Preview: Little Nightmares II - Klein maar fijn

Aangepast: 9 februari 2021 19:33

Little Nightmares II is de nieuwe horrorgame uitgegeven door Bandai Namco. De laatste keer dat ik in aanraking kwam met een horrorgame van deze uitgever kon ik het meteen mijn grootste teleurstelling van het jaar noemen. Ja, Little Hope was meteen een mooie metafoor als er aan mij gevraagd werd hoeveel vertrouwen ik nog heb in die serie van ze. Maar goed, we zijn hier voor een hele andere soort horrorgame. Eentje die wel subtiel aan het werk kan gaan en ook nog eens leuk is om te spelen. "Wat?!": schreeuwt Supermassive Games uit. Ja, we gaan eens kijken naar Little Nightmares II en mijn eerste ervaringen met deze horrortitel.

Put him down Ollie, he's only little

De eerste Little Nightmares heb ik heel wat jaartjes geleden uitgespeeld en ik vond het een vermakelijke titel. Het deed naar mijn mening niks spectaculair goed, maar het maakte ook zeer weinig fouten. Waar het natuurlijk in uitblonk, was de atmosfeer. Het vervolg lijkt hier ook geen steken in te laten vallen. De wereld ziet er erg grim uit en heeft een deprimerende sfeer. Mijn tijd met de demo was gevuld met taferelen waarvan ik dacht: hm, dat ziet er naar uit. De grote vraag is echter, is Little Nightmares II ook daadwerkelijk eng?

Ja en nee. Zoals ik al zei, de atmosfeer is top en je voelt je ongemakkelijk terwijl je je een weg door de wereld van Little Nightmares II baant. De spanning is hoog en je blijft jezelf wel verliezen in de omgeving. Het kan zijn omdat ik maar een klein stukje van de game heb gespeeld, maar de daadwerkelijke bedreigingen voelden weer wat ondermaats. Iets wat Little Nightmares II dan daarentegen wel goed doet, is het gevoel van kwetsbaarheid tentoonstellen. Ondanks dat Mono, onze protagonist, zich kan verdedigen tegenover de kleinere vijanden, is hij kansloos tegen de grote bruut met een jachtgeweer. Dit zorgt voor de spannendste momenten, wanneer je te werk moet gaan met een mix van stealth en eindsprintjes.

Het leven is makkelijker met vrienden

Little Nightmares II heeft natuurlijk zoals elke sequel een leuke gimmick. Komt dat zien, komt dat zien. Tarsier Studios presenteert vol trots je A.I. teamgenoot waar je de gehele game aan vastzit. Toen dat nieuws voor het eerst bij mij binnenkwam, spuugde ik al het voer dat ik mijn mond had zitten op mijn buurman, gevolgd door een cynische "oh nee". Welke game is ooit beter geworden doordat je moest dealen met een A.I. teamgenoot? Eentje die meteen de pace van de game onderuit haalt en die constant in de weg staat. Erger nog, eentje die blijft staan wanneer de dood voor de deur staat, waardoor jij straks weer opnieuw moet beginnen.

Cynisch was ik over dit idee en dat ben ik nog steeds. Ik moet echter toegeven dat mijn tijd met de demo vrij soepel verlopen was. Natuurlijk is het voor de fans van deze serie leuk om Six terug te zien. Jawel, de protagonist van de eerste Little Nightmares keert terug om deze horrorwereld met jou te overleven. De toevoeging van een tweede computergestuurde speler zorgt ervoor dat ze qua puzzels wat creatiever te werk kunnen gaan. Zo heb je elkaar nodig om zware objecten te verschuiven, hogere plaatsen te bereiken, enzovoorts. Ook als je denkt dat Six een beetje aan het dromen is, kun je haar bij de hand nemen om haar zo op de juiste plaats te positioneren. Oh, dat is inderdaad erg aandoenlijk.

Voorlopig oordeel Bram de kleine nachtmerrieman

Er komen weer genoeg toffe horrorgames uit dit jaar en ik laat Eilish ze niet allemaal opeisen! Naast Resident Evil Village en The Medium, staat Little Nightmares II ook op mijn lijstje. Ik moet eerlijk toegeven, de speeltijd was maar aan de korte kant, dus ik kan nog niet een groot oordeel vellen. Het zit echter wel zo dat ik heel veel hoop vestig in Little Nightmares II. Ik heb tot nu toe geen enkel onderdeel gezien wat de ervaring mogelijk zou kunnen dwarszitten. Ze spelen het wellicht op safe, maar ik denk dat Little Nightmares II één van de betere horrorervaringen wordt. En ik kan leuke hoedjes dragen, dus dat is natuurlijk wel de manier om voor GOTY te gaan.

Bram Noteboom Content Manager

Ons Brammeke is van alle markten thuis. Is hij niet nieuws aan het pennen, dan staat hij wel voor de camera of hangt hij achter de microfoon voor de Game Over-podcast. Een ding is in ieder geval wel zeker, Bram heeft altijd zijn hart op de tong en schuwt niet weg van een pittige discussie. We noemen Bram dan ook niet voor niets "het wonderkind" hier op de redactie.

Packshot Little Nightmares II

-

Bandai Namco