Preview: Medal of Honor multiplayer

Geplaatst: 30 juni 2010 18:25

De straten van de buitenwijk van Kabul zijn bestrooid met puin en rommel. Het lijkt verlaten, maar je instinct zegt dat er iets staat te gebeuren. Je ziet een beweging in je ooghoek en duikt instinctief in een deuropening. De kogels vliegen voor je neus langs en slaan in in de muur naast je. Je waagt een voorzichtige blik om de hoek, waarbij je drie Taliban strijders ziet. Je duikt snel terug, prepareert je granaatwerper en vuurt tussen de Taliban. Deze worden als jutezakken door de lucht geworpen en blijven levenloos liggen. Je teammates rennen langs en terwijl je elkaar dekking geeft dringen jullie de Taliban steeds verder terug. Is er dan toch nog hoop voor deze missie?

Medal of Honor: Bad Compay Modern Warfare 2
Met Medal of Honor probeert EA een stukje mee te pikken van de rijkelijk belegde Modern Warfare taart. De multiplayer wordt door DICE ontwikkeld, waarbij de vergelijkingen met games als Battlefield: Bad Company 2 en Battlefield 2 niet uit blijven. De engine is de alom bekende Frostbyte engine, waardoor de graphics van hoge kwaliteit zijn. De gameplay is echter iets anders, maar toch hetzelfde. Wederom zijn er klassen en kun je in deze klassen nieuwe wapens en upgrades scoren door het neergunnen van je tegenstanders. Zo is er een klasse voor assault rifles/granaatwerper, een voor karabijn/rocket launcher en een voor sniper/artillerie, waarbij je steeds meer wapens en uitbreidingen tot je beschikking hebt. Ook doen op sommige maps vehicles hun intrede in de vorm van tanks. Maar nu ga ik eens vertellen hoe de multiplayer bèta op mij over kwam.

Het puin van Kabul
Op deze urban setting map vindt het gevecht plaats in de vorm van team tegen team, waarbij de gebouwen en smalle straatjes voor een spannende en soms frustrerende ervaring zorgen. De rappe gameplay van Medal of Honor maakt het leggen van hinderlagen erg gunstig op deze map, waarbij de handgranaat dan ook je beste vriend is om de om de hoek kamperende vijand aan gruzelementen te blazen. De gebouwen zelf zijn grotendeels toegankelijk, en het level is bezaaid met trappen, gangen en tunnels. Maar het is wel gebalanceerd: er is geen plek die door minder dan twee manieren te bereiken is. Dit voorkomt uitgebreide barbequefeestjes van kuddes snipers, die vanuit hun comfortabele stekje de vijand uitschakelen.

Afghaanse vallei bestorming
Op deze map moet je als team een serie objectives bestormen en vernietigen, dan wel beschermen en verdedigen. De aanvallers (Amerikanen) hebben hier een tank voor ter beschikking, de Taliban moet het doen met uitstekend verdedigbare posities, ideaal voor hinderlagen. Deze game mode heeft zichzelf al bewezen in DICE's Battlefield serie, waar deze bekend staat als de zogenaamde Rush mode. De vallei ziet er adembenemend goed uit, en het terrein komt zeer natuurlijk en logisch over. Het terrein is goed voorzien van dekking en open velden, waardoor je leuke tactische mogelijkheden hebt om je missie te volbrengen.

Medal of Honor: Attack of the clone
Van wat ik tot nu toe in de multiplayer bèta van Medal of Honor heb gezien zit er weinig echt origineels in de game. Niet dat dit slecht is, daar DICE een aantal van haar succesverhalen uit de Battlefield serie in de game heeft getransplanteerd. Dit, gecombineerd met de razendsnelle multiplayer stijl á la Modern Warfare 2, zorgt voor een interessante multiplayer ervaring.
Uiteraard was dit slechts een eerste indruk van de bèta en zal de volledige game veel meer maps en gamemodes bevatten. Desondanks moet ik zeggen dat mijn eerste indruk positief is en ik vol verwachting uitkijk naar de volledige versie!

Medal of Honor komt op 15 oktober uit op PlayStation 3, Xbox 360 en natuurlijk de pc.