Preview: Mario Party 10

Als sinds de Nintendo 64 is Mario Party in omloop, lang genoeg al dat we op het moment bij deel tien zijn aangekomen. Een hele hoop games die allemaal dezelfde formule bewaren en waar vreemd genoeg de één beter slaagt dan de ander. Dus ook voor de laatste console van Nintendo mag weer een nieuwe Mario Party opduiken en ik ga even vooruitblikken naar wat komen gaat.

Mario Party

Voor de lezers die Mario Party nog niet kennen, heb ik een korte introductie. Mario Party is 1999 geïntroduceerd op de Nintendo 64. De game is in feite een digitaal bordspel, gespeeld met de meest bekende Nintendo-personages zoals Mario, Donkey Kong, Peach, Toad, Bowser enzovoorts. Het bordspel was een leuke aanwinst voor de console en omdat het digitaal is kan je flink uitbreiden in het spel zelf. Die uitbreidingen werden gevonden in minigames, degene die beter was in de minigames, was geheid de winnaar. En zo, jaren later, is het concept onveranderd gebleven en zijn er door de jaren heen kleine veranderingen aangebracht en is het allemaal wat meer up-to-date.

Helaas weer deel negen

Helaas heb ik gezien dat een paar elementen uit deel negen weer hergebruikt zijn voor deel tien. Nu gebeurt dat wel vaker met Mario Party, maar dit keer hebben ze een minder leuk element overgenomen. In de oudere Mario Party-games was je als deelnemer in controle over jouw eigen pion en moest je daarmee als eerste aan het eind geraken en de ster veroveren. Uiteindelijk is in deel negen dit concept van tafel gehaald en zitten alle spelers in een karretje en gaat de game voor iedereen gelijk op. Alleen is dan nu het doel zo veel mogelijk sterren te verzamelen voordat je aan het eind bent. Persoonlijk vond ik dit niet zo geslaagd, het haalde namelijk de sfeer van een bordspel weg.

amiibo Party

Eindelijk, dacht ik bij mezelf, meer ondersteuning voor amiibo. En wat voor ondersteuning! Dankzij de amiibo wordt er een nieuw onderdeel gebruikt: amiibo Party. Een variant op het bordspel die uiteindelijk wel weer de ouderwetse manier van spelen gebruikt. 'Back to basic' zou je het bijna kunnen noemen. Spelers zonder amiibo kunnen gewoon het spel spelen, zolang er maar één iemand is met een ondersteunde amiibo. Daarnaast is het gewoon weer zaak om sterren van elkaar te stelen, het eerst het spel uit te spelen en gewoon weer de minigames te doen. Goede zet, Nintendo.

Vs. Bowser

Er zijn een aantal nieuwe functies in de game. Zo kan je nu als Bowser met een Wii U GamePad tegen vier andere spelen om zo de 'Bowser vs. Four' te kunnen spelen. Dit stuk maakt goed gebruik van de GamePad, aangezien je daarmee door de ogen van Bowser kijkt. Een beetje valsspelen kan natuurlijk altijd door op de tv te kijken, maar het voegt in mijn ogen wel wat leuks toe. Speel voor de rest de game zoals hij is, alleen met net wat andere minigames en misschien een klein beetje valsspelen. Altijd goed, toch?

Een hoop nieuws

In Mario Party 10 is een hoop nieuws te beleven. Naast de uitgebreide ondersteuning voor amiibo en de mogelijkheid om als Bowser te spelen, zijn er heel wat dingen toegevoegd. Meer dan zeventig nieuwe minigames, nieuwe borden voor onder andere amiibo en Bowser en meer personages. Het klinkt allemaal als een hoop vernieuwing en dat zal moeten blijken.

Verwachting

Mijn verwachting is dat Mario Party 10 wel weer ouderwets leuk kan worden. Deel negen was in mijn optiek een minder leuk deel voor de nieuwere consoles, maar deel tien moet een hoop goedmaken. Eindelijk heeft Nintendo ervoor gekozen meer amiibo-ondersteuning in een game te stoppen, dus kunnen we ze nu gebruiken voor meer dan alleen Super Smash Bros. en Mario Kart. Voor iedereen die bekend is met de serie zal dit een aangenaam welkom terug zijn en voor de nieuwelingen zal het als een warm bad aanvoelen, althans, zo lijkt het wel. En hoe leuk is het nou om eindelijk eens als Bowser die vervelende gasten te kunnen verslaan. Nintendo heeft wat goede zetten gezet en ik kan niet wachten op de uiteindelijke game.

Mario Party 10 komt 20 maart 2015 uit voor de Wii U