Preview: MAG

Na het matige Socom: Confrontation is de ontwikkelaar Zipper Interactive begonnen aan een nieuw project. Alles wat je van Socom kent werd van tafel gegooid, en alles moest grootschaliger. Eindresultaat: 256 man tegen elkaar, tactiek en een immense spelervaring. Op papier dan.

256 man? Als dat maar goed gaat
Voordat ik begon aan MAG had ik er al een aantal vooroordelen over. 256 man online leek me erg tof, maar dit waren wel de makers van Socom. En ik ben een groot Socom fan, maar er mankeert nogal wat aan de laatste game. Vooral online liggen de servers er vaak uit en duurt het verbinden eeuwen. De beloofde patch die alles zou oplossen, is vooralsnog nooit uitgekomen. Nog sceptischer was ik dus over 256 man online. Als Sony al met moeite een game met 16 man in Socom op de been houdt, hoe zou dit dan uitpakken?

Eén squadleider
MAG speelt zich af in de nabije toekomst. Er is oorlog, maar er is eigenlijk geen geld om oorlog te voeren. Het achterliggende verhaal is niet erg sterk, maar daar draait het ook niet om. Kort door de bocht heb je drie facties, en jij kiest er daar één van. Vervolgens maak je je eigen personage, met natuurlijk daarbij passende wapensets. Wapensets die je weer kan uitbreiden doormiddel van punten die je verdient. Niet alleen primaire en secundaire wapens worden gekozen, ook moet je kiezen wat voor bescherming en gereedschap je mee wilt nemen. Dit heeft vervolgens allemaal weer invloed op onder andere je bewegingssnelheid en aanvalskracht. Door een hoger rang te behalen kun je van soldaat naar squadleider doorgroeien, en zo commando's geven aan andere spelers. Zo is er een duidelijk verschil tussen net beginnende spelers en meer gevorderde, en zul je vaak onder leiding van een veteraan het veld in gaan.

128 spelers?
In de versie die ik heb gespeeld was het maximale aantal spelers op 128 gezet. Hoewel dat al heel veel is, is het dus pas de helft van wat er komen gaat. De uiteindelijke versie van MAG zal boordevol spel-modi zitten. Zo was de enige modus die beschikbaar was in mijn bèta een leuke variant op Capture The Flag. Simpelweg moest het ene team voertuigen stelen en het andere de voertuigen beschermen. Verspreid over de grote maps zijn overal voertuigen en zogeheten depots te vinden. Zo is het de bedoeling dat je met kleine squads een aanval opzet, en met andere bijvoorbeeld backup geeft. Op papier dus, want in de realiteit pakt MAG niet zo goed uit. MAG moet het namelijk vooral hebben van zijn 'squad-based gameplay'. Dat houdt in dat als de helft van de gamers niet goed meespeelt, er niks meer aan is. Je moet gedurende elke match proberen samen te werken. Doe je dit niet, dan zul je verliezen, en blijft er bovendien niets meer dan een simpele shooter over.

Leeg, maar geen lag
En dat was dus het geval tijdens mijn speelsessies. Iedereen speelde individueel, en er werd weinig aan teamwork gedaan. Dit kwam ook deels doordat de communicatie in-game niet vlekkeloos verliep. Ik had vaak last van storing en kon anderen moeilijk verstaan door mijn headset. En wat dan overblijft is een chaotische, grootschalige online multiplayer. Grafisch springt MAG er niet uit, wat op zich logisch is omdat 256 man online al heel wat rekenkracht kost. De omgevingen zijn zeer groot, maar de maps die ik heb gespeeld zagen er nogal inspiratieloos en leeg uit. De wapens en gereedschappen zijn leuk, maar echte vernieuwingen ben ik niet tegen gekomen. Wel een leuke vinding is dat je spawnt vanuit een vliegtuig. Je springt er met een parachute uit en bepaalt zelf waar je wilt landen. Overigens voegt dit weinig toe, aangezien toch overal tegenstanders lopen. Echt tactiek kwam er niet aan te pas; iedereen loopt maar naar elkaar toe, en begint dan weer overnieuw. Hoewel ik veel heb aan te merken op MAG, moet ik Sony wel nageven dat ik verder totaal geen last had van enige lag of vertraging.

Ook al was ik wat sceptisch, van tevoren was ik wel erg te spreken over het idee van zo'n grootschalige oorlog. In praktijk pakt het dan helaas toch anders uit. Vooralsnog wordt er weinig gecommuniceerd en loopt iedereen als een kip zonder kop rond in grote lege mappen. Vernieuwingen zijn er nauwelijks, en echt leuk vond ik het eigenlijk niet. Begrijp me niet verkeerd, 256 man is innovatief en qua verbinding werkte alles goed. maar als het simpelweg niet werkt met zoveel man, speel ik toch echt liever 16 tegen 16. Maar wie weet heeft Sony ons in de bèta de verkeerde map laten spelen in de verkeerde modus en met de verkeerde opties. Maar tot zover speel ik toch liever met minder mensen, zodat ik alles een beetje kan overzien. Teveel chaos is ook niet goed. En bovendien... heb ik geen 256 vrienden.