Check al onze Tokyo Game Show logo content hier!

Preview: Mario + Rabbids Kingdom Battle

Ubisoft en Nintendo hebben hun handen in elkaar geslagen met Mario + Rabbids Kingdom Battle. De hyperirritante konijnen, die we vooralsnog alleen kennen in een combinatie met Rayman, zitten nu met de bekendste gamepersonages op planeet aarde in één game. Afgelopen week ben ik uitgebreid met deze kleurrijke turn-based strategiegame aan de slag gegaan en de game heeft me totaal verrast.

ontbrekende afbeelding

Strategisch schouwspel

Mario + Rabbids Kingdom Battle wordt ontwikkeld door Ubisoft Parijs en Milaan. Ze hebben de personages van Nintendo geleend en dit zie je ook een beetje terug in de wereld. De bewoners van Mushroom Kingdom krijgen te maken met een invasie van een groep irritante konijnen, de Rabbids. Ze zorgen voor totale chaos. Een groepje inwoners, waaronder Mario, slaan de handen in elkaar om de ongenode gasten terug hun hol in te krijgen. Luigi, Peach en Yoshi helpen mee, maar je krijgt ook de hulp van een aantal als Nintendo-personages verklede konijnen.

Alle personages in de game hebben een ander wapen, met bepaalde krachten. Door het verzamelen van munten (die verspreid liggen in de wereld) kun je nieuwe wapens vrijspelen, of je eigen wapen upgraden. Dit heb je nodig als je verder komt in het avontuur. Het is niet alleen maar vechten, je hebt ook momenten dat je vrij kunt rondlopen. In een samengestelde groep van vier loop je achter elkaar door de wereld in de Exploration Mode. In de Exploration Mode kom je af en toe wat puzzels tegen, maar het blijft eigenlijk puur een overbrugging van waar de game uiteindelijk om draait: de Battle Mode. Je betreedt deze Battle Mode als je voorbij twee zwarte Rabbids-piratenvlaggen komt.

ontbrekende afbeelding

Vriend en vijand worden verrast

Mario + Rabbids Kingdom Battle is een turn-based strategiegame. Het is heel erg van belang waar je staat in de gevechtszone. Elke keer krijg je een beurt en moet je een aantal zetten doen. In de demo die ik speelde zat ik in een team met Mario en twee konijnen, één verkleed als Luigi en één verkleed als Peach (die tussen het blèren door selfies van zichzelf aan het maken was). Je gaat ze vervolgens verplaatsen, het liefst achter obstakels (muren bijvoorbeeld), zodat de vijand je moeilijk kan raken. Er is een zone omkaderd met een lijn, daarbinnen mag je jouw teamleden binnen een bepaalde afstand verplaatsen. Ben je bekend met het genre,dan is hier voor jou wellicht niets verrassend aan, maar nieuw is de mogelijkheid om elkaar te helpen. Je kunt namelijk de 'battle zone' (het gebied waar het slagveld plaatsvindt) groter maken door een teamgenoot te selecteren en via een 'Team Jump' over het halve gevechtsgebied te springen om jezelf beter te positioneren. Daarna mag je ze nog één actie laten doen met een wapen.

Tijdens het verplaatsen moet je rekening houden met de omgeving. Je kunt de vijand insluiten, waardoor het voor hen lastiger wordt om jou uit te schakelen. In één van de battle zones zat er een Chain Chomp, een niemandsvriend die we kennen uit het Mario-universum, in het midden. Door een konijn uit te dagen, stond hij op grijpafstand van deze bal. De konijn viel ten prooi aan Chain Chomp, waardoor ik vrij spel had om de battle zone over te steken.

ontbrekende afbeelding

Voorlopig oordeel

Ikzelf ben geen groot fan van het turn-based genre, maar deze game laat weer een frisse wind waaien en daardoor ben ik wel enthousiast geworden naar de volledige game en in het genre op zich. Het wordt misschien niet zo diepgaand als pakweg een X-COM, maar alles lijkt erop dat de samenwerking tussen de konijnen van Ubisoft en de bekende Nintendo-personages weleens een heel succesvolle kan worden. Mario + Rabbids Kingdom Battle is voor mij toch wel de verrassing van de voorbije E3, jammer genoeg kon Ubisoft het niet geheimhouden, anders had de aankondiging veel meer impact gehad.

Mario + Rabbids Kingdom Battle verschijnt op 29 augustus 2017, exclusief voor de Nintendo Switch.

Over auteur Alex Zweers

Alex ZweersWat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?