Hyper Scape
  • ONTWIKKELAAR Ubisoft
  • EERSTE RELEASEDATUM 11 augustus 2020
  • PLATFORMEN Pc, PlayStation 4, Xbox One
  • GENRE Battle Royale
  • GAMELINER SCORE -

Preview: Hyper Scape - Een nieuwe concurrent?

De populariteit van Battle Royales heb ik nooit begrepen en ondertussen is het al een heus genre geworden. Dit komt niet alleen, omdat ik zo ontzettend slecht ben in deze games, maar ook omdat ze mijn aandacht nooit lang kunnen vasthouden. Ubisoft springt nu in op het genre en komt met de game Hyper Scape. Doordat streamers direct toegang hadden tot de game en de keys gedropt werden via Twitch, was mijn interesse al gauw gewekt. Een slimme zet ook, maar gaat Hyper Scape voor concurrentie zorgen? En is dit nu eindelijk de Battle Royale game die mijn aandacht voor een lange tijd kan vasthouden? Aan de trailer gaat het in ieder geval niet liggen, want die is super vet.

De basis van Hyper Scape

Hyper Scape is een snelle first-person Arena Battle Royale die zich afspeelt in een futuristische stad. Op het moment van schrijven kent de game twee game modi, waarvan de standaard gericht is op squads van drie. Je moet niet alleen de honderd andere mensen op de map zien te overleven, maar ook de kroon bemachtigen die aan het eind van de match in het laatste district verschijnt. In Dark Haze ben je op jezelf aangewezen en is de stad bedekt door een mist. Je ziet dus bar weinig en moet vooral goed luisteren.

Wanneer je de hub verlaat en terecht komt in een match, word je eerst geplaatst op de toren die zich hoog boven de stad bevindt. Terwijl de spelers langzaamaan binnen druppelen heb je goed zicht op de stad. Op dat moment kun je dus al strategieën gaan bedenken voor wanneer je met je capsule door de lucht vliegt en ergens moet landen. Net zoals de meeste Battle Royales kun je via een ping aangeven waar jij wilt landen, zodat je teamgenoten je kunnen volgen. De stad is verdeeld in districten die langzaamaan verdwijnen in de Animus. Of het ook echt een simulatie is zoals in Assassin’s Creed weet ik niet, maar het lijkt er wel op. Aan het eind is de stad dus een stuk smaller, maar wordt dit niet via een circulaire beweging tewerkgesteld. Wanneer een district sluit, wordt dit niet alleen aangekondigd door de aankondiger, maar is het ook visueel erg duidelijk. Je hebt ongeveer een minuut om het district te verlaten en er is zelfs een nooduitgang icoontje dat je kunt volgen. Hyper Scape kent namelijk geen minimap, waardoor je met tab de grote map in de gaten moet houden. Dit nooduitgang icoontje is dan ook erg welkom tijdens dit soort momenten. Ben je niet op tijd uit het district dan krijg je schade en sterf je. In de stad staan een aantal landmarks zoals de Notre-Dame waar veel wapens en Hacks te vinden zijn. Er zijn niet alleen trappen in deze gebouwen, maar buiten op straat zijn ook een aantal portalen te vinden. Wanneer je hierop staat, word je de lucht in gelanceerd. Het gevecht vindt dus zowel op de straat plaats als op de daken. De gebouwen zijn niet allemaal open, de meeste hebben een barrière op de plek van de ramen en deuren. Die zul je dus eerst kapot moeten slaan, wil je het gebouw binnenkomen.

Hyper Scape 2Bron: Ubisoft

Hacken hoort erbij

Aan het begin heb je dus alleen een melee-wapen en moet je direct op zoek naar een fatsoenlijk wapen. Over de gehele map zijn wapens, Hacks en kisten verspreid, waardoor je over het algemeen niet lang hoeft te zoeken. Het is even slikken als je met meerderen op een locatie gedropt wordt, maar dan kun je altijd uitwijken. In totaal heb je ruimte voor twee Hacks en twee wapens. Er zijn geen belemmeringen in combinaties en gedurende de game blijft wisselen mogelijk. Het mooie aan Hyper Scape is dat duplicaten van wapens die je al in bezit hebt, kunt gebruiken om het wapen up te graden. Het fuseren duurt een seconde en zorgt ervoor dat je een verbeterde versie van het wapen of Hack krijgt. In bepaalde landmarks zijn al hogere levels Hacks en wapens te vinden. In Hyper Scape is het dus belangrijk dat je blijft zoeken naar wapens en Hacks. Wanneer je een tegenstander hebt neergeschoten, laat degene ook alles vallen en krijg je automatisch ammunitie voor je eigen wapens. Het enige minpunt is dat momenteel sommige wapens een stuk sterker zijn dan de rest, ook al heb je een wapen op het hoogste level. Ubisoft moet dus nog even aan de slag om een goede balans te vinden. De Hacks zijn vaardigheden die iedereen kan gebruiken en die een cooldown van een paar seconde hebben. De hacks bestaan onder andere uit jezelf healen, het projecteren van een muur en het veranderen in een gigantische bal. Omdat de matches zo snel zijn, is het gebruiken van Hacks en wisselen tussen wapens erg belangrijk. Vooral omdat je dit vaak al springend, glijdend of vliegend door de lucht moet doen. Hyper Scape is niet alleen snel in gameplay, maar Ubisoft heeft dit ook goed verwerkt naar de gameplay-elementen. Alles gaat namelijk ontzettend soepel. Wat je ziet in de trailer, is dus ook simpelweg wat je krijgt in de game.

