Preview: Killzone: Shadow Fall

Geplaatst: 26 oktober 2013 10:00

Nederland is het land dat vooral bekend is om zijn kaas, molens, tulpen en klompen. Dankzij Guerrilla Games zijn wij in de gamewereld nu ook bekend vanwege de Killzone-franchise. Vooral grafisch gezien staat de serie als een huis en de actie is bij elk deel weer episch. Grootse slagvelden, keiharde schoten, explosies en gigantische schepen waren geen uitzondering in de wereld van Killzone. Met Killzone: Shadow Fall als een PlayStation 4-launchtitel, maakt het nieuwe 'kindje' van Sony een knallende start. Het is nog even geduld hebben, maar voor nu zullen we een blik werpen op hetgeen wat we kunnen verwachten.

Kill-drone
Het verhaal van Killzone: Shadow Fall speelt zich dertig jaar na Killzone 3 af. De planeet Helghan is compleet gehuld in ruïnes, ontstaan door de oorlog. Daar de planeet praktisch onbewoonbaar is, laat de ISA vluchtelingen toe op de planeet Vekta. Gescheiden door een gigantische muur, leven de facties van Vekta samen met de facties van de Helghan. De Helghast vechten met maar één doel, en dat is het recht om te kunnen bestaan. De Vektans vechten simpelweg terug om te kunnen overleven.

Het verhaal zal ongeveer tien uur gameplay opleveren en de missies zullen op meerdere manieren gespeeld kunnen worden. Door de keuzevrijheid van speelstijl kun je zelf bepalen of je stealth of grof geweld gebruikt. Een leuke toevoeging is een sidekick in de vorm van een AI-drone. Deze kun je geheel besturen met de PlayStation 4-touchpad. Deze drone draagt de naam OWL en kan je helpen op het slagveld. De OWL kan je gebruiken als verdediging, of als een manier om aan te vallen.

Het strelen van de oogjes
Dat Killzone: Shadow Fall ongetwijfeld de ogen zal gaan strelen met verbluffende graphics, dat is na het zien van de gameplayvideo voor velen wel duidelijk. Deze inmiddels overbekende video toont weer gigantische omgevingen, schepen en immense shoot-outs. Het kleurenpallet oogt zeer strak en de vele details zijn om van te smullen. De wind bijvoorbeeld, die diverse vlaggen doet wapperen op zeer realistische wijze, of de vele prachtige lichteffecten. Of stof dat zo realistisch opstuift, dat je er bijna van gaat hoesten, prachtig gewoon. En al dat lekkers is in 1080p te aanschouwen, dat is namelijk de resolutie waar de game op loopt. Gouden tijden zullen onze ogen gaan krijgen, wij zullen graag onze tere oogjes laten strelen straks.

De wapens zien er stuk voor stuk uit als een vleesverscheurend monster. Het arsenaal aan wapens zal groter zijn dan in de vorige Killzone-games. Bijna elk wapen zal weer een secundaire vuuroptie hebben. Zo heb je een soort plasma-achtig geweer dat in snel tempo kan vuren. Als je echter de secundaire vuuroptie gebruikt, kun je met een scope richten. Vervolgens kun je kiezen om direct te gaan voor een headshot, of om je schot op te laden. Als je eerst oplaadt, vuur je een krachtiger projectiel af, die met liefde de vijand in één klap wegblaast; een geweldig wapen.

De multiplayer
De multiplayer van de vorige Killzone-games waren solide gameplay-ervaringen. In Killzone: Shadow Fall kunnen we dan ook weer een vermakelijke multiplayer tegemoet gaan zien. In Killzone: Shadow Fall zijn er wel enkele veranderingen aangebracht. Zo rank je niet meer door XP te verdienen, maar door bepaalde challenges te voltooien. Je hebt een Assault Class, Support Class en een Scout Class. Elke class heeft extra mogelijkheden die je kunt gebruiken, waarmee de class een stukje uitgebreider wordt. De bekende Warzones keren weer terug en deze kun je geheel naar wens aanpassen. Om deze aangepaste Warzones goed te laten werken op alle maps, is de keuze gemaakt door Guerrilla om de Exoskeletons en Jetpacks niet toe te voegen aan de multiplayer. Daarnaast heb je nog Combat Honors. Dit zijn tijdelijke bonussen die je in een multiplayerwedstrijd kunt verdienen. Deze bonussen stapelen zichzelf op tijdens een potje en verlies je weer als je het potje verlaat.

Verwachting
Killzone: Shadow Fall weet een oorlog uit te beelden als geen ander: strakke graphics, veel details en brute wapens. Als launchtitel heeft Sony daarom meteen een goede exclusieve titel in handen. De singleplayer oogt kleurrijk en de OWL lijkt de functionaliteit van de DualShock 4 goed te gaan benutten. De multiplayer zal de boel aanzienlijk verlengen, zeker omdat Guerrilla heeft aangegeven dat toekomstige DLC-maps voor de multiplayer gratis zullen zijn. Een leuk extraatje en wellicht een goed voorbeeld voor anderen. Het moet gek lopen als deze game niet straks in veel PlayStation-sleuven wordt geschoven.