Preview: Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Geplaatst: 1 februari 2014 10:00

Lightning Returns: Final Fantasy XIII is de tweede spin-off-game van Final Fantasy XIII. Hoewel een spin-off zou impliceren dat deze game nog wel overeenkomsten vertoond met het origineel. En daar is totaal geen sprake van met Lightning Returns: Final Fantasy XIII. Waarom niet? Lees er meer over in mijn preview van deze bijzondere game.

Er was eens
Er was eens een Final Fantasy-game die niet al te positief werd ontvangen. Ik durf zelfs te zeggen dat de fans en critici de game werkelijk neersabelden. Ik heb het over Final Fantasy XIII. De game was volgens velen te lineair met een vrij bizar verhaal.

Ondanks de storm van kritiek besloot Square Enix om twee directe vervolgen in het leven te roepen met als grootste wijziging dat zij de kritiek ten harte namen. Eerst verscheen Final Fantasy XIII-2, een minder lineaire game waarin tijdreizen mogelijk was geworden. Naast deze game zal binnenkort ook Lightning Returns: Final Fantasy XIII het levenslicht zien. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat wij deze game geeneens als een spin-off mogen zien. Dat doet de game tekort, deze game is namelijk veel meer dan een magere spin-off.

De klok tikt gewoon door
In deze spin-off keert Claire 'Lightning' Farron weer terug. Alleen welteverstaan. In deze game is de protagonist uit het oorspronkelijke deel het enige karakter dat je zult kunnen besturen. De game springt vijfhonderd jaar vooruit in de tijd, na de gebeurtenissen van Final Fantasy XIII-2, waar Valhalla en de echte wereld met elkaar zijn samengesmolten. Lightning ontwaakt in deze game uit haar slaap en komt erachter dat de wereld zal gaan eindigen in dertien dagen. Dit onderdeel is sterk aanwezig, omdat er continu een 24-uurs klok aanwezig zal zijn die aan het aftellen is. De wereld verkennen? Geen tijd! Alle side quests voltooien? Geen tijd! Je hebt dertien dagen om de wereld te redden en daar zal deze game je iedere seconde aan helpen te herinneren.

Alleen de strijd aangaan!
Was je net aan de adviserende rollen gewend en vond je het auto-battle-systeem wel fijn? Dan heb ik een treurige mededeling voor je. Lightning gaat in dit deel alleen de gevechten aan. Wel krijg jij als gamer de vrijheid om extreme aanpassingen te doen aan Lightning en de manier waarop ze gaat vechten. Je kunt drie combat styles tegelijk meenemen, waarvan iedere weer een scala aan skills meebrengt (afhankelijk van je gear en abilities).

Deze aanpassingen vallen samen met de verschillende kostuums die deze game rijk is. Je kunt met een vaste knop wisselen tussen deze kostuums en ieder kostuum heeft weer een eigen Active Time Battle meter. Op deze manier kun je een gevecht dus ontzettend in beweging houden.

Open wereld
Ja, jullie lezen het goed. Open. Wereld. Laat die twee woorden langzaam maar even bezinken. Lightning Returns: Final Fantasy XIII gaat jou, de gamer, in een immens grote open wereld slingeren. Het lineaire is overboord geslingerd en een gigantische open wereld is ervoor terug gekomen. Helaas zal je niet extreem veel tijd hebben om deze prachtige wereld te verkennen, je hebt exact dertien dagen de tijd.

De open wereld beslaat vier unieke continenten waar je natuurlijk vrij doorheen kan bewegen. Zoals je van een Final Fantasy-game gewend bent, heeft ieder continent zijn eigen stijl. Het continent The Wildlands is een bosrijk continent met vele kleine dorpen en The Dead Dunes herbergt vele woestijnen en mysterieuze ruïnes.

Verwachting
Een game die alles opzij zal gaan gooien waar wij als gamer mee in aanraking zijn gekomen sinds Final Fantasy XIII en Final Fantasy XIII-2. De extreme mate waarin je aanpassingen kan doen aan Lightning, de open wereld het is precies datgene wat Final Fantasy XIII meteen had moeten zijn. Ik hoop gewoon dat gamers het nare gevoel (mits je dat had) opzij kunnen zetten en met de volle 100% kunnen genieten van deze game. Want één ding is zeker, Lightning kan jouw Final Fantasy-hart weer doen kloppen.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII verschijnt op 14 februari voor de Xbox 360 en de PlayStation 3.