En dan ben je opeens weer dood. Ik ben ontzettend slecht in Battle Royales dus dat scherm ken ik onderhand wel, maar ook hier heeft Hyper Scape een antwoord op. Op het moment dat je dood bent, blijf je als geest op de map lopen, totdat je een respawnpoint hebt gevonden en een teamgenoot je weer tot leven wekt. De respawnpoints verschijnen op de plekken waar een speler is gestorven en kunnen door maar één speler gebruikt worden. Soms is het dus handiger om gewoon als scout te blijven functioneren en dicht bij je team te blijven. Als geest kun je namelijk wel tegenstanders op de map spotten en pingen, zodat je teamgenoten weten van welke kant er gevaar dreigt. Dit zorgt niet voor oneerlijke gevechten, want de ping blijft staan op de locatie en volgt een speler dus niet. Als geest kun je ook de barrières van gebouwen niet doorbreken, dit zullen teamgenoten voor je moeten doen of je moet een ander manier vinden om je teamgenoten te kunnen blijven volgen. Ik vond het fantastisch dat ik na het doen van veertig schade mijn teamgenoten in ieder geval met iets belangrijks kon helpen. In plaats van dat ik weer een nieuwe match opstart en na vier minuten weer buitensta.

Hyper Scape heeft nog een verrassende functie en dat is het ingebouwde Twitch-voting systeem. In het menu is er een apart kopje voor streamers, dat ervoor zorgt dat kijkers tijdens de match kunnen stemmen. Ik ben zelf geen streamer, maar tijdens een match hoor je de aankondiger opeens aankondigen dat de kijkers gekozen hebben voor een bepaald event. Dit kan zijn dat er health-kits spawnen op de map of dat iedereen tijdelijk oneindig ammunitie heeft. Wat er gekozen wordt, geldt dus voor iedereen op de map en niet alleen voor de streamer. In het begin is het even wennen, maar de events duren nooit lang en komen niet al te vaak voor in een match. Naast dat het voor iedereen voordelen heeft, weet je ook direct dat er een streamer aanwezig is in je game.

Hyper Scape2 Bron: Ubisoft

Voorlopige oordeel Anita van Beugen

Ik had nooit gedacht dat ik zo enthousiast kon worden over een Battle Royale-game, maar Hyper Scape heeft het toch voor elkaar gekregen. Ubisoft heeft het wiel niet opnieuw uitgevonden, maar voegt genoeg nieuwe elementen toe voor een verfrissende Battle Royale. Als je bekend bent met de games van Ubisoft dan ga je kleine dingen opmerken uit de andere populaire franchises. En dat maakt het alleen maar leuker. Hyper Scape is een ontzettend snelle Battle Royale, dus het is waarschijnlijk niet voor iedereen weggelegd. De gameplay is ontzettend soepel dus dat gaat de game zeker niet in de weg zitten. Momenteel is het grootste minpunt dat de balans tussen de wapens nog niet helemaal in orde is, maar de game is net verschenen in de test-fase. Ubisoft heeft dus nog tijd om dit aan te pakken. Meer gamemodi zijn natuurlijk ook niet verkeerd, maar afgelopen weekend werd de tijdelijke solo-modus al toegevoegd. Hyper Scape heeft in ieder geval mijn interesse gewekt en is zeker een Battle Royale om even uit te proberen. De grote vraag blijft natuurlijk of het de nieuwe Battle Royale gaat worden en dat de fans van games zoals Apex Legends en Fortnite blijven hangen.

Over auteur Anita van Beugen

Anita van Beugen Als het op tactiek aankomt, dan is Anita een echte strateeg. Bouwt ze geen personages van begin af aan op in grootse RPG's dan knutselt ze wel aan hele civilisaties in City-survival builders. Daarnaast beschikt Anita over de nodige dosis rust die ze nodig heeft bij het spelen van de meest enge games en snoeiharde indie's. Nee, inderdaad. Er is geen genre waar Anita zich niet aan durft te wagen.

REACTIES

Gameliner verzamelt informatie

Gameliner verzamelt gegevens om zo een optimale gebruikerservaring te bieden. Hierdoor kunnen wij analyses maken omtrent het gedrag van de bezoeker om zo de ervaring op onze website te optimaliseren.

Door het plaatsen van cookies zijn adverteerders in staat om advertenties te tonen die aansluiten op jouw interesses. Daarbij kunnen social media-plugins, zoals Facebook en Twitter, gebruik maken van gegevens zodat je in staat bent om op berichten te reageren en deze eventueel te delen. Voor meer informatie omtrent onze privacy policy verwijzen wij je graag door naar ons beleid.

Om Gameliner.nl te kunnen bekijken, dien je de akkoord te gaan met ons privacy policy door op 'Ja, ga verder naar de site’ te klikken.

Ja, ga verder naar de site
VERGETEN?