Preview: Luigi's Mansion 2

Geplaatst: 19 juli 2011 15:00

Binnenkort kunnen we opnieuw met de lange slungel aan de slag. Lange slungel? Welke lange slungel? Nou, Luigi natuurlijk, de broer van de wereldberoemde loodgieter Mario. Er staat namelijk een nieuw avontuur van hem op het programma.

Een landhuis
De game Luigi's Mansion 2 moet binnenkort verschijnen voor de Nintendo 3DS. Het is een direct vervolg op de Nintendo GameCube-versie uit 2002. De game speelt zich net als het eerste deel af in een groot landhuis.
Wat precies het verhaal is van dit tweede avontuur is niet helemaal duidelijk, maar er gebeuren in elk geval rare dingen rondom dit landhuis. Angsthaas Luigi gaat met zijn stofzuiger-achtige wapen (de Poltergust 3000) en zaklantaren op spokenjacht (á la Ghostbusters).

Who you conna call? Luigi!
In demo die ik onder ogen kreeg bij Nintendo, moest ik diverse puzzels oplossen. Je wordt door professor E. Gadd naar het landhuis gestuurd om daar een belangrijk object voor de professor te zoeken. Ik moest een sleutel vinden die ergens in één van de kamers in het huis lag verborgen. Deze sleutel had ik nodig om andere kamers in het huis te openen. Natuurlijk werd mijn zoektocht wreed verstoort door lastige spoken die ik met mijn Poltergust 3000 moest opzuigen, om daarna verder te kunnen met mijn zoektocht.

Slurpen en zuigen
Wanneer je eenmaal een spook hebt verdoofd met de lichtflitsen van je zaklantaarn en je flink bezig bent met het zuigen, zul je merken dat de spoken tegengas gaan geven. Spoken kunnen niet dood, maar door ze op te zuigen kunnen ze je niet meer lastigvallen. De kleuren van de geesten geven aan hoe krachtig ze zijn. Zo heb je groene spoken, welke relatief makkelijker op te slurpen zijn dan bijvoorbeeld de gele.

Prachtig pareltje
Het 3D-effect is in deze game meer dan een gimmick. Zo kun je door het 3D-effect verschillende voorwerpen vinden die je zonder 3D nauwelijks (of helemaal niet) waren opgevallen. Denk bijvoorbeeld aan een ladder aan de muur. Ook zie je het 3D-effect terug in de belichting van de zaklantaarn die Luigi in zijn handen heeft. De game ziet er helaas grafisch niet zo mooi uit als ik verwacht had, maar toch is het op dat gebied zeker niet de minste game.

Voorlopig oordeel
Eenmaal het hebbedingetje van de professor gevonden eindigt de demo en heb ik een goed beeld gekregen van wat de game allemaal in huis heeft. Luigi's Mansion 2 is grafisch niet zo mooi als bijvoorbeeld Super Mario, maar zeker een titel om naar uit te kijken. Tenzij je bang bent voor spoken, want dan is deze game niks voor jou.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.