Preview: In Sound Mind - Kijk niet naar me!

Geplaatst: 4 maart 2021 10:00

Als iemand zegt dat je niet naar hem of haar moet kijken, dan doe je dat niet. Niet als je de demo van In Sound Mind hebt gespeeld, in ieder geval. Want dan weet je hoe gevaarlijk dat kan zijn. En hoe verschrikkelijk spiegels eigenlijk zijn. Oké, dit lijkt nu misschien alsof ik aan het raaskallen ben, maar lees deze preview van In Sound Mind en dan weet je precies waar ik het over heb.

Psychologen hebben het niet makkelijk

Het verhaal begint met een anekdote, zoals dat wel vaker is met horror games. Curiosity killed the cat. Dat begint al goed. Je wordt wakker in een soort kelder. Je hoort water en het lijkt alsof je op zee bent. Uiteraard heb je geen flauw idee wat je daar doet en hoe je er gekomen bent. Het enige dat je tegenkomt zijn vreemd gekleurde briefjes met verontrustende teksten erop en een regenboogkleurige substantie die geen goede invloed op je hersenen heeft als je te dichtbij komt. Oh ja en je krijgt om de haverklap prank calls van een man die duidelijk niet zo blij met je is en liever heeft dat je dood gaat. Klinkt als een normale zaterdagavond.

Voor een demo is het behoorlijk uitgebreid en krijg je al veel aspecten van de game te zien. Het zou bijna gewoon een korte indiegame kunnen zijn. Na een tijdje rondstruinen door de gangen van het gebouw kom je erachter dat het een soort winkelcentrum of mega supermarkt is. En dat je niet de enige bent die daar rondloopt. Er lopen vreemde, lichtgevende wezens rond die je zonder pardon aanvallen als ze je in de gaten krijgen. Gelukkig vind je uiteindelijk wel een geweer, maar zo makkelijk zijn de wezens niet dood te krijgen. Ze hebben dezelfde kleur als de vreemde substantie die hier en daar op de vloer te vinden is.

Deze psycholoog heeft een psycholoog nodig

Na een tijdje vind je cassettes die gesprekken bevatten van het hoofdpersonage met zijn patiënten. Wat me even verbaasde, aangezien de beste man ze zelf ook niet allemaal op een rijte lijkt te hebben. Maar goed, misschien hebben alle psychologen af en toe zelf ook een psycholoog nodig. De client die het meest aan het woord komt is Virginia, een vrouw die zich zorgen maakt om de nieuwe supermarkt die zich in haar buurt heeft gevestigd. Waarom zou iemand zich druk maken om een supermarkt? Goede vraag, maar het is niet het enige waar ze zich druk om maakt. Ze vindt het namelijk vooral verschrikkelijk dat ze altijd het gevoel heeft dat iedereen naar haar kijkt.

En uiteraard staan er spiegels in het vreemde gebouw waar jij je bevindt. Want waarom ook niet? Het is toch een horror game? Ja, dat is het zeker. De ijzige sfeer die er hangt, is niet te negeren. De briefjes die je vindt worden telkens een beetje ongemakkelijker en je krijgt zelf ook steeds meer het gevoel dat er iemand naar je aan het kijken is. Als je in de spiegels kijkt, zie je dingen die je met je blote oog niet ziet. Tekst, tekeningen en vreemde, assymetrische figuren. Oh ja en de geest van Virginia als je pech hebt. Die dan luidt krijsend op je afkomt en de spiegel stukslaat. Tja, dan had je maar niet naar haar moeten kijken.

Ongemakkelijk dit

Het gevoel dat er iemand naar je kijkt gaat niet weg, vooral niet als er etalagepoppen achter je rug beginnen te bewegen en je ineens sleutels komen aanbieden. Het is goed bedoeld, maar wel een beetje vreemd. Gelukkig lijken ze je wel te willen helpen, in tegenstelling tot de gekleurde monsters die door de gangen sluipen. De achtergrondmuziek in de game versterkt het ongemakkelijke gevoel nog eens, doordat je constant het gevoel hebt dat er iets te gebeuren staat. Jump scares ontbreken ook niet, maar gelukkig zijn deze niet voorspelbaar, zoals dat in veel horror games wel het geval is. Aan de andere kant loop je sowieso voortdurend op je tenen, aangezien het kleinste beetje geluid de geest van Virginia al weer op jouw spoor kan zetten.

De besturing van In Sound Mind is simpel en werkt soepel. Ik heb er geen fouten in kunnen ontdekken en alles werkte zoals het zou moeten. De puzzels in de demo waren redelijk makkelijk, maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg. Je wordt tenminste niet van hot naar her gestuurd om dingen te zoeken en op te lossen. In Sound Mind focust meer op het vertellen van het verhaal, al is dat nog niet helemaal helder na het spelen van de demo. Maar dat is juist wat het een interessante game maakt voor mij. Is de hoofdpersonage langzaam gek aan het worden, of is er toch meer aan de hand?

Voorlopig oordeel van Eilish Janssen

Ik heb me prima vermaakt met deze demo, vandaar ook dat deze preview erg positief is. In Sound Mind is tot nu toe goed uitgedacht. De game is erg sfeervol en zorgt ervoor dat je meteen in het verhaal gezogen wordt. Daarnaast zijn de besturing en de puzzelelementen in de game redelijk simpel, waardoor je vooral met de storyline bezig bent. Iedereen zal hier waarschijnlijk een eigen mening over hebben, maar ik vind het positief. Er zou wel wat meer afwisseling mogen zijn in de omgeving waarin je rondloopt, maar dit was ten slotte pas een demo van de game.

Je zou het haast niet zeggen, maar Eilish heeft een passie voor alles dat de "normale mens" de stuipen op het lijf jaagt. Haar stapel dekentjes is torenhoog en wanneer de zon zijn oogjes sluit, wikkelt ze zich in haar coconnetje om zich onder te dompelen in menig nachtmerrie. Vergis je echter niet, Eilish is altijd vlijmscherp. Ze scheidt het kaf van het koren en weet het laatste nieuws recht voor je raap te brengen.

Packshot In Sound Mind

-

Modus Games