INDUSTRIA

  • Ontwikkelaar Bleakmill
  • Eerste releasedatum 2021
  • Platformen Pc
  • Genre First-Person Shooter, Indie
  • Gameliner score -

Preview: INDUSTRIA - Een slap aftreksel van BioShock

Ik ben een groot fan van de BioShock-serie. Ontwikkelaars die games maken en daar enigszins in de buurt van komen juich ik om die reden alleen maar toe. INDUSTRIA claimt zo'n game te worden, dus ging ik met frisse moed aan de slag met de demo. Ik was zeer benieuwd naar wat mij te wachten stond tijdens deze speelsessie, maar na een klein half uurtje kwam ik er toch een stuk minder enthousiast uit.

INDUSTRIA preview

Walter, waar ben je?

Met INDUSTRIA gaan we terug in de geschiedenis, maar in een parallelle realiteit. De game speelt zich af in Oost-Berlijn ten tijde van de val van de muur. Duitsland is weer vrij en verkeer tussen Oost- en West-Duitsland is weer mogelijk. Op deze heugelijke dag voltrekt zich ook een drama. Er verdwijnt namelijk een man genaamd Walter in een geheim onderzoekslabaratorium. Hij laat nog een afscheidsbericht achter, maar jij ontvangt deze pas te laat. Nadat je alles op alles zet op zo snel mogelijk richting de faciliteit te rijden kom je aan bij een verlaten complex en dat is waar deze demo begint.

Kortom; de basis voor een toffe game ligt er. Een industriële (wie had dat gedacht) setting, een BioShock-achtige game en Walter die op een vreemde wijze is verdwenen. Natuurlijk is het aan onze heldin Nora de taak om Walter terug te vinden en uit te zoeken wat er met hem en het verlaten complex is gebeurd. Dit doe je door documenten en audio-opnames te vinden die meer duidelijkheid geven over het verhaal. In de demo vind je hiervan niet genoeg om ook maar iets op te maken van de reden van deze gebeurtenissen. Wel is duidelijk dat het handig is elk kamertje en hoekje te doorzoeken om zo aanwijzingen te vinden over de verdwijning van Walter.

INDUSTRIA preview1

Veel werk aan de winkel

Door de trailer die ik eerder van INDUSTRIA had gezien was ik er al niet heel gerust op. Het leek erop dat ik te maken zou krijgen met een game waar nog veel aan moest gebeuren om tot een leuke game te komen. Helaas had ik niet gelijk. Er moet namelijk ontzettend veel gebeuren om dit nog enigszins goed te maken. In het kleine half uurtje dat ik de game heb gespeeld werd al pijnlijk duidelijk dat INDUSTRIA nog verre van af is. Met een aangekondigde release in het derde kwartaal van dit jaar gaat dat natuurlijk niet gebeuren, dus ik ben bang dat INDUSTRIA gedoemd is om kut te zijn. Tenzij Bleakmill Games het geheel nog minstens een jaartje verschuift om echt te werken aan het verbeteren van de game.

Maar wat is er dan zo kut? Nou, vrijwel alles. Allereerst zijn sommige delen in de game dusdanig donker gemaakt dat je niks ziet. Vrijwel alle ruimtes zijn saaie vierkanten blokken met helemaal niks erin. Doordat het donker is kun je dat alleen niet zien en moet je dus toch even naar binnen om te zien of je geen documenten vergeet. Ik heb deuren geopend waarachter ik door het level heen viel en doodging. Af en toe kwam je één van de meest saaie vijanden tegen die ik ooit in een game ben tegengekomen. Ze voelen niet als echte vijanden, maar proberen je wel dood te schieten. Het leveldesign was verschrikkelijk, de audio was oersaai en die hele Walter kon me eigenlijk gestolen worden.

Voorlopig oordeel van Patrick Lamers

Met INDUSTRIA had Bleakmill in potentie een game die mij enorm zou kunnen aanspreken, maar het tegendeel is waar. Na een korte demo te hebben gespeeld hoop ik INDUSTRIA nooit meer aan te hoeven raken. Tenzij ze echt aan de slag gaan met het verbeteren van de game. De saaie, lege, onderbelichte en blokkerige ruimtes geven een inkijkje in de tekortkomingen die de game heeft. Tel daarbij op dat de vijanden totaal niet interessant zijn en het level design ook veel te wensen overlaat. Als je bedenkt dat de game binnen nu en drie maanden uit moet gaan komen dan kan ik mij niet voorstellen dat ze dit nog kunnen redden. INDUSTRIA is een tof idee dat gedoemd is te mislukken.

Over auteur Patrick Lamers

Patrick Lamers Als Hoofdredacteur zijnde is Patrick altijd op de hoogte van de laatste nieuwtjes. Denk jij met een dikke scoop te komen, dan is Patrick je geheid al voor. Deze turbopapa’s gameverslaving begon ooit met DKC en The Legend of Zelda, maar kent vandaag de dag geen grens! Zelfs een tweeling in de luiers weet hem niet van zijn passie weg te houden.

Reacties

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid .

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
Vergeten?