Kingdom Hearts: Melody of Memory
  • ONTWIKKELAAR Square Enix
  • EERSTE RELEASEDATUM 13 november 2020
  • PLATFORMEN PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • GENRE Muziek
  • GAMELINER SCORE -

Preview: Kingdom Hearts: Melody of Memory - Versla Heartless met muziek

Kingdom Hearts is weer terug, maar dan als een spin-off van de gamereeks Melody of Memory. Deze ritmische game laat je op het ritme van diverse nummers uit de Kingdom Hearts-reeks monsters verslaan. Als een grote fan van Kingdom Hearts voelde ik mij vereerd om als één van de weinigen aan de slag te gaan met de demo. Tot nu toe ben ik er niet erg enthousiast over. Wil je graag weten waarom? Lees dan mijn bevindingen van Kingdom Hearts: Melody of Memory voor PlayStation 4.

De Heartsless zijn teruggekeerd

Kingdom Hearts: Melody of Memory is een ritmische game die eigenlijk een terugblik biedt op alle Kingdom Hearts-games. Sora, Donald en Goofy zijn weer herenigd en bezoeken de werelden, ook wel Kingdoms, uit het Kingdom Hearts-universum die nu zijn vormgegeven als een notenbalk. Met Sora in het midden, Donald links en Goofy rechts van Sora rennen zij een gehele soundtrack over de notenbalk, terwijl er Heartless spawnen. Even een recap: Heartless zijn levende manifestaties die gecreëerd zijn vanuit de kwaadheid van het menselijk hart en komen voor in iedere Kingdom Hearts-game. De bedoeling is om op tijd te drukken wanneer er een Heartless voor je verschijnt. Dit kan respectievelijk met de L1-knop voor Donald, X-knop voor Sora en R1-knop voor Goofy. Je kunt goed timen door op tijd te drukken, maar door goed te luisteren naar het ritme van de muziek, zit je eigenlijk ook wel goed. Hoe beter je timet, hoe meer punten je behaalt en je een betere eindscore krijgt.

Melody of Memory bevat vijf verschillende game-modi: World Tour, Track Selection, VS Battle, Museum en Co-op. De enige beschikbare modi in de demo waren Track Selection en Co-op. In Track Selection zijn er vier soundtracks beschikbaar van drie verschillende Kingdom Hearts-games; KINGDOM HEARTS, KINGDOM HEARTS: Birth By Sleep en KINGDOM HEARTS 0.2: Birth By Sleep. Co-op bevat een lokale co-op voor twee spelers waarbij je Sora en Riku bestuurt. Ook zijn er online battles waarbij je het opneemt tegen andere individuen en wint door een hogere eindscore te behalen.

Kingdom Hearts8

Is net geen volwaardige Kingdom Hearts-game

Ik heb alle Kingdom Hearts-games gespeeld en voor een fan is het hartstikke leuk om weer even terug te gaan naar de Kingdoms en de soundtracks weer te beluisteren. De demo was vrij kort, maar ik was ook al uitgekeken op Track Selection. Visueel ziet het er prima uit en heeft het dezelfde kwaliteit als Kingdom Hearts 4. Ook auditief is er niets mis, want de orkestrale soundtracks zijn nou eenmaal hartstikke goed. Het is echter de gameplay die eentonig is, waardoor het geen game is waar je naar uitkijkt op je vrije dag. Je kunt namelijk Heartless slaan, ontwijken door te springen en je X-knop indrukken waardoor je gaat zweven en noten oppakt voor meer punten. De enige uitdaging is dat je het niveau van de soundtrack kan wijzigen naar Beginner, Standard en Proud. Hoe hoger je moeilijkheidsgraad, hoe meer Heartless er spawnen waardoor het hitten en ontwijken wat lastiger wordt.

Naast de drie moeilijkheidsgraden, kun je kiezen uit drie verschillende speelstijlen: Basic Style, One Button Style en Performer Style. Basic Style is de standaard speelstijl, waarbij je meerdere knoppen gebruikt. In One Button Style hoef je maar één knop te gebruiken voor meerdere acties, waardoor je meer kunt genieten van de muziek en Performer Style voegt er juist meer knoppen aan toe. De speelstijlen kunnen dus ook gezien worden als een variatie op de moeilijkheidsgraden, maar geven geen extra toevoeging aan de gameplay. Wat de Kingdom Hearts-games zo vermakelijk maken en wat ik een beetje mis, is juist het verhaal, Disney-helden die bij de betreffende Kingdom jou een handje helpen, de bazen en weapon customization.

KH1

Voorlopig oordeel van Celine Man

Kingdom Hearts: Melody of Memory is de eerste Kingdom Hearts-game die mij heeft teleurgesteld. Deze spin-off is toch wel een game voor fans, maar schiet nog tekort qua inhoud. Afgezien van de muziek en herkenbare personages is het niet een game die goed aansluit bij de Kingdom Hearts-reeks. Natuurlijk blijft Melody of Memory een ritmische game, maar ik hoop in de volledige game nog cutscenes te zien, Disney-helden die jou helpen of er gewoon zijn, wapens die je andere aanvallen geven of iets anders wat de game net minder eentonig maakt. Uiteraard was dit slechts een demo, dus ik hoop dat de volledige game mij nog weet te verrassen.

Kingdom Hearts: Melody of Memory verschijnt op 13 november 2020 voor PlayStation 4, Xbox One en Nintendo Switch.

Over auteur Celine Man

Celine Man Sommige mensen spelen een game en kunnen deze weer rustig wegleggen. Celine kan dat echter niet. Nee nee, Celine denkt er over na, legt het even weg en schrijft er vervolgens een hele filosofische thesis over. Het is dan ook niet heel erg vreemd dat Celine filosofie studeert. De sky is echter de limit, want die filosofie gaat ze ooit toepassen op Artificial Intelligence en video game design. Celine is waar Skynet zijn oorsprong vindt.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?