Preview: inFamous 2

Vorig jaar bracht Sony ons het eerste deel van inFamous. Een nieuwe IP die een warm welkom kreeg van de gamers. In inFamous kreeg je een grote stad voor je kiezen waarin jij de held of badguy kon spelen. Redde jij de stad als superheld of hielp jij de stad aan haar ondergang als badguy? Keuzes genoeg die telkens weer zorgden voor interessante gameplay.

Nieuwe stad
In inFamous 2 krijg je een nieuwe stad voor je kiezen. Ditmaal geen Empire City, maar een kuststadje dat luistert naar de naam New Marais. In het tweede deel probeert Cole New Marais te redden van de badguy Bertrand. Deze slechterik staat er natuurlijk niet alleen voor. Zo zijn er al verschillende gameplayvideo's opgedoken waarin men 'The Beast' kon zien. Deze gemuteerde mensen met kreeftenklauwen zullen Cole regelmatig in de weg staan en de vuile klusjes voor Bertrand opknappen.

Meer krachten
Ben je bang dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen in inFamous 2? Dan is dit nergens voor nodig. Direct vanaf het begin heeft Cole namelijk al de beschikking over de krachten waarmee hij het eerste deel afsloot. Dit betekent natuurlijk niet dat ontwikkelaar Sucker Punch heeft stilgezeten, want in het tweede deel zal Cole niet alleen elektrische krachten bezitten, maar ook ijskrachten en verschillende close-combat moves. Zo is er tijdens de E3-Presentatie al een elektrische wervelstorm opgedoken en liet men ook een stuk slaghout zien, dat Cole elektrisch kon opladen om flinke tikken mee uit te delen. Aan superkrachten dus wederom geen gebrek in inFamous 2.

Meer actie
Vond je het eerste deel soms erg saai en herhalend? Geen probleem, hier zal in het tweede deel ook wat aan worden gedaan. Naast meer omstanders en voertuigen zal er ook meer in de wereld gebeuren. Niet alleen zullen delen van gebouwen kunnen worden vernietigd, maar ook de manier van cut-scenes zal worden aangepakt. In het eerste deel werd je abrupt uit de actie gehaald, maar in inFamous 2 zal het standpunt van de camera tijdelijk draaien, waarna je binnen enkele seconden alweer midden in de actie zit, zonder enige vorm van laadtijden.

Andere stijl
Tijdens de release van de eerste trailer was waarschijnlijk het eerste wat opviel de nieuwe stijl. Ontwikkelaar Sucker Punch heeft namelijk aangegeven dat ze met inFamous 2 in de buurt willen komen van Uncharted 2, maar niet alleen de stad heeft een ander uiterlijk gekregen. De hoofdrolspeler Cole zou in eerste instantie ook een andere look krijgen. Hier waren niet alle gamers even blij mij, en waarschijnlijk zal Cole dan ook weer zijn oude uiterlijk terug krijgen.

Voorlopige conclusie
Ontwikkelaar Sucker Punch heeft nog even de tijd om aan inFamous 2 te werken, maar de game ziet er nu al uit als een topper. Naar mijn mening zal hij in de voetsporen treden van de Uncharted-serie, waar het eerste deel goed van was, maar het tweede deel briljant was. De nieuwe stijl van de game in combinatie met de nieuwe krachten en de actie ziet er spectaculair uit. En met deze ingrediënten lijkt inFamous 2 een must-have te worden voor iedere gamer met een PlayStation 3.