Master of Orion: Conquer the Stars

  • ONTWIKKELAAR NGD Studios
  • RELEASEDATUM 25 augustus 2016
  • PLATFORMEN Pc
  • GAMELINER SCORE

Preview: Master of Orion

Wie uitgever Wargaming alleen kent van World of Tanks, weet dat Master of Orion een totaal andere game is dan we gewend zijn van de Wit-Russische uitgever. Maar Wargaming bestaat al sinds 1998 en brak in 2003 door met Massive Assault, een turn-based strategiegame. Met Master of Orion keert de uitgever dus terug naar zijn eigen roots.

Terug van weggeweest

Master of Orion werd uitgebracht in 1993 voor MS DOS en Mac OS. De game kwam een tijd geleden in de verkoop te staan. Victor Kislyi, de grote baas van Wargaming, besloot de game te kopen. Hoewel de game wel volledig eigendom is van de uitgever, wordt het uitgegeven door Wargaming Labs. De game wordt ook niet door hun eigen ontwikkelstudio in Minsk gemaakt, maar door NGD Studios. De ontwikkelaar ken je misschien wel van de MMOG Regnum Online. Master of Orion zal geen vervolg zijn, maar een complete reboot van de serie.

Vier keer X

Master of Orion is de grondlegger van de turn-based strategy 4X-games. Vier keer X staat voor explore, expand, exploit en exterminate. Het maakt meteen duidelijk wat je te doen staat in deze game. Je zult vanaf je eigen kleine zonnestelsel het omliggende heelal moeten verkennen, gebieden veroveren en uitbuiten, concurrentie uitschakelen en je invloedssfeer uitbreiden.

Bij het opstarten van het spel kun je kiezen hoe groot je sterrenstelsel is. Deze wordt generiek gecreëerd, laat de ontwikkelaar aan ons weten tijdens een speelsessie. Aangezien het de bedoeling is dat je niet meer zoals vroeger tegen de computer speelt, maar online tegen je vrienden op het wereldwijde web, wordt bij het genereren van je sterrenstelsel een nummer aangemaakt, die je weer kunt delen met anderen. Als anderen deze dan invoeren, zitten ze in hetzelfde sterrenstelsel en kom je elkaar tegen.

Het is de bedoeling dat je het sterrenstelsel gaat verkennen, om zo meer van het sterrenstelsel te ontdekken. Orion is het middelpunt van het heelal van ruim honderd sterren die allemaal planeten hebben die je kunt verkennen. Dat verkennen doe je bijvoorbeeld met een snelle, onbewapende Scout. Je Scout kan tijdens zijn verkenning wel ruimtepiraten tegenkomen en deze confrontatie daardoor niet overleven. Je hebt daarom al vrij vroeg in de game de beschikking over twee andere ruimteschepen. Een Frigate is het eerste bewapende ruimteschip, alleen gaat deze wat langzamer dan je Scout, waarmee je wel gewapend op pad kunt. Het derde ruimteschip is een Colony Ship, waarmee je kunt afreizen naar nieuwe planeten en daar een nieuwe beschaving kunt opbouwen.

Naast ruimtepiraten heeft de maker wat meer verrassingen ingebouwd. Zo laat de ontwikkelaar weten dat je een supernova kunt tegenkomen of een mysterieuze anomaly. Je bent niet alleen in het sterrenstelsel, dus naast de ruimtepiraten, supernova en anomaly kom je vanzelf oog in oog met je concurrenten. Je bepaalt aan het begin van de match zelf hoeveel dit er zijn. Je hebt in totaal tien verschillende rassen, dat is ook het maximaal aantal concurrenten (inclusief jezelf) die je kunt instellen.

Diep, dieper, diepst

Je kunt kiezen uit één van de tien verschillende rassen, zoals in het origineel uit 1993 ook al mogelijk was. Naast Humans, kun je bijvoorbeeld kiezen uit de Alkari, Darlock, Psilon, Sakkra, Mrrshans en Bulrathi. Wij kregen een demonstratie van het Psilon-ras. Elk ras heeft zijn eigen persoonlijkheid en dat kan botsen met andere rassen. Je moet daar dus rekening mee houden, want sommige rassen hebben een kort lontje of zijn niet te vertrouwen. Voordat je het weet, breekt de pleuris uit en raak je verzeild in een oorlog. In Master of Orion wordt het kiezen van een bepaalde ras een race genoemd. Elke race heeft zo zijn eigen specialiteiten. Je kunt ook een heleboel technologieën onderzoeken. Deze staan allemaal in de tech tree. Deze is zo groot, dat de makers er zelfs een zoekfunctie ingebouwd hebben. Heb je een bepaalde technologie nodig? Dan kun je in de tech tree zien wat je moet halen om deze technologie te kunnen gebruiken.

De ontwikkelaar vertelde tijdens de demonstratie dat de fanatieke spelers van het spel alles bijhielden in een notitieboekje wat ze deden, maar dat dit nu niet meer nodig is. Je kunt vrijwel alles automatisch instellen, als je geen zin hebt om het bij te houden. Als je meerdere planeten hebt, kun je een gouverneur aanstellen en hoef je deze alleen maar opdrachten te geven en regelt hij de rest. Je kunt bijvoorbeeld voor Food of Production kiezen en dan focust hij zich daar volledig op.

Je kunt concurrenten tegenkomen in het sterrenstelsel en daar heb je een behoorlijke kluif aan, maar vergeet je eigen beschaving niet. Als je beschaving niet tevreden is, kunnen ze de kont tegen de krip aangooien en staken ze hun werkzaamheden. Dit kan weer invloed hebben op de opdrachten waar je ze op hebt gezet, en daardoor kun je achterlopen. In het ergste geval breekt er oorlog uit en zijn de gevechtsruimteschepen niet op tijd klaar en valt je race in duigen.

Voorlopig oordeel

Eerlijk is eerlijk: ik heb nog nooit van Master of Orion gehoord. Ik heb wel vaker dit soort games gezien, maar ze spraken me persoonlijk nooit echt aan. Maar Master of Orion is toch anders, gaat dieper en is veel leuker om te spelen door de verschillende rassen in de game. We kregen een uitgebreide presentatie, waarin we een hoop informatie kregen en een heleboel konden zien van een game die nog niet af is. Maar wat mij het meest is bijgebleven, is dat je zelfs kunt kiezen voor een diplomatieke weg en kan worden gekozen (door je concurrenten in hetzelfde zonnestelsel) als de leider van het zonnestelsel.

Master of Orion zal voor de pc verschijnen. Er is nog geen releasedatum bekend.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?