Preview: LittleBigPlanet Karting

Aangepast: 27 mei 2018 20:43

Sackboy! Ah, daar ben je weer! Het is alweer een hele tijd geleden dat ik je voor het laatst zag in LittleBigPlanet 2. Nu je naar een nieuwe franchise bent overgestapt - al is het niet totaal nieuw voor je - ben ik benieuwd naar je resultaten. Het is een racegame, maar waarom Sacky? Ik bedoel, we hebben toch al ModNation Racers? En het lijkt erop dat je nou niet bepaald héél veel anders doet dan die poppetjes aan de overkant. Ik ben benieuwd

Het bekende en herhaalde idee

Dit heb ik eerder gezien
Als je de gameplaybeelden checkt, zie je dat het geheel een beetje 'normaaltjes' is. Sackboy als een Mario en de banen als een inwisselbare track. Natuurlijk is de unieke LittleBig-stijl doorgevoerd, dat is duidelijk, maar het is niet de toevoeging die je zoekt. De vernieuwingen moet je dan ook niet zoeken bij de zogenaamde 'power-ups'. Deze bestaan namelijk gewoon uit de bekende snelheidsboosts, doelzoekende raketten en overige inwisselbare dingen. Niet echt iets waardoor je nu meteen naar de winkel moet rennen. What's up, Sack?

Dit dan weer niet
Sackboy, er moet toch meer zijn dan alleen die leuke stijl van je? Ja, uiteraard. Wat dacht je bijvoorbeeld van de kans om je eigen kartbaan te maken? En dan niet op z'n ModNation's, maar op z'n Sackboy's. 'Die andere racegame' moest het vooral hebben van de PlayStation Vita-specs. Twee touchscreens en dergelijke, je weet wel. Op de PlayStation 3 zou het weer terug moeten komen naar LittleBigPlanet 2, maar dan veel gemakkelijker. Het moest niet zo zijn dat je een hele opleiding moet volgen om een obstakel neer te kunnen zetten (want dat was in LittleBig 2 wel het geval). Makkelijker een baan maken dus. Wat nog meer? Nou, de gameplay is ook wat versimpeld. Of misschien is 'versimpeld' het verkeerde woord. Je kunt het beter hebben over 'verbetert'; de game is beter geworden doordat sommige dingen weg zijn gehaald.

Hoi Sacky!

Daarnaast is het driften op uwe achterwielen wat logischer ingezet en turboboosts geven je nu ook echt een turbo, in plaats van een mogelijkheid om jezelf met een extra vaartje tegen de vangrail te rammen. Dat lag namelijk niet lekker in balans. Ook is het grafisch allemaal wat scherper, maar zo te zien hebben we het niet écht over een 2.0 versie. Gemiste kans?

Voorlopig oordeel
Je ziet het al: volgens mij wordt LittleBigPlanet Karting niet als een serieuze vernieuwing van de serie gezien, maar meer als een simpel aftreksel van het origineel. Ik hou van Sackboy alsof het mijn eigen stoffige vriendje is, maar dat is in deze game helaas niet te voelen. De gezelligheid, het verhaal en de karakters lijken allemaal van hun ziel berooft te zijn, wat diep en diep triest is. Buiten dit sentimentele gejammer om heb je dan nog de vernieuwingen. De minimale vernieuwingen. Het is duidelijk dat de studio van ModNation Racers achter deze game zit, en of dat iets goeds is, laat ik in het midden.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.