kunnen spelen. Het ene moment strijd je in de bergen in een grote veldslag, het andere moment schiet je vanuit een helikopter zoveel mogelijk vijanden neer. Aan variatie zal het dus in ieder geval niet ontbreken en qua actie zullen de ontwikkelaars waarschijnlijk ook niet zuinig aan gaan doen.

Voorlopig oordeel
De sluipschuttermissie die ik in Medal of Honor heb gespeeld heeft niet teleurgesteld en het zal me verbazen als de overige missies dat wel gaan doen. Ik heb er alle vertrouwen in dat EA met deze shooter een grote concurrent kan worden voor de spellen (lees: Call of Duty) die nu op de markt zijn. Daarnaast zal de multiplayer ontwikkeld worden door DICE, het team dat dus ook verantwoordelijk is voor de Battlefield: Bad Company games. Aangezien dat team in het verleden al heeft bewezen goed te zijn in het maken van een multiplayer, denk ik dat ook dit gedeelte van de game hoge ogen zal gaan gooien. Medal of Honor verschijnt op 14 oktober voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?