League of Legends: Wild Rift
  • ONTWIKKELAAR Riot Games
  • EERSTE RELEASEDATUM Q4 2020
  • PLATFORMEN Mobile
  • GENRE MOBA
  • GAMELINER SCORE -

Preview: League of Legends: Wild Rift - De beste MOBA voor mobiel

Enige tijd geleden maakte League of Legends-ontwikkelaar Riot Games bekend dat het haar grootste IP naar de mobiel ging brengen. Dit maakte de ontwikkelaar destijds bekend in een 'ten year anniversary'-stream, gepaard met een heleboel andere aankondigingen. Toen Riot dit heugelijke nieuws de wereld in slingerde, zaten veel spelers met vraagtekens. De vraagtekens hadden voornamelijk betrekking op de gameplay-besturing, aangezien League of Legends een game is waarbij intensief gebruik wordt gemaakt van muis en toetsenboord. Hoe zou de nog altijd immens populaire MOBA er dan uitzien op de telefoon? Maar nog belangrijker: hoe zou het spelen? Het waren vragen die ook door mijn hersenpan spookten. Hoewel League of Legends: Wild Rift pas in december voor de Europese spelers beschikbaar wordt, heb ik al wat uren met de game doorgebracht. Daar vertel ik je uiteraard graag meer over in dit artikel.

De mobiele rift

League of Legends: Wild Rift werkt op dezelfde manier als League of Legends, maar kent een paar belangrijke verschillen om de game speelbaar te maken voor de mobiel. Zo zijn de banen, beter bekend als lanes, gespiegeld. Aan welke kant je ook staat; de geallieerde basis bevindt zich altijd linksonder. Deze verandering is meer dan welkom, omdat het het spelen uniformer maakt. Een ander belangrijk verschil is het zogeheten 'auto-targeting-systemeem'. Automatische aanvallen en vaardigheden geven prioriteit aan Champions met een lage gezondheid; dit werkt verrassend goed. Het systeem maakt bepaalde Champions wel makkelijker te spelen dan andere. Wanneer er op een vaardigheid wordt geklikt, wordt deze automatisch gericht op vijandige Champions in de buurt. Het is niet gegarandeerd dat je aanval raakt, maar het maakt spelen in hectische situaties een stuk eenvoudiger. Dan zijn er nog Champions waarbij een sterke positionering cruciaal is, en waarbij in sommige situaties de automatische aanvallen het verschil in games maken. Denk hierbij aan een Champion zoals Vayne. Zij is gemiddeld genomen wat moeilijker te spelen, maar zeker niet onmogelijk. Kortom: de besturing zit sterk in elkaar en voelt goed!

Net als in League of Legends is er ook in Wild Rift een 'meta' aanwezig en die is het vermelden waard. Op dit moment genieten Champions met vaardigheidsschoten of gebied schade effecten een groot voordeel. Dit heeft natuurlijk te maken met het feit dat de kaart een stuk kleiner is dan haar pc-versie. Hierdoor zijn sommige abilities eenvoudiger te raken. Het is het ook waard om te vernoemen dat sommige abilities in Wild Rift aangepast zijn. Zo zijn de zogeheten 'point-and-click abilities' vervangen door skillshots. Ofwel vervangen door abilities die je zelf moet richten. De animaties in Wild Rift zien er gelikt uit en sommige Champions zijn onder het grafische mes genomen om beter uit de verf te komen. Het is best grappig om te zien dat Wild Rift er in sommige opzichten beter uitziet dan League of Legends zelf.

LeeSin1

Een blik op de competitieve kaart

Het is in League of Legends verdomd belangrijk dat je een goed overzicht houdt. Zo is het van cruciaal belang om zo nu en dan een blik op de kaart te werpen, om te kijken hoe het er bij je teamgenoten aan toe gaat. Hoewel ik niets te klagen heb over hoe de camera op je eigen Champion gericht staat, heb ik wel veel moeite ervaren bij het bewegen van het camerasysteem naar een andere lane. Natuurlijk heeft Riot de camera beweegbaar gemaakt, maar de bedieningselementen hiervoor zijn erg onhandig. Door een blanco ruimte aan de rechterkant van het scherm ingedrukt te houden, heeft de speler controle over de camera. Goed zou je zeggen, maar helaas is de camera veel te gevoelig. Als speler heb je de mogelijkheid om de cameragevoeligheid aan te passen, maar dit maakte in mijn situatie niet het verschil waarnaar ik op zoek was. Een andere manier om rond te kijken op de kaart is door op de minikaart te klikken. Het werkt oké, maar de positionering ervan is onhandig, gezien het feit dat de joystick om te bewegen ook aan de linkerkant zit. Dit maakt het gebruik van de minimap en het verplaatsen behoorlijk moeilijk. Hier is nog voldoende ruimte voor verbetering weggelegd.

