Preview: Max Payne 3

In 2009 gingen geruchten de ronde dat Max Payne 3 aan het einde van dat jaar zou uitkomen, maar we weten inmiddels dat dat niet is gelukt. Wel hebben we intussen al wat meer informatie gekregen en een aantal trailers gezien, dus we zijn zeer benieuwd wat de game precies te bieden heeft. Wordt dit de beste game van Rockstar ooit?

Anders dan anders
Wanneer je aan Rockstar Games denkt, denk je vaak aan een game met een grote wereld waarin je kunt doen en laten wat je wilt. Max Payne 3 heeft echter een grote verhaallijn, waardoor de open wereld minder tot zijn recht komt. In dit derde deel van Max Payne zul je beginnen in New York, waarin je ruzie hebt met zo'n beetje iedereen. Natuurlijk moet je het hebben van goede oude vrienden, welke een baan voor jou hebben in Sao Paulo, Brazilië. Hier wordt je security expert.

Prachtige animaties
Om te beginnen heeft Max Payne 3 een ander hoofdpersonage. James McCaffrey, degene die ook de stem heeft ingesproken bij de andere Max Payne games, is nu het hoofdpersonage. Deze voelt direct goed aan en ziet er uit als een prachtig personage waarmee je veel plezier kunt beleven. Wanneer het personage over straat loopt, zul je zien dat de animaties erg goed zijn toegepast. Alleen hier al is het duidelijk dat de animaties een grote tune hebben gehad ten opzichte van de eerdere delen in de serie. Dit komt waarschijnlijk doordat Rockstar twee nieuwe engines heeft gebruikt om de game een echt toffe stijl te geven. De graphics hebben veel weg van Grand Theft Auto: IV en natuurlijk van L.A. Noire. Door de nieuwe engine is het mogelijk dat er veel meer gedaan kan worden met de animaties.

Actie, actie, en nog meer actie
Tijdens het begin in New York zul je al snel een aantal shoot-outs meemaken. Dat zet de toon voor het vervolg van het spel, want Max Payne 3 zit vol met actie en schietpartijen. Ook de bullet-time is terug, dus wanneer jij door de lucht heen vliegt, kun je iedereen nog even snel een kogeltje mee geven. Ook is het mogelijk om overal naar toe te schieten. Max kan alle kanten op draaien en is in staat om alles te vermoorden wat op zijn pad terecht komt. Wel wordt er gebruik gemaakt van de impact. Wanneer je valt, zal Max de val opvangen. Dit is natuurlijk weer een uniek stukje realisme, wat perfect bij de game past. Als je in een shoot-out terecht komt, moet je echt zelf overleven. Het gebeurt niet meer dat er opeens een stuk van je health automatisch weer bij komt, waardoor je echt pijnstillers zult moeten gaan gebruiken. De kans dat je zelf geraakt wordt is ook veel groter dan in de vorige delen van de franchise.

Verwachting
Max Payne 3 zal met kop en schouders boven de eerdere twee delen uitstijgen. Allereerst gaat de storyline van deze game erg indrukwekkend worden. Daarnaast is er gekozen voor een nieuwe locatie voor de game, namelijk Brazilië, waar je een mooi avontuur staat te wachten. Ook is Max Payne 3 veel realistischer geworden. Er is maar één kogel nodig om iemand te killen; de kans is groter dat je geraakt wordt. Verder moet je zelf overleven en de impact van bijvoorbeeld een val is prachtig aangepakt. Wat natuurlijk verwacht wordt van deze game, is dat er genoeg actie in zit. Gelukkig weet Rockstar dit waar te maken: er zullen veel shoot-outs plaatsvinden, maar het is deze keer niet alleen maar dom schieten. Er zit een bepaalde tactiek achter. Het is dus zaak dat je je eigen tactiek vindt en degene vermoordt die je moet vermoorden. Ook de bullet-time is terug; je zult deze feature nu vooral tactisch moeten gaan gebruiken. Hoe mooier de manier is waarop je je kills maakt, hoe meer energie je zult krijgen voor de bullet-time. Gebruik dit dus slim. De animaties zien er prachtig uit, dus het is te verwachten dat deze game een echte topper gaat worden.

De releasedatum van Max Payne 3 ligt op 31 maart 2012. De game zal uitkomen voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc.

Packshot Max Payne 3

-