Preview: Mass Effect 3

Geplaatst: 21 februari 2012 16:00

Eind 2007 verscheen Mass Effect, een epische actie-RPG die menig gamer uren aan zich wist te boeien. Gek genoeg had ik een soort Oblivion in space verwacht, maar dat de vrijheid uit een dergelijke game werd ingewisseld voor een intrigerend verhaal, bijblijvende personages en zeer soepele gameplay was natuurlijk te overkomen. Mass Effect 2 schuifelde begin 2010 geleidelijk van actie-RPG, naar third-person shooter, maar hield genoeg role-playing gameplay in tact om toch interessant te blijven. Natuurlijk werd er verder gebouwd op een al zeer interessant verhaal en werden de audiovisuele kwaliteiten van de serie eens flink naar voren geschoven. Volgende maand is het dan eindelijk tijd voor de afsluiter van de trilogie: Mass Effect 3.

Reaperdepiep
Dat het laatste deel uit de trilogie een al dan niet bevredigend einde zal zijn, dat staat vast. Hoe dit ingevuld zal worden is echter nog onduidelijk. Dat de heisa al snel weer op gang komt merkte ik al snel na het binnenstappen van het eerste level. Voorafgaand daaraan moest ik echter al een hoop keuzes maken. De mogelijkheid om mijn personage uit deel twee over te hevelen naar deze versie van drie was helaas nog niet mogelijk en dus diende ik een nieuwe Shepard te creëren. Een keuze die eruit springt, is de keuze tussen action, role-playing of story. De speler kan in deeltje drie kiezen voor een actiegeoriënteerde ervaring, waarin dialogen als cutscenes worden afgespeeld. Tevens kan men kiezen om slechts geïnteresseerd te zijn in het verhaal van de game, waardoor de gevechten aanzienlijk versimpeld worden om zo snel mogelijk de uitkomst van het epos te kunnen ervaren. Gelukkig blijft er ook de mogelijkheid om deel drie te spelen zoals de eerdere delen gespeeld dienden te worden. Uitdagende gevechten én volledige controle over je karakter en keuzes in gesprekken met non-playable characters, wat de makers zelf verzegelen als 'the traditional Mass Effect experience'. Hierna dien je je naam, uiterlijk, klasse, afkomst en psychologisch profiel te bepalen, om zo een unieke ervaring te creëren.

Hollywood
De eerste missie was vooral gefocust op het verhaal, waar de tweede missie die ik speelde vooral om de actie draaide. Over het verhaal zal ik zo min mogelijk verklappen, maar wie deel twee heeft uitgespeeld zal ongetwijfeld een idee hebben waar alle heisa om te doen is. In de eerste paar minuten dient Shepard al een aantal, voor mijn gevoel, ingrijpende keuzes te maken, waarna een soort van Hollywood spektakel achtbaanrit volgt. Hoe erg ik ook vreesde dat de serie die kant op zou gaan, door de keuze in het begin (action, role-playing, story), is het spectaculair én blijft de inhoud behouden. Zo dien je als een malloot van punt A naar punt B te komen, volgt er een korte shoot-out, waarna een beknopt gesprek met wat personages staat gepland. Dit werkt goed en zal gelukkig niet de gehele game de blauwdruk zijn. In het tweede level was het vooral de bedoeling om door middel van je wapens en powers door een grote groep vijanden te snijden, om vervolgens je objective te volbrengen. Ook dit werkte goed en voelde vooral erg vertrouwd aan.

Shepard's not here
Iets wat we niet gewend waren van de Mass Effect-serie, is een multiplayermodus. Ook dit benadrukt nog eens de verbreding van de doelgroep en ook hier was ik erg sceptisch over. Als een doorgewinterde Mass Effect-fan wil je dat alle tijd en energie van onze vrienden van BioWare in de singleplayer wordt gestoken. Of de singleplayer heeft geleden onder te toevoeging van de multiplayer valt nu nog moeilijk te zeggen, maar dat de multiplayermodus verrassend leuk is, dat is een feit. Om precies te zijn gaat het om een coöperatieve modus, wat te vergelijken valt met de Horde-modus uit Gears of War, of de Survival-modus uit Call of Duty. Het is de bedoeling dat je met een team van maximaal vier man, elf waves van vijanden tegen weet te houden en veilig weer naar het extraction point weet te komen. Het excuus voor de aanwezige multiplayermodus, is dat het gaat om speciale eenheden, die op plaatsen waar Shepard op dat moment niet present is, vechten tegen al het gespuis. Excuus of niet, ook in de multiplayer dien je een klasse te kiezen, maar kun je voor elke match wisselen, mocht je klasse je niet aanstaan. Naarmate je klasse levelt, krijg je meer punten te besteden in je talenttrees. Naarmate je meer waves verslaat verdien je credits, waarmee je packs kunt kopen, waarin mods zitten voor wapens, nieuwe wapens of vaardigheden die je in-game kunt gebruiken, zoals een med-kit voor als je gewond op de grond ligt. De twee maps waarop ik kon spelen waren leuk, al trok de een mij meer dan de ander. Ik ben benieuwd wat de makers gaan doen qua verdere modes en maps, want dit smaakt duidelijk naar meer.

Voorlopig eindoordeel
Zucht. Ik ben erg blij dat de impact van de populaire Hollywood-ervaringen slechts gedeeltelijk doorschemert in de afsluiter van het Mass Effect-epos. Dat deel drie vooral in het teken staat van wat voor speler je bent, doet gelukkig geen afbreuk aan de traditionele Mass Effect-ervaring. Audiovisueel oogt en klinkt het schitterend en de gameplay voelt vertrouwd en extreem soepel aan. De nieuwe multiplayermodus is een zeer welkome verrassing en kan de tijd dat Mass Effect 3 in mijn console zit vastgeroest aanzienlijk verlengen. Ik houd niet van RPG's is niet langer een excuus om de Mass Effect-serie te ontlopen, waardoor straks iedereen, maar dan ook echt iedereen, kan genieten van deze overdonderende ervaring.

Mass Effect 3 verschijnt op 9 maart voor de pc, PlayStation 3 en Xbox 360.