Preview: Mass Effect 3

Met Mass Effect 3 zijn we aanbeland bij het laatste deel uit de trilogie en dat betekent dat de strijd om de aarde heviger zal zijn dan ooit. De Reapers zullen er alles aan doen om de aarde in hun bezit te krijgen en te houden, maar of dat gaat lukken is nog maar de vraag. De reden voor deze vertwijfeling is natuurlijk de aanwezigheid van commander Shepard, de enige die er met zijn team voor kan zorgen dat de grote droom van de Reapers niet in vervulling gaat.

Oud maar toch vet
Op de gamescom kreeg ik een stukje van een missie gezien die ook al op de E3 is getoond, maar daarom niet minder spectaculair is. De beelden bevatten eigenlijk alles wat je in Mass Effect 3 kunt verwachten: epische gevechten tegen de vijand, maar ook emotionele scènes waarin je keuzes moet maken die gevolgen hebben op de manier waarop de game eindigt. In de missie die ik te zien kreeg, was Shepard bezig om één van zijn vrienden te redden, maar dat gaat niet zonder slag of stoot. Zodra Shepard probeert om met zijn bevrijde metgezel de basis waarin hij zich bevindt te verlaten, breekt de hel los. Van overal komen vijanden op het tweetal afgestormd en dus begint er een flink vuurgevecht tussen beide partijen. Hoewel ik zelf niet met de game heb kunnen spelen, zie je dat het met het schieten zelf wel goed zit. Zonder een controller in m'n hand te hebben kon ik zien dat het vrijwel zeker goed zal aanvoelen om je geweer te legen op de hordes vijanden die je tegemoet komen.

Omni-Blade
Eén van de dingen die de gevechten nog vetter en intenser moet maken, is de Omni-Blade. Met dit futuristische zwaard kun je vijanden die op een paar meter afstand staan te lijf gaan. Op die manier zorgen de ontwikkelaars ervoor dat je in situaties van close-combat niet minder gevaarlijk bent dan wanneer je op grote afstand je wapens af staat te vuren. Eigenlijk kun je zeggen dat met dit zwaard het gevechtssysteem van Mass Effect eindelijk volwassen is geworden. Daarnaast is het volgens de ontwikkelaar ook zeer verslavend om dit wapen te gebruiken, dus verheug je alvast maar op de vele meppen die je met deze Omni-Blade uit gaat delen.

Cover en rollen
Wat ook niet meer kan ontbreken in een game waarin geschoten wordt, is een cover-systeem. Sinds het eerste deel uit de Gears of War serie een manier van schuilen heeft geïntroduceerd die perfect werkt, is dit mechanisme overgenomen door veel games en ook Mass Effect 3 maakt graag gebruik van de technieken die ontwikkelaar Epic ooit heeft gemaakt. Het is dus mogelijk om je te verschansen achter alles dat hoog genoeg is om niet door de tegenstander geraakt te worden. Verder wordt ook de zogenaamde combat-roll in de game gestopt, waarmee je vanuit de cover door middel van een zijwaartse koprol een indrukwekkende entree kunt maken.

Beeld en geluid
Tenslotte: de graphics en het geluid in de game. Mass Effect heeft altijd zijn mannetje gestaan als het gaat om het oog van de gamer en ook in dit derde deel weet ontwikkelaar BioWare te imponeren. Zeker voor een RPG zijn de graphics van een hoogstaande kwaliteit, zodat het verhaal niet tekort wordt gedaan door slecht beeld. En ook het oor van de gamer wordt in de watten gelegd. Nog nooit was er een Mass Effect waarbij de wapens zo mooi klonken als je ze afschoot. De muziek op de achtergrond tijdens de gevechten maakt het helemaal compleet, dus zet je alvast maar schrap voor Mass Effect 3, de game die begin 2012 uitkomt voor de PlayStation 3, Xbox 360 en pc.