Preview: Killing Floor 2

Killing Floor 2 is het logische vervolg op Killing Floor. Het eerste deel had wat ruwe randjes, maar was op zich wel een leuk deel. Nu ga ik maar eens kijken of het tweede deel wat fijner speelt en of er genoeg verbeteringen zijn aangebracht.

Killing Floor

Zoals de titel aangeeft, is het een hoop moorden. Feitelijk komt het op een heel simpel doel neer: je hebt een basis met jouw teamleden en die moet je verdedigen tegen de Z's. Z's zijn zombies die net even verder geëvolueerd zijn dan de 'doorsnee' zombies. Z's kunnen harder rennen, hoger springen, kruipen, schieten, met zwaarden zwaaien en gewoon een behoorlijke bedreiging vormen. En eigenlijk is het nog niet eens jouw basis die verdedigd moet worden, maar jezelf en jouw team. De Z's zullen je opsporen en afmaken, als jij hen niet eerst afmaakt. De game heeft verder ook een simpele gameplay. De Z's komen in waves op je af, met tussenpozen van ongeveer één minuut tussen de waves. In de tussentijd kan je wapens, ammunitie of armor kopen met het geld wat je verkrijgt door de Z's af te maken. Niks spectaculairs, maar het werkt.

Eerste sessie, geen succes

Het duurde nog geen vijf minuten voor ik er achter kwam dat ik totaal geen first-person shooters gewend ben. Wat een pijnlijk begin, zo vaak ben ik in vijf minuten nog nooit vermoord. Maar goed, uiteindelijk wist ik weer de instellingen van mijn muis te vinden en na wat aanpassingen aan de keymapping kon ik weer aan de gang. Althans, dat dacht ik. Al snel werd het duidelijk dat het niet per se aan mij lag, maar dat de game gewoon onvergeeflijk is. Het eerste deel heb ik zelf nooit gespeeld, maar wat ik ervan begrepen heb, waren de waves met Z's redelijk ongedoseerd. Een chaos, zo kan je het wel noemen. In Killing Floor 2 is dit net even iets erger. En zelfs zo erg dat de Z's niet vanuit één locatie komen, maar vanuit elke hoek die maar mogelijk is. Best realistisch, maar totaal onpraktisch. Je kan je er bijna niet op voorbereiden en als je de game dus singleplayer speelt, heb je niet veel kans.

Singleplayer kan je overslaan

Zoals ik al zei, singleplayer is niet echt een leuk onderdeel van deze game. Multiplayer daarentegen is wel echt een aanrader. Once you go multiplayer, you can't go back. En dat is de waarheid! In multiplayer heb je eindelijk de kans om de Z's goed aan te pakken. Ze komen alsnog in groten getale op je af en ook nog steeds van alle kanten, maar met meerdere mensen is het gewoon veel makkelijker om tactisch te kunnen spelen. 'Verdeel en heers' is gelijk wat in me opkomt.

Niet perfect, maar ook niet erg goed

Ik wil niet zeggen dat de game erg goed is, maar het is ook geen flop. De game heeft net even te veel dingen die net even beter afgemaakt hadden kunnen worden. Zo is het systeem waarmee je geld verdient vrij onoverzichtelijk. Op het moment dat je de kans krijgt nieuwe spullen te kopen, is het lastig te zien hoeveel geld je nog hebt. Dus eerst moet je zoeken naar het beschikbare geld en daarna pas uitgeven. Maar je hebt maar één minuut om dat te doen! Voor mij was dat te kort en irritant. Verder is de aanvoer van Z's nog behoorlijk vervelend, zelfs in multiplayer. Hoewel ze beter te bestrijden zijn, komen ze nog uit elke onmogelijk hoek en in bizarre getallen. Dat kan een kleine aanpassing zijn in de code van de game zodat dat wat soepeler verloopt, maar zoals het nu is zal het aardig wat gamers afschrikken. Tijdens het spelen van deze Early Access-release heb ik gemerkt dat heel veel gamers vroegtijdig de game stoppen. En dat is jammer.

Goede looks

Even nog kort een verhaaltje voor het oog klinkt raar. Maar grafisch is de game goed om aan te zien, de omgevingen zijn mooi en gedetailleerd en de Z's zullen niet veel enger eruit kunnen zien. De speelbare characters zijn aanpasbaar met andere pakken, hoeden, brillen en nog een stuk meer. Daarin heb ik geen klachten.

Voorlopig eindoordeel

De game is niet slecht en heeft genoeg potentie. Grafisch is de game best gelikt, maar in de codering zijn er wat steekjes laten vallen. Dat moet natuurlijk op te lossen zijn, maar het moet wel gedaan worden. Het is jammer dat de singleplayer niet bepaald aantrekkelijk is. En daarmee blijkt maar weer dat zulke games voornamelijk op multiplayer gericht zijn. Als er wat minder Z's aan zouden komen en wat gecontroleerder waren, zou de game alweer een stuk verbeterd zijn. Wat verbeteringen in de lay-out van de grafische interface en dan zou dit nog best een behoorlijk leuke game kunnen zijn.

Killing Floor 2 is nu verkrijgbaar als Early Access-game voor de pc. De game zal ook voor de PlayStation 4 verschijnen. Een uiteindelijke releasedatum is nog niet bekend.