Preview: Kitaria Fables - Een schattige RPG met potentie

Geplaatst: 22 juni 2021 12:00

In mijn Drie van die indie farming sims om in de gaten te houden had ik het al over Kitaria Fables. Een RPG en farming sim gevuld met schattige dieren, die aan de rand staan van een ‘calamity’. De enige hoop van het land is een kat, Nyanza, die deze ramp kan voorkomen. Deze game staat hoog op mijn verlanglijst en nu de demo van Kitaria Fables uit is gekomen voor het GameFest op Steam, kon ik niet wachten om eindelijk met deze game aan de slag te gaan.

Neem je intrek in Paw Village

De demo begint met de katachtige held die op weg is naar Paw Village met diens schattige partner Macaron, omdat daar de laatste tijd veel monsters zijn gespot. Alleen, in ware rpg-stijl, zijn de partners de weg goed kwijtgeraakt. Tijdens het ronddwalen spot het duo een jong konijn dat aangevallen wordt door monsters. De kat, als een echte held, verslaat de monsters. Het jonge konijn bedankt haar redders en brengt de verdwaalde reizigers naar Paw Village, waar zij herenigd wordt met haar grootvader, de leider van het dorp. Na verwelkomd te zijn, wordt de kat naar een oude boerderij, Thunderbunn Farm, gebracht waar vroeger zijn opa woonde om te overnachten.

De volgende dag krijgt de speler meteen een eerste officiële missie en moet je een stelletje orcs verslaan die een winkelier hebben aangevallen. Om te vluchten moest hij zijn handelswaar achterlaten. De kat gaat op pad en moet zich nu langs meerdere monsters heen slaan om de orcs te bereiken. Zo is nu ook King Blob verschenen die aan het begin van de game niet te verslaan is. Ja, ik heb het geprobeerd en het was geen succes. Er zijn ook kleine wortelmonsters die proberen je het leven zuur te maken. Eenmaal aangekomen op de locatie na de orcs een kopje kleiner te hebben gemaakt, vind je de tas en keer je terug naar het dorp met een opgeluchte winkelier.

Fijne controls

Hoewel de game zelf aanraadt om met een controller te spelen, lijkt het erop dat het ook goed te doen is met een toetsenbord en muis. Vanwege mijn linkshandigheid moet ik vaak de controls spiegelen om het voor mij fijn te maken. Bij Kitaria Fables ging dat redelijk simpel, nadat ik de controls veranderd had. De game heeft vele extra’s om de speelervaring zo fijn mogelijk te maken. Zo zie je bij elke vijand op welke plek zij hun aanval gaan maken, waardoor je op tijd weg kan duiken en zo je kostbare health kunt besparen. Verder is het gevechtssysteem in het begin redelijk simpel en makkelijk in te komen wat het spelen van de demo nog fijner maakte.

Naast een RPG is ook het onderhouden van je boerderij erg belangrijk in Kitaria Fables. Het kan namelijk gebruikt worden om jouw eigen voorraden op te bouwen en om geld te verdienen voor bepaalde upgrades. Het farming systeem werkt ongeveer hetzelfde als elke andere farming sim. Aangezien ik daar al bijna twintig jaar ervaring mee heb, ging dat mij soepel af en vermoed ik dat nieuwe spelers er ook aardig makkelijk in kunnen komen. Ik vrees alleen dat ik het farmen zo leuk ga vinden, dat ik het verhaal uit het oog verlies en alleen maar op mijn boerderij bezig ben met geld verdienen.

Een wereld gevuld met schattigheid die in gevaar is

Oké, deze game ziet er gewoon prachtig uit, laten we dat vooropstellen. De graphics zien er prima uit en tijdens het spelen van de demo ondervond ik totaal geen problemen. Dit gaf mij het vertrouwen dat de ontwikkelaar Twin Hearts echt met passie aan deze game werkt en het ook echt goed wil doen. De wereld is reusachtig en ik kan niet wachten om de game te gaan ontdekken bij de release in september. Er zijn ook verschillende dungeons in de game met bosses die het spelen van deze game nog interessanter maakt.

Hoewel de wereld van Kitaria Fables gevuld is met schattige dieren, hangt er iets donkers en dreigends over deze wereld. In de demo werd nog weinig over het plot losgelaten, maar het lijkt dat de ‘calamity’ verantwoordelijk is voor het overschot aan monsters die de inwoners van het land lastigvallen. Ik kan niets anders doen dan proberen deze ramp te voorkomen, omdat ik er niet tegen kan dat schattige dieren lijden onder deze bedreiging. Het helpt alleen niet dat sommige monsters en vijanden er ook super schattig uitzien.

Voorlopig oordeel van Jolien Mauritsz

Kitaria Fables lijkt de ideale game te zijn voor mensen die een mix zoeken tussen Stardew Valley en The Legend of Zelda. Kitaria is een gigantische wereld, gevuld met schattige dieren die uitnodigt om ontdekt te worden over een paar maanden. Het bijbehorende verhaal met de calamity die als constante dreiging boven het land hangt, zorgt voor een extra uitdaging. Ik kan in ieder geval niet wachten om deze game in zijn geheel te kunnen spelen over een paar maanden.

Jolien mag dan wel poeslief ogen, maar onder dat schattige laagje zit een ongekende nieuwstijger. Deze dame weet van alles wel wat en schuwt er geen moment voor om haar mening keihard op een presenteerblaadje te serveren. Televisie, films, games, series of zelfs talkshows, Jolien weet letterlijk alles. Nee nee, echt alles! Geloof je ons niet? Stel d’r maar op de proef!

Packshot Kitaria Fables

-

PQube Limited