En dan de matchmaking. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat dit aspect van de game op dit moment het minst af voelt. Het is alsof we terug de tijd in reizen, naar League of Legends in 2013, toen spelers nog geen mogelijkheid hadden om een role te 'callen'. Het enige wat je kunt, is een Champion selecteren en die locken voor de game. Met simplistische pings in de chat heb je de mogelijkheid om een klein beetje te communiceren, maar dit is niet afdoende om strategisch een compositie op elkaar af te stemmen. Heel ongemakkelijk! Spelers hebben de mogelijkheid om berichten naar elkaar te sturen, zowel in als buiten de game, maar deze functie wordt in de praktijk nauwelijks gebruikt. Dat is maar goed denk ik. Het is net League of Legends, maar dan zonder boze koters die beweren je moeder gisteravond verkracht te hebben.

Select

Nog niet de volledige LoL-ervaring

Een van de dingen die indruk op me maakte, was het aantal Champions dat nu al beschikbaar is in de game. Momenteel zijn er 42 Champions beschikbaar om te spelen en Riot heeft al laten doorschemeren nog meer Champions naar de mobiele game te brengen. League of Legends kent op dit moment 151 Champions, dus er is nog een lange weg te gaan. Met dit in het achterhoofd kunnen we dus ook stellen dat de Wild Rift nog niet de volledige LoL-ervaring biedt. Er zijn een paar skins beschikbaar voor elke Champion. Je kunt skins en loot boxes kopen met echt geld in de pre-releaseversies en Riot Games belooft alle Wild Rift-valuta die tijdens de proefperiode is gekocht terug te geven met een bonus van twintig procent daar bovenop. Doe met die belofte wat je wilt!

De Champions in League of Legends: Wild Rift zijn onderverdeeld in zes klassen: jager, tank, magiër, assassins, supports en markmans. Dit zijn typische MOBA-rollen, dus fans van het genre zouden hier bekend mee moeten zijn. De meeste Wild Rift Champions zijn inzetbaar op meerdere posities, wat verschillende speelstijlen en uitrustingssets mogelijk maakt. Naast de eerste paar Champions, die je gratis krijgt om de kneepjes van het vak te leren en dagelijkse taken uit te voeren, kun je met de game op een gegeven moment twee gratis helden uitkiezen. Je kunt gelijk gaan oefenen met je nieuwe aanwinsten, aangezien de oefenmodus en bot-matches ook van de de partij zijn in de gesloten bèta. En als klap op de vuurpijl is er ook een uitgebreide instructiemodus voor nieuwkomers. Handig voor Gameliner-redacteuren zoals Bram; de Rift wacht op je!

Fight LoL

Voorlopig eindoordeel van Delano

Alright, not gonna lie! Ik was vooraf erg sceptisch over het functioneren van mijn favoriete game op de smartphone. Maar nu ik een voorproefje heb gehad en ik al tientallen games achter mijn kiezen heb, kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat Riot Games erin is geslaagd! Het is ze gelukt om League of Legends lekker te laten aanvoelen voor de telefoon. Nou ja, in zoverre dat kan natuurlijk. De besturing zit voor tachtig procent goed in elkaar; de winst is voornamelijk te boeken in kleine opties, zoals het overzicht houden op de map. Tot slot is er nog veel aandacht nodig voor de Champion select, want het is nog te lastig om samen een goede compositie neer te zetten. Zet je schrap, Mobile Legends, want wanneer Wild Rift in december beschikbaar wordt, is het gedaan met jullie!

Over auteur Delano Seliman

Delano Seliman Onze aanpoter zit geen moment stil. Ruïneert hij geen levens met League of Legends, dan is hij wel nieuws aan schrijven. Schrijft hij geen nieuws, dan kijkt hij wel eSports. Kijkt hij geen eSports, dan loopt hij wel te ouwehoeren in de Game Over Podcast. Met zijn unieke kijk op de wereld brengt Delano je in contact met de meest interessante en verbijsterende dingen. Kortom als je denkt aan Delano, dan denk je aan DieLano.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?