Preview: LEGO Harry Potter: Jaren 1-4

Geplaatst: 5 mei 2010 11:00

Er zijn verschillende LEGO games verschenen, allemaal met hun eigen verhaal. De LEGO games vertellen hun verhalen meestal op een humoristische manier, iets om vrolijk van te worden. Het begon allemaal met de LEGO Star Wars-delen, gevolgd door LEGO Indiana Jones en LEGO Batman. Dit keer is het de beurt aan tovenaarsleerling Harry Potter. LEGO Harry Potter: Jaren 1-4 belicht de eerste vier jaren op tovenaarschool Zweinstein.

Harry Potter vs. LEGO!
Harry Potter is zoals bekend een tovenaarsleerling uit de succesvolle gelijknamige boekenreeks van schrijfster Rowling. Deze boeken zijn later verfilmd. Ik heb de eerste drie delen gezien in de bioscoop, maar na het derde deel heb ik het verhaal naast me neer gelegd.
Ik speelde vroeger altijd met mijn LEGO en combinatie van LEGO en Harry Potter zorgt ervoor dat ik toch nog steeds iets van de serie meekrijg. Ik denk dat dat voor veel anderen ook zal gelden.

Haharypotter!!
Aan humor geen gebrek zullen we maar zeggen. De game bevat tal van humoristische momenten, waar ik schaamteloos om heb zitten lachen. In grote lijnen zul je het verhaal beleven zoals in de boeken, maar ze hebben wel enkele details weggelaten.
Het is erg netjes van de ontwikkelaar dat ze Harry Potters Zweinstein hebben kunnen nabouwen in LEGO-stijl. Harry Potter is volgens de ontwikkelaar de grootste LEGO-game tot nu toe. Niet zozeer qua verhaallijn, maar wel wat betreft features en dergelijke. In de game moet je naast het verzamelen van munten, ook LEGO-blokken beheksen en puzzels oplossen.

Van blokje tot blok
In LEGO Harry Potter heb je de mogelijkheid om je toverkrachten te verbeteren. Dit gebeurt, hoe kan het ook anders op een tovenaarsschool, in de schoolbanken. Je zult in de game verschillende lessen moeten volgen om zo nieuwe trucjes te leren. De spreuk Wingardium Leviosa is belangrijk om puzzels op te lossen. Daarnaast kun je ook huisdieren onderhouden.
Het is de bedoeling dat je goed tussen je karakters kiest in verschillende situaties, omdat het ene karakter bepaalde spreuken beter beheerst als de ander.
Het in elkaar zetten van bepaalde bouwwerken ging in voorgaande delen met een druk op de knop. In plaats daarvan kun je je nu al zwevende verplaatsen, wat natuurlijk uitstekend past bij een game als Harry Potter.

Het ziet ernaar uit dat LEGO Harry Potter: Jaren 1-4 je van begin tot eind weet te vermaken. Hoe je de game ook speelt, het blijft altijd boeiend en fascinerend. De game bevat een hoop humor zoals we kennen uit voorgaande LEGO-games. In de singleplayer modes kun je wisselen tussen verschillende personages, want elk personages beschikt over zijn eigen specialiteiten. Over de multiplayer modes valt ook weinig te klagen. LEGO Harry Potter: Jaren 1-4 is tevens de langste LEGO-game tot op heden. Ik kan niet wachten tot ik hem mag uitspelen.

Alex Zweers Eigenaar & Founder

Wat ooit begon met een liefde voor Donkey Kong Country: Diddy Kong’s Quest liep uit tot het managen van zijn eigen gamesite. Vandaag de dag waagt Alex zich echter voornamelijk aan “hier krijg ik echt een God-complex van”-games. Onze regelneef - ook wel Captain Plannert genoemd - heeft altijd wel zijn mening klaarliggen, zeker als het gaat om zijn grote passie; gaming.