Preview: Hyrule Warriors: Age of Calamity - ik zie frame drops in je toekomst

Aangepast: 3 november 2020 17:40

Toen ik de aankondiging van Hyrule Warriors: Age of Calamity zag, werd ik direct dolenthousiast. Niet alleen ben ik een enorme Breath of the Wild-fan, ook Hyrule Warriors is een game waar ik ontzettend veel plezier aan heb beleefd. Games waarin je het in je eentje tegen hordes vijanden op moet nemen, hebben mij altijd weten te bekoren. Er is gewoon iets heel bevredigends aan een one-man army zijn, ok? Vol enthousiasme ging ik dan ook aan de slag met de demo van Hyrule Warriors: Age of Calamity en ik moet zeggen dat ik heel veel toffe dingen heb gezien, maar ook wat minder toffe dingen. In deze preview voorspel ik alvast de toekomst van deze Breath of the Wild prequel.

Iets met Zelda en tijdlijnen

Iedereen die de Legend of Zelda-games een beetje volgt, weet dat deze serie bestaat uit verschillende tijdlijnen die allemaal met elkaar te maken hebben, maar toch ook weer helemaal niet. In bijna elke game speelt Link, of de Hero, de hoofdrol, is Ganon de grote schurk en speelt Zelda ook een grote rol in het verhaal. Hoe Breath of the Wild in de drie originele tijdlijnen past, is zelfs nu nog steeds niet helemaal duidelijk en na het spelen van de demo van Hyrule Warriors: Age of Calamity ben ook ik daar niet meer zeker van. Age of Calamity speelt zich namelijk honderd jaar voor de gebeurtenissen van Breath of the Wild af. Je ziet in deze game dus eigenlijk de gebeurtenissen die tot de vernietiging van Hyrule hebben geleid, zoals dit verhaal verteld wordt in Breath of the Wild zelf. Je zou zeggen dat hierdoor een heleboel dingen uit Breath of the Wild duidelijker worden, maar helaas is niets minder waar.

In de demo zie je namelijk dat een speciale Guardian vanuit de tijd van Breath of the Wild, of iets daarvoor, terug de tijd in reist naar de tijd van Age of Calamity. Deze kleine Guardian, die me overigens een beetje doet denken aan R2D2 van Star Wars, reist terug in de tijd om King Rhoam en Zelda te waarschuwen voor de catastrofe die Calamity Ganon aanricht wanneer hij ontwaakt. Het is aan de prinses en haar trouwe ridder Link om dit te voorkomen. Nu zul je denken, maar dat is toch ook precies zoals het in het verhaal van Breath of the Wild ging? Ja, dat klopt. Echter voorzie ik hier wel een kleine tegenstrijdigheid. Age of Calamity draait dus blijkbaar om het voorkomen van de Calamity. Er is een grote kans dat je dit ook daadwerkelijk lukt wanneer je de game uitgespeeld hebt en dat zou dus betekenen dat de gebeurtenissen uit Breath of the Wild niet hebben plaatsgevonden. Hebben we hier dan te maken met een alternatieve tijdlijn, of is het verhaal van Breath of the Wild dan ineens niet meer canon? Daar zullen we alleen achter komen wanneer we de volledige game kunnen spelen. Ik ben in ieder geval ontzettend benieuwd!

Een boel te doen!

Ik moet zeggen dat ik me toch best een dikke anderhalf uur heb kunnen vermaken met de demo van Hyrule Warriors: Age of Calamity. Je kunt in de demo twee missies spelen, een aantal zij-missies doen en drie personages uitproberen. Van wat ik tot nu toe van de game gezien heb, zit het hier wel helemaal snor. Ik heb kunnen spelen met Link, die je standaard one-handed melee-fighter is die een aantal snelle klappen kan uitdelen. Ook heeft hij een speciale aanval waarmee hij een aantal pijlen achter elkaar kan schieten en kan hij gebruikmaken van de Sheikah Runes die we ook kennen uit Breath of the Wild. Daarnaast heb ik ook kunnen spelen met Impa, die in Age of Calamity een stuk jonger en een stuk meer nerdy is dan ik gewend was. Impa is een soort shinobi die een aantal hele toffe ninja-skills heeft. Ze kan namelijk klonen van zichzelf maken die met haar mee kunnen vechten. Daarnaast is ze erg snel en behendig, dus tot nu toe mijn favoriete personage om mee te spelen. Als laatste heb ik ook kennis kunnen maken met Zelda, die een erg unieke speelstijl heeft. Als prinses is ze het natuurlijk niet gewend om aan de frontlinie te vechten of wapens te gebruiken. Daarom maakt ze handig gebruik van de Sheikah Slate waarmee ze aan kan vallen met de verschillende Runes. Zelda speelt een stuk trager dan de andere twee personages, maar heeft een aantal unieke ability's die voor toffe gameplaymogelijkheden zorgen.

