Series
Fallout-serie krijgt een tweede seizoen
vandaagDe Fallout-serie is zo'n succes dat de producenten vandaag al lieten weten dat er een tweede seizoen op de planning staat.
Killing Floor 2 is het logische vervolg op Killing Floor. Het eerste deel had wat ruwe randjes, maar was op zich wel een leuk deel. Nu ga ik maar eens kijken of het tweede deel wat fijner speelt en of er genoeg verbeteringen zijn aangebracht.
Zoals de titel aangeeft, is het een hoop moorden. Feitelijk komt het op een heel simpel doel neer: je hebt een basis met jouw teamleden en die moet je verdedigen tegen de Z's. Z's zijn zombies die net even verder geëvolueerd zijn dan de 'doorsnee' zombies. Z's kunnen harder rennen, hoger springen, kruipen, schieten, met zwaarden zwaaien en gewoon een behoorlijke bedreiging vormen. En eigenlijk is het nog niet eens jouw basis die verdedigd moet worden, maar jezelf en jouw team. De Z's zullen je opsporen en afmaken, als jij hen niet eerst afmaakt. De game heeft verder ook een simpele gameplay. De Z's komen in waves op je af, met tussenpozen van ongeveer één minuut tussen de waves. In de tussentijd kan je wapens, ammunitie of armor kopen met het geld wat je verkrijgt door de Z's af te maken. Niks spectaculairs, maar het werkt.
Het duurde nog geen vijf minuten voor ik er achter kwam dat ik totaal geen first-person shooters gewend ben. Wat een pijnlijk begin, zo vaak ben ik in vijf minuten nog nooit vermoord. Maar goed, uiteindelijk wist ik weer de instellingen van mijn muis te vinden en na wat aanpassingen aan de keymapping kon ik weer aan de gang. Althans, dat dacht ik. Al snel werd het duidelijk dat het niet per se aan mij lag, maar dat de game gewoon onvergeeflijk is. Het eerste deel heb ik zelf nooit gespeeld, maar wat ik ervan begrepen heb, waren de waves met Z's redelijk ongedoseerd. Een chaos, zo kan je het wel noemen. In Killing Floor 2 is dit net even iets erger. En zelfs zo erg dat de Z's niet vanuit één locatie komen, maar vanuit elke hoek die maar mogelijk is. Best realistisch, maar totaal onpraktisch. Je kan je er bijna niet op voorbereiden en als je de game dus singleplayer speelt, heb je niet veel kans.
Zoals ik al zei, singleplayer is niet echt een leuk onderdeel van deze game. Multiplayer daarentegen is wel echt een aanrader. Once you go multiplayer, you can't go back. En dat is de waarheid! In multiplayer heb je eindelijk de kans om de Z's goed aan te pakken. Ze komen alsnog in groten getale op je af en ook nog steeds van alle kanten, maar met meerdere mensen is het gewoon veel makkelijker om tactisch te kunnen spelen. 'Verdeel en heers' is gelijk wat in me opkomt.
Ik wil niet zeggen dat de game erg goed is, maar het is ook geen flop. De game heeft net even te veel dingen die net even beter afgemaakt hadden kunnen worden. Zo is het systeem waarmee je geld verdient vrij onoverzichtelijk. Op het moment dat je de kans krijgt nieuwe spullen te kopen, is het lastig te zien hoeveel geld je nog hebt. Dus eerst moet je zoeken naar het beschikbare geld en daarna pas uitgeven. Maar je hebt maar één minuut om dat te doen! Voor mij was dat te kort en irritant. Verder is de aanvoer van Z's nog behoorlijk vervelend, zelfs in multiplayer. Hoewel ze beter te bestrijden zijn, komen ze nog uit elke onmogelijk hoek en in bizarre getallen. Dat kan een kleine aanpassing zijn in de code van de game zodat dat wat soepeler verloopt, maar zoals het nu is zal het aardig wat gamers afschrikken. Tijdens het spelen van deze Early Access-release heb ik gemerkt dat heel veel gamers vroegtijdig de game stoppen. En dat is jammer.
Even nog kort een verhaaltje voor het oog klinkt raar. Maar grafisch is de game goed om aan te zien, de omgevingen zijn mooi en gedetailleerd en de Z's zullen niet veel enger eruit kunnen zien. De speelbare characters zijn aanpasbaar met andere pakken, hoeden, brillen en nog een stuk meer. Daarin heb ik geen klachten.
De game is niet slecht en heeft genoeg potentie. Grafisch is de game best gelikt, maar in de codering zijn er wat steekjes laten vallen. Dat moet natuurlijk op te lossen zijn, maar het moet wel gedaan worden. Het is jammer dat de singleplayer niet bepaald aantrekkelijk is. En daarmee blijkt maar weer dat zulke games voornamelijk op multiplayer gericht zijn. Als er wat minder Z's aan zouden komen en wat gecontroleerder waren, zou de game alweer een stuk verbeterd zijn. Wat verbeteringen in de lay-out van de grafische interface en dan zou dit nog best een behoorlijk leuke game kunnen zijn.
Killing Floor 2 is nu verkrijgbaar als Early Access-game voor de pc. De game zal ook voor de PlayStation 4 verschijnen. Een uiteindelijke releasedatum is nog niet bekend.
Series
De Fallout-serie is zo'n succes dat de producenten vandaag al lieten weten dat er een tweede seizoen op de planning staat.
Nieuws
Middels een aantal verse screenshots stelt Telltale Games de fans gerust: The Wolf Among Us 2 is nog steeds in ontwikkeling.
Trailer
Darkest Dungeon II komt over een paar maanden naar PlayStation consoles.
Nieuws
Paradox biedt haar excuses aan voor de teleurstellende release van Cities: Skylines II en de eerste DLC van de game.
Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren. Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals X / Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.
Je kunt per categorie je voorkeuren voor het gebruik van cookies instellen. Lees meer informatie over cookies op onze privacy policy-pagina.
Sessie, inlog cookies
Google Analytics
Alles wat betreft onze advertenties op de site en gericht op het personaliseren daarvan.
YouTube en diverse social media. Meer details
Op onze podcastpagina plaatsen we een Spotify-plugin om onze nieuwste podcast (terug) te beluisteren.
We streamen regelmatig live op Twitch, en wanneer we dat doen, voegen we een Twitch-plugin toe aan onze homepagina.
Onze redactie voegt regelmatig Twitter- en X-plugins toe aan het nieuws als bron.
Onze redactie plaatst nieuwe trailers/videos van games aan het nieuws en ook onze eigen videocontent wordt op YouTube gezet en middels een plugin getoond op de website.