Hyrule Warriors: Age of Calamity volgt een verhaallijn, maar speelt niet helemaal lineair. Tussen elke missie kun je namelijk verschillende andere dingen doen. Je kunt namelijk over de gehele kaart van Hyrule, ja, die net zo groot is als die in Breath of the Wild, verschillende zij-missies doen. Deze kunnen bestaan uit onder andere het koken van voedsel die buffs geven aan je party, het bezoeken van de smidse om je wapens te versterken of het bezoeken van verschillende winkeliers om aan ingrediënten te komen. Naast het bezoeken van deze locaties zijn er ook missies die je kunt doen om speciale upgrades zoals Heart Containers te verdienen. Vaak zijn dit korte missies waarbij je een aantal monsters moet verslaan of een gebied van monsters moet ontruimen binnen een bepaalde tijd. Daarnaast zijn er ook nog missies waarbij je voorwerpen die je tijdens je gevechten verzamelt, kunt gebruiken om dorpelingen te helpen. De game kent namelijk een soort reputatiesysteem waarbij je upgrades krijgt door je reputatie in een gebied te verhogen. Het ziet er dus naar uit dat er genoeg te doen valt in de volledige versie van de game.

Meer monsters dan frames

Goed, het verhaal kan dus nog verrassend uitpakken en met de gameplay zit het wel goed. Maar hoe zit het dan met de performance? Ja kijk, daar komen dus mijn grootste twijfels vandaan wat betreft deze game. We weten allemaal dat de Nintendo Switch niet de meest krachtige console is die nu op de markt is. Nu hoeft dat niet zo'n heel groot probleem te zijn, maar wel wanneer je een game als Hyrule Warriors: Age of Calamity hebt. In Age of Calamity is het namelijk zo dat je tegen hordes vijanden tegelijkertijd aan het vechten bent. Dit betekent dus dat er erg veel op het scherm gebeurt en ik kan je vertellen, dat vindt de Switch geen pretje. Wanneer je de game in je eentje speelt, valt het op zich nog wel mee. Wanneer je echt bizar veel monsters op je scherm hebt, je met Impa speelt die het maximale aantal klonen bezit en ook nog eens in het gras staat waardoor er allerlei extra particles op het scherm getoond worden wanneer het gras aan stukken wordt gesneden, dan heb je last van frame drops. Niet heel veel, maar je frames droppen bijna net zo snel als de Bokoblins die je afslacht. Speel je echter samen met een vriend, want dat kan in deze game, dan heb je een hele andere uitdaging.

Hyrule Warriors: Age of Calamity ondersteunt namelijk lokale co-op. En met lokale co-op bedoel ik dat je je vriendje, broertje, of iemand anders met wie je ruzie wilt maken over waar je naartoe moet lopen, een Joy-Con kunt geven en je samen op hetzelfde scherm door de missies heen kunt rushen. Klinkt op zich leuk, toch? Nee, dat is het helaas niet. Doordat de lokale co-op op hetzelfde apparaat gebeurt, moet je de game in split-screen spelen. Is dit een probleem? Nee, de split-screen an sich is geen probleem. Het probleem is echter wel het feit dat er twee keer zoveel gebeurt op het scherm en dat is funest voor de Switch. Toen ik de beide missies samen met een vriend speelde, had ik regelmatig last van frame drops wanneer we allebei op een andere locatie vol met monsters waren. Zeker wanneer ik met Impa en haar klonen speelde, kon ik echt merken dat de game op een uiterst soepele tien frames per seconde draaide. Dit is jammer, want het is echt leuk om deze game samen te spelen. De originele Hyrule Warriors deed dit dan een stuk beter. Je kon in deze game namelijk het tweede scherm van de Wii-U gebruiken om op te spelen, waardoor je dit probleem niet had. Stiekem hoop ik dat de volledige versie van de game alsnog local wireless-ondersteuning krijgt, zodat we in ieder geval elk op ons eigen systeem kunnen spelen. Al ben ik bang dat dit niet gaat gebeuren.

Voorlopig oordeel van Claudia

Ik moet persoonlijk bekennen dat ik hoge verwachtingen had van Hyrule Warriors: Age of Calamity. De combinatie van twee games waar ik ontzettend van heb genoten, maakte de hype voor mij erg groot. Helaas ben ik na het spelen van de demo een stuk skeptischer geworden. Qua gameplay zit de game echt retesterk in elkaar. De personages zijn tof uitgewerkt en hebben elk een unieke speelstijl en de combat doet ook denken aan hoe de combat was in Breath of the Wild. Qua verhaal ben ik voornamelijk benieuwd hoe het afloopt, hoe dit verhaal in de bestaande tijdlijn gaat passen en wat voor impact dit heeft op de status van Breath of the Wild. Over de performance maak ik me echter het meeste zorgen. Wanneer je in je eentje speelt, valt het nog wel mee, maar in de co-opmodus heb je simpelweg zoveel last van frame drops dat je echt wel merkt dat de Switch er moeite mee heeft. Of dit in de volledige versie van de game anders is, daar heb ik zo mijn twijfels over. Desalniettemin heb ik er wel zin in om straks, waarschijnlijk in mijn eentje, flink wat uurtjes in deze game te steken.

Claudia Tjia Redacteur

Onze eigen Cloud heeft een hele andere missie dan Cloud uit Final Fantasy VII. Het is haar doel om je continu te voorzien van het meest verse en sappige nieuws. Is ze niet aan het tikken, dan slacht ze monsters, bevrijdt ze koninkrijken en komt ze jonkheren te hulp in epische JRPG’s.

Packshot Hyrule Warriors: Age of Calamity

Nintendo Switch

20 november